Amnestie Vlaamse Oostfronters
-
- Lid
-
- Lid
-
- Lid
Nee, maar ik kan meevoelen met de emoties van de vele Belgen die geleden hebben onder de nazi terreur en begrijp hun mening dat dit landverraders waren. Een amnestie is iets waar iedere Belg achter zou moeten staan en zolang er nog Belgen leven die direct of indirect (slachtoffers en nabestaanden van slachtoffers) hebben geleden onder de misdaden van de Duitse bezetters is amnestie onmogelijk. Het zou een belediging zijn naar de slachtoffers.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
- gilles
- Lid
-
- Lid
Snap je dat nu echt niet? Ze vochten aan de zijde van de Duitsers. Door in het Duitse leger te strijden tegen de Russen hielden ze de bezetting van België en daarmee de nazi terreur in België in stand. Wellicht hadden de Russen het kwaad met het westen voor. Echter, dat zullen we nooit weten. Daarentegen was de Duitse bezetting een feit en daarmee de terreur. Dat mensen die leden onder deze terreur de Oostfronters hun collaboratie kwalijk nemen is volkomen begrijpelijk.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
- gilles
- Lid
1.De oostfronters hebben maar een kleine rol gespeeld dus zij hebben heus de russen niet 'tegengehouden'.Eigenlijk waren ze zelf bedoeld als eenheid voor achter het front.
2.De oostfronters dachtten dat ze hun land zo hielpen, volgens hun was het rode leger veel erger dan het derde rijk.Wistten zij veel dat sommige mensen het niet konden appreciëren.
Ik heb zo'n docu gezien waar ze aan iemand vroegen waarom hij ging vechtten tegen het rode leger.Hij zei dat hij ging strijden tegen het bolsjewisme zodat het buiten België zou blijven.
Geloof me, ik kan begrijpen dat mensen die onder het derde rijk leden, maar de oostfronters wistten echt niet dat ze iets mis deden.ZE dachtten dat ze een heldendaad verichtten, België gebouden van het bolsjewisme !
2.De oostfronters dachtten dat ze hun land zo hielpen, volgens hun was het rode leger veel erger dan het derde rijk.Wistten zij veel dat sommige mensen het niet konden appreciëren.
Ik heb zo'n docu gezien waar ze aan iemand vroegen waarom hij ging vechtten tegen het rode leger.Hij zei dat hij ging strijden tegen het bolsjewisme zodat het buiten België zou blijven.
Geloof me, ik kan begrijpen dat mensen die onder het derde rijk leden, maar de oostfronters wistten echt niet dat ze iets mis deden.ZE dachtten dat ze een heldendaad verichtten, België gebouden van het bolsjewisme !
-
- Lid
...het gaat mensen die het hun kwalijk nemen om het feit dat ze dienst namen. Of hun collaboratie zinvol was is van geen belang.gilles schreef:1.De oostfronters hebben maar een kleine rol gespeeld dus zij hebben heus de russen niet 'tegengehouden'.Eigenlijk waren ze zelf bedoeld als eenheid voor achter het front.
...vandaar dat ik ook best snap dat ze dienst namen. Alleen kun je het de mensen die daar anders over denken aboluut niet kwalijk nemen. In de ogen van velen hielpen de Oostfronters door hun collaboratie de Duitse bezetting van België en daarmee de nazi terreur in stand houden. En ik ben het met die mensen eens dat de gedachte nazisme te verdedigen om Stalinisme te voorkomen een naieve keuze is. Zeker vanuit het standpunt van Belgen die geleden hebben onder de nazis.gilles schreef:2.De oostfronters dachtten dat ze hun land zo hielpen, volgens hun was het rode leger veel erger dan het derde rijk.Wistten zij veel dat sommige mensen het niet konden appreciëren.
...vroegen ze hem ook wat hij vond van het feit dat het niet de bolsjewieken waren maar de nazis die huishielden in België?gilles schreef:Ik heb zo'n docu gezien waar ze aan iemand vroegen waarom hij ging vechtten tegen het rode leger.Hij zei dat hij ging strijden tegen het bolsjewisme zodat het buiten België zou blijven.
...tsja, en ondertussen kozen ze voor nazisme. En juist dat is wat hen nu kwalijk genomen wordt.gilles schreef:Geloof me, ik kan begrijpen dat mensen die onder het derde rijk leden, maar de oostfronters wistten echt niet dat ze iets mis deden.ZE dachtten dat ze een heldendaad verichtten, België gebouden van het bolsjewisme !
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
- gilles
- Lid
Daar heb je gelijk in maar die mensen werden gewoon 'zotgemaakt' door de duitsers.
Ze hadden echt GEEN besef dat sommige mensen dit niet apprecieërden.
Moest je ze veroordelen, hadden ze dat tenminste direct nar de oorlog moeten doen(al ben ik daar tegen) en niet meer nu die mensen van hun laatste jaren beginnen te genieten.Het zijn geen oorlogmisdadigers!
Ze hadden echt GEEN besef dat sommige mensen dit niet apprecieërden.
Moest je ze veroordelen, hadden ze dat tenminste direct nar de oorlog moeten doen(al ben ik daar tegen) en niet meer nu die mensen van hun laatste jaren beginnen te genieten.Het zijn geen oorlogmisdadigers!
- Peter M
- Lid
Volgens mij is 'ze kozen niet tegen het nazimse' een betere omschrijving (bekijk met hoeveel tegenzin en weigerachtigheid de waffen-SS eed werd afgelegd door de soldaten van het Legioen). Maar ook hier weer: er waren er ook anderen bij.Die andere Timo schreef:...tsja, en ondertussen kozen ze voor nazisme. En juist dat is wat hen nu kwalijk genomen wordt.
Ik heb eens een weerstander horen zeggen "het waren idealisten zoals wij, maar dan aan een andere kant." Nu, die 'idealisten zoals wij' hebben in de tijd ook amnestie gekregen voor daden van sommige niet-idealisten onder hen, lijkt mij ook toepasbaar op de oostfronters (hoewel daar veel mensen tegen de borst mee gestoten zullen worden).
-
- Lid
- jeroen1944
- Lid
Mag ik me als Nederlander hier in mengen, ik ben van mening dat allen die VRIJWILLIG bij de Waffen-ss of welke andere dienst van de bezetter dan ook landerverraders zijn. Natuurlijk zijn er dan uitzonderingen, die opmerkingen over amnestie schieten me echt in het verkeerde keelsgat. Trouwens is het er nog veel te vroeg voor, laat de mensen die onder de bezetter geleden hebben maar beslissen!
- Dodo
- Lid
en dat, om weer on-topic te gaan, ondersteun ik volledig!jeroen1944 schreef:Mag ik me als Nederlander hier in mengen, ik ben van mening dat allen die VRIJWILLIG bij de Waffen-ss of welke andere dienst van de bezetter dan ook landerverraders zijn. Natuurlijk zijn er dan uitzonderingen, die opmerkingen over amnestie schieten me echt in het verkeerde keelsgat. Trouwens is het er nog veel te vroeg voor, laat de mensen die onder de bezetter geleden hebben maar beslissen!
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
The Lorraine offensive 1944