Amnestie Vlaamse Oostfronters

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Maar wat omschrijf je juist als landverraad? Met wat vergelijk je?

Tijdens de oorlog heeft de Belgische regering in ballingschap bijvoorbeeld nooit omgekeken naar de NKB......tot de bevrijding in aantocht was. Vanaf toen werden er ladingen stens klaargemaakt om uit te delen aan de rijkswacht.....om de NKB in toom te houden. De NKB zou vlak na de bevrijding gewapenderhand druk kunnen uitoefenen om de koning te laten wederkeren naar België, iets dat de regering in ballingschap zeker niet wilde.
Is het geen inspanning leveren voor een bepaalde vaderlandslievende (bevrijdings)verzetsgroep (het grootste deel van de wapendroppings tijdens de oorlog ging naar iedereen buiten de NKB) en inspanning leveren om die vaderlandslievende groep te dwarsbomen (NKB'ers werden pas héél laat als gewapende weerstanders erkend) dan geen landverraad?

Pittig detail: de regering in ballingschap is nooit berecht geweest.

Trouwens, vlak na de bevrijding van België is een grote groep van antwerpse weerstanders de Nederlandse grens mee overgegaan, voor de bevrijding van de Scheldemonding. Zonder toestemming van gelijk welke overheid of wet......
Vergelijk eens met de oostfronters die meehielpen met het vrij houden van het Balticum?
jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

Ja maar dat is toch je verzetten tegen de bezetter? Vind ik wat anders dan in vrijwillig in dienst gaan in het leger van de bezetter om dan tegen de communisten te gaan vechten. Door hun aanwezigheid aan het oostfront, heeft het Duitse leger weer eigen soldaten overgehad die tegen de geallieerden konden worden ingezet, om het zo maar eens te zeggen.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Door hun aanwezigheid aan het oostfront, heeft het Duitse leger weer eigen soldaten overgehad die tegen de geallieerden konden worden ingezet, om het zo maar eens te zeggen.
Ben ik het geheel mee eens, maar....
Ja maar dat is toch je verzetten tegen de bezetter? Vind ik wat anders dan in vrijwillig in dienst gaan in het leger van de bezetter om dan tegen de communisten te gaan vechten.

....anderzijds verzetten de oostfronters zich ook, weliswaar tegen een bezetter van een ver land en misschien niet altijd 100% bewust, maar het was ook verzte tegen een bezetter.
Veteraan
Lid
Lid

Bericht door Veteraan »

jeroen1944 schreef:laat de mensen die onder de bezetter geleden hebben maar beslissen!
Wat hebben zij met het verre Oostfront te zien?
En ik denk niet dat die (om begrijpelijke redenen) objectief kunnen oordelen daarover.
Die andere Timo
Lid

Bericht door Die andere Timo »

Veteraan, ik geloof niet dat jij het überhaupt wil begrijpen. Je stelt immers vragen waar ik al antwoord op gegeven heb.

Nee, die nabestaanden hebben niets met het Oostfront temaken. Behalve het feit dat ze (om begrijpelijke redenen) een zeer subjectieve mening hebben over ieder die actief meegevochten heeft aan de zijde van de daders die hun zoveel leed hebben bezorgt. En die mening is (wederom om begrijpelijke redenen) zeer negatief. Of de Oostfront veteranen bewust deze mensen kwetsten door hun keuze doet niet terzake. Daarom nogmaals: geen amnestie voor handlangers van het nazi regime zolang er nog Belgen leven die direct of indirect het slachtoffer werden van de terreur van de nazis. Die mensen hebben al genoeg geleden door opsluiting, mishandeling, moord op naasten en gevechtshandelingen. Die mensen mag je NOOIT nog meer leed aandoen door de (indirecte of directe) schuld van lieden die in HUN ogen verraad pleegden vrij te pleiten. In dit geval moeten de goeden helaas onder de kwaden lijden. Temeer daar de goede en de kwade vrijwilligers samen optrokken om (of dit nu direct of indirect is en bewust of onbewust) een kwaadaardig regime dat hun land bezet hielden te beschermen tegen een ander kwaadaardig regime. Nogmaals, de Russen waren misschien een mogelijk gevaar maar de nazis waren geen mogelijk maar een zeer aanwezig feitelijk gevaar.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
gilles
Lid

Bericht door gilles »

Mijn mening:

amnestie voor alle oosfronters !
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Veteraan
Lid
Lid

Bericht door Veteraan »

Hier worden steeds dezelfde antwoorden gegeven, we draaien in een vicieuze cirkel omdat we er een tegengestelde mening over hebben.
Het besluit is dus:
-Sommigen willen dat ze in amnestie krijgen, en in ere worden hersteld
-Sommigen willen dat ze geen amnestie krijgen omwille van het leed dat hen is aangedaan door het nazisme.

Allebei hebben ze goede argumenten.
We staan weer evenver als in het begin, we geraken er dus nooit uit, een verdere discussie is dan ook zinloos.
Die andere Timo
Lid

Bericht door Die andere Timo »

:!: Veteraan: zijn we het tenminste ergens over eens 8)
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

gilles schreef:Mijn mening:

amnestie voor alle oosfronters !
Zou je deze mening ook kunnen onderbouwen of op zijn minst een hint geven waarom je deze mening hebt?
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
gilles
Lid

Bericht door gilles »

1.Moesten ze alle oostfronters willen veroordelen ofzo, hadden ze dat moeten doen direct na de oorlog, niet 60 jaar na datum.Laat die mensen nu toch eens genieten van hun laatste levensjaren.Als we ze moeten veroordelen alleen als blijk van respect voor de slachtoffers.......

2.De oostfronters hadden geen idee dat ze iets slecht deden,ze dachten juist dat ze iets goed deden.Je ziet nu toch ook af en toe dat 'moordenaars' worden vrijgesproken a.d.h.v. de situatie.Dit is juist hetzelfde.
Je moet de situatie bekijken !
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Veteraan
Lid
Lid

Bericht door Veteraan »

Veteraan schreef:Hier worden steeds dezelfde antwoorden gegeven, we draaien in een vicieuze cirkel omdat we er een tegengestelde mening over hebben.
Het besluit is dus:
-Sommigen willen dat ze in amnestie krijgen, en in ere worden hersteld
-Sommigen willen dat ze geen amnestie krijgen omwille van het leed dat hen is aangedaan door het nazisme.

Allebei hebben ze goede argumenten.
We staan weer evenver als in het begin, we geraken er dus nooit uit, een verdere discussie is dan ook zinloos.
Veteraan
Lid
Lid

Bericht door Veteraan »

Ook al wilde ik er over stoppen, ik kwam net dit tegen, werd wel aangegrepen door de tekst.

[quote=] 50.000 Helden
Vol van idealen, opgezweept door leiders
Spoorden zij oostwaarts, de jonge bevrijders
De bevolking te hulp, tegen goddeloze horden
Moderne kruisridders, der nieuwe orde
Onze vrijwilligers, in 't zwart van de bezetters
Voor hen kameraden in hun strijd tegen ketters
In het licht van de toekomst, voor beter tijden
Gingen zij naar Rusland, om Europa te bevrijden

Zij hoorden van verliezen, van de bittere kou
Het kon hun niet deren, tienduizenden zwoeren trouw
Ondanks de honger de vijand van binnen
Bleven zij geloven, zij zouden overwinnen

Het Oostfront was wreed, kende voor niemand genade
Het nam steeds de besten, vele duizenden kameraden
Slechts een berkenkruis getuigt van het bloed dat zij gaven
Alleen hun wapenbroeders bezoeken nog hun graven

Hij die overleefde en in de Goelags verdween
Stierf er van uitputting, begraven zonder steen
Maar ook in het westen, was onrecht hun lot
Het Verdrag van Genève, voor de winnaars geen gebod
Zelfs de gelukkigen, die nog thuis konden geraken
Werden vernederd, al volbrachten zij slechts taken
En heden ten dage, zijn zij die toen streden
Melaats, uitgestoten, voor de heersers van heden

Zij hoorden van verliezen, van de bittere kou
Het kon hun niet deren, tienduizenden zwoeren trouw
Ondanks de honger de vijand van binnen
Bleven zij geloven, zij zouden overwinnen

Het Oostfront was wreed, kende voor niemand genade
Het nam steeds de besten, vele duizenden kameraden
Slechts een berkenkruis getuigt van het bloed dat zij gaven
Alleen hun wapenbroeders bezoeken nog hun graven

50 jaar repressie, amnestie !

[quote]
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

tja, verbeterd niets van hun daden...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik ben allerminst onder de indruk van deze tekst. In een van de eerste zinnen al: "De bevolking te hulp". Helaas, de meeste dorpen zijn tot de grond gelijk gemaakt bij deze "bevrijdingen". De rest ga ik het niet eens over hebben, het is gewoon te zot om op te reageren.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

edit proos / lange quote verw.

Ga eens goed bij jezelf te rade veteraan volgens mij ben je idolaat van deze mensen, voor mij zijn het allemaal nazi`s opeen paar uitzonderingen na dan, die er altijd zijn. Ja mijn grootvader is naar Duitsland in 1944 gedeporteerd voor dwangarbeid, en door die VRIJWILLIGERS heeft de oorlog nog langer geduurd, en hebben velen nog langer onnodig moeten lijden. :cry: :cry: :cry: :cry:
Plaats reactie