Amnestie Vlaamse Oostfronters

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Die andere Timo
Lid

Bericht door Die andere Timo »

Veteraan schreef:Moderne kruisridders, der nieuwe orde
Tsja, de middeleeuwse kruisridders trokken, misleid door de leugens van hun leiders over de dreiging van de Islam, en gingen er als beesten tekeer. Déja vu.

Hoe misleid...
Veteraan schreef:Voor hen kameraden in hun strijd tegen ketters
In het licht van de toekomst, voor beter tijden
Gingen zij naar Rusland, om Europa te bevrijden
En ziehier waarom ze fout zaten...
Veteraan schreef:Het kon hun niet deren, tienduizenden zwoeren trouw
Treurig dat deze lieden nogh zoveel "fans" hebben.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Mag ik vragen naar de bron van die tekst? Een belangrijke door mij reeds aangehaalde reden, namelijk zorgen voor meer privileges van het vaderland door met de bezetter samen te werken wordt hier grandioos over het hoofd gezien.

Mijn familie heeft ook haar deel van de oorlogsonteberingen/slachtoffers gehad, en hoewel ik de samenhang die jeroen verklaarde geheel erken, vind ik toch dat we beide zaken van elkaar gescheiden moeten bekijken, wegens indirect verband.
jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

Tja we kunnen van menig verschillen, en er ook over praten/typen maar sommige dingen van veteraan vind ik toch een deel verheerlijking en volgens mijn mening ook wat Neo N... trekjes, wil niemand beledigen maar hij heeft de boodschap van het verleden toch niet goed begrepen!!!!
gilles
Lid

Bericht door gilles »

***** zeg jij ?

Neo-nazi trekjes :? :? waar haal jij dat :? :?

Is het nu zo abnormaal dat we amnestie willen voor alle oostfronters.....

:?
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
jeroen1944
Lid

Ja dat vind ik abnormaal, niet zo direct maar op de manier waarop het in dit topic gezegd word!
Het zijn landverraders en bij ons in NL krijgen ze nooit maar ook dan nooit amnestie.
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Dat "gedicht" doet het 'm.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Die andere Timo
Lid

Precies
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
gilles
Lid

Bericht door gilles »

Zo te zien zal het een eeuwige discussie blijven.....
Wedden dat je hier niet durft op klikken:

http://www.freewebs.com/gillesstaels
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

gilles schreef:Zo te zien zal het een eeuwige discussie blijven.....
Dat is meestal zo bij discussies over normen en waarden. Het komt er wel op aan om je ethiek deftig te beargumenteren, vandaar dat ik volledig akkoord ga met de kritiek van jeroen.
jeroen1944 schreef:Tja we kunnen van menig verschillen, en er ook over praten/typen maar sommige dingen van veteraan vind ik toch een deel verheerlijking en volgens mijn mening ook wat Neo N... trekjes, wil niemand beledigen maar hij heeft de boodschap van het verleden toch niet goed begrepen!!!!
Veteraan
Lid
Lid

Bericht door Veteraan »

Ik heb de indruk dat dat men hier het woord 'neo-nazi' als joker gebruikt om elke discussie die daar nog maar in de buurt van komt te kunnen winnen. Ik ben voor amnestie en bezoek graag een monument ter ere van de Oostfronters maar dat zegt toch niks over nazistisch zijn? @Jeroen1944, het was niet mijn bedoeling om ook maar iemand te beledigen of te kwetsen.
Nogmaals, ik en enkele anderen zijn voor amnestie en we hebben goede redenen en anderen zijn tegen amnestie en hebben eveneens redenen. Het gaat er gewoon om wat je belangrijkst vind en dit is een discussie waar het onmogelijk is om tot een overeenkomst te komen daar de meningen zo lijnrecht tegenover elkaar staan.
Veteraan
Lid
Lid

Bericht door Veteraan »

Proos schreef:Dat "gedicht" doet het 'm.
Het is eigenlijk een liedje :)
Maar misschien moeilijk te aanvaarden voor tegenstanders.
jeroen1944
Lid

Ik neem niemand iets kwalijk en voel me ook niet gekwetst hoor, maar goed dat we er over kunnen praten, dat `mocht`in die tijd toch niet. :wink: :wink:
Die andere Timo
Lid

Eigenlijk ben ik wel blij dat dat dat liedje hier gepost is. Het geeft onomwonden aan dat eenieder die zich verbonden voelt met de tekst toch echt eens bij zichzelf te raden moet gaan of het etiket "neo-nazi" niet toch op hem van toepassing is.

Een selectie...
Vol van idealen, opgezweept door leiders
Spoorden zij oostwaarts, de jonge bevrijders
De bevolking te hulp, tegen goddeloze horden
Moderne kruisridders, der nieuwe orde
Onze vrijwilligers, in 't zwart van de bezetters
Voor hen kameraden in hun strijd tegen ketters
In het licht van de toekomst, voor beter tijden
Gingen zij naar Rusland, om Europa te bevrijden
zoals ik al schreef: wel toepasselijk, die vergelijking met de oude kruistochten naar het Heilige Land. "Bevrijders" m'n hoela. Kijk eens goed naar de misdaden van de Duitsers in het oosten.
Ook prettig die verwijzing naar het zwart van de bezetters. Laat geen twijfel bestaan dat deze Belgen bewust streden in het uniform van een land dat hun vaderland bezet hield.
Zij hoorden van verliezen, van de bittere kou
Het kon hun niet deren, tienduizenden zwoeren trouw
Heel prettig: ze zwoeren trouw. We weten welke eed dit is.
Hij die overleefde en in de Goelags verdween
Stierf er van uitputting, begraven zonder steen
...verander Goelags in KZ Lager en we weten weer waarom ze voor de foute zaak vochten.
Maar ook in het westen, was onrecht hun lot
Het Verdrag van Genève, voor de winnaars geen gebod
...aha, tsja. Gelukkig hielden de nazis voor wie ze zo vol vuur gestreden hadden zich wel aan de internationale regels.
Zelfs de gelukkigen, die nog thuis konden geraken
Werden vernederd, al volbrachten zij slechts taken
dat heb je met collaborateurs.
En heden ten dage, zijn zij die toen streden
Melaats, uitgestoten, voor de heersers van heden
...niet alleen voor de heersers maar voor eenieder die begrijpt dat nazisme steunen in de strijd tegen het stalinisme geen keuze was voor vrijheid maar voor een feitelijke wrede bezetter van het vaderland tegen een mogelijke andere wrede bezetter.
Het kon hun niet deren, tienduizenden zwoeren trouw
Ondanks de honger de vijand van binnen
Bleven zij geloven, zij zouden overwinnen
...iets dat tegen het einde toch redelijk naief was
50 jaar repressie, amnestie !
Nee.
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Gegeven: 18 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Veteraan schreef:Het is eigenlijk een liedje :)
Nog erger :D
Veteraan schreef:Maar misschien moeilijk te aanvaarden voor tegenstanders.
Omdat er niks te aanvaarden is, want er staat een grote berg onzin in. Wat dat betreft ben ik het met de reactie van die andere Timo eens.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Thomas
Lid

Bericht door Thomas »

Peter slaat de nagel op de kop: het is een gepolitiseerde discussie geworden, net zoals dit onderwerp steeds geweest is. Daarom onstaat er zoals gewoonlijk een discussie in lusvorm. Zelfs de originele poster, ,,Raf'', die zonder ook maar één argument dit thema in het midden gooide maakt zelf bewuste politieke keuzes. Het is de ene tegen de ander, alhoewel de gefustreede linkse schoolmeesters natuurlijk coute que coute hun gelijk willen halen, al moeten 't er gruwelpropaganda, satan en islam-fundementalisten bijhalen. Ronduit zielig.

Dad gedicht/liedje lijkt me wel vrij vreemd, nog nooit gezien, wat is de bron als ik vragen mag? Liefst altijd een auteur bij zulke dingen vermelden.

Maar het strafste vind ik nu wel dat er geen woord over amnestie gerept is geworden, buiten wat kinderlijk gekibbel was er het ijle niets. Oorlog maakt vele slachtoffers en de meeste klappen zijn steeds te incasseren voor de burgerbevolking. Vrouwen en kinderen zijn de eerste slachtoffers van een conflict en zij zijn eigenlijk diegenen die 'amnestie' (=geldelijke vergoeding) zouden moeten krijgen. Ik ken geen enkele SS-man, Vlaming of Nederlander, die amnestie wil dus voor wie ijvert men nog? Het is nu 60 jaar geleden, wat kan die in proportie kleine vergoeding nog goedmaken? Zelfs de mensen die hun burgerrechten verloren hoeven ze niet terug. Wat zouden ze er immers nog mee doen? Niet iedereen is vergoed voor het lijden onder de oorlog. Niet de onfortuinlijke Vlaming die door een Duits-Vlaamse razzia om een niemendal naar de KZ werd gestuurd en niet de vrouw van de SS-man die door linkse mensbeesten vreselijk werd misbruikt. Maar er is, voor wat Vlaanderen betreft, wel een ongelijkheid ontstaan omdat alle zogezegde "verzetsdaden" (gaande van diefstal tot moord) wél amnestie hebben gekregen, en dat zelfs voor "verzetsdaden" ná de oorlog gepleegd! Maar kom, zand erover, SMF/HJVB et al hebben méér dan genoeg gedaan voor de zwaar verminkte en anderen, en dan zwijg ik nog over de bijzonder gulle steun uit Duitsland. Voor zover mogelijk werd het lijden verzacht, en met hard werken en niet om kijken is veel recht gezet kunnen worden. Daarom, amnestie voor oostfronters: prullenmand in. Ze willen het zelf niet en het zou geen aarde aan de dijk brengen, bovendien staan de zogenaamde "verdraagzamen" er als de kippen bij om stokken in de wielen te steken.

Er is trouwens ook vele keren eerherstel gekomen. Ik geef steeds het voorbeeld van mijn vriend W. Meest gedecoreerde Vlaming (of Belg, als ge wilt), drager van hoogste binnen- en buitenlandse eretekens (erkend groot-invalide (99%) van de belgische staat, Ridder in de Orde van Leopold, de ganse santeboetiek. De linksen hier moeten zich eens afvragen wat zij zoal deden voor hun land, daar zij de eerste zijn om stenen te werpen. Wel, hij heeft eerherstel gekregen. Krijgt militair pensioen van meer dan een staat. Zodus, sommige fouten door de Belgische staat hebben zichzelf rechtgezet.

Amnestie: afgesloten hoofdstuk.
Plaats reactie