Informatie opa dwangarbeider

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
pleun
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2020, 00:17

Informatie opa dwangarbeider

Bericht door pleun »

Hallo,

Voor school doe ik onderzoek naar het dwangarbeidschap in WO2. Mijn opa woonde in Leeuwarden en kreeg een bevel zich te melden om aan het werk te gaan. Hier heeft hij op gereageerd. Ik woon ver van Leeuwarden dus daar opzoek gaan, is niet heel makkelijk. Mijn opa is terug gekomen en heeft altijd nachtmerries gehad over die tijd. Hij heeft 1 keer globaal het verhaal verteld aan mijn oma, maar die weet er ook niet veel meer van.
Ik weet dat de kans niet groot is dat ik meer over hem te weten kom, maar ik wil het toch proberen. Hoe kan ik dat aanpakken?

Alvast bedankt!
Pleun
Gebruikersavatar
Kugelblitz
Moderator
Moderator
Berichten: 3733
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:12
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Informatie opa dwangarbeider

Bericht door Kugelblitz »

Ha Pleun, goed dat je het forum gevonden hebt en slim dat je je vraag hier stelt! Ik kan je zelf niet echt verder helpen, aangezien ik weinig ervaring heb met dit soort zoektochten, maar ik weet zeker dat er leden zijn die je wel verder kunnen helpen.
Misschien zal het inderdaad lastig worden om echt informatie te vinden over jouw opa, maar ik denk dat er zeker wat te vinden moet zijn over wat er met dwangarbeiders uit de omgeving Leeuwarden is gebeurd, waar ze moesten werken, hoe de omstandigheden waren etc.

Veel succes! :)
Laten we het vooral gezellig houden! :)
pleun
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2020, 00:17

Re: Informatie opa dwangarbeider

Bericht door pleun »

Ja, inderdaad die algemene informatie is ook belangrijk. Zeker omdat ik zelf nog niet veel van het onderwerp weet. Bij het onderzoek zal ik ook de razzia van Rotterdam betrekken. Maar wat de hoofdvragen en deelvragen zullen zijn... :)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Re: Informatie opa dwangarbeider

Bericht door asjemenou »

Hallo Pleun,

Je opa heeft tijdens de oorlog in Duitsland gewerkt. Dan is er vast wel iets over hem te vinden in het Oorlogsarchief van het Rode Kruis; https://www.nationaalarchief.nl/onderzo ... beidsinzet .
Belangrijk bij zo'n onderzoek is wel dat je zijn volledige naam, geboortedatum en -plaats etc. hebt. Mocht je dit niet precies weten dan kun je een uittreksel van een persoonskaart van je opa opvragen bij het CBG|Centrum voor familiegeschiedenis; https://cbg.nl/diensten/uittreksels-pkpl/ .
Misschien kan het Fries Verzetsmuseum ook nog interessant voor je zijn; https://www.friesverzetsmuseum.nl .
Uiteraard vernemen wij graag wat je bevindingen van je speurtocht zijn. :wink:
Succes.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
pleun
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 sep 2020, 00:17

Re: Informatie opa dwangarbeider

Bericht door pleun »

Bedankt! Ik heb nu inderdaad een aanvraag gedaan bij het Rode Kruis. Helaas kan dit 4 tot 6 maanden duren. We zullen het zien! Ik ga ook nog even een kijkje nemen op de site van het Friese verzetsmuseum. Bedankt!
Plaats reactie