Crash te Haelen, het verhaal van de ”Spirit of 76”,

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50

Crash te Haelen, het verhaal van de ”Spirit of 76”,

Bericht door Roel R. »

Vandaag heb ik enkele resten gekregen van de ”Spirit of 76”, een B-17 die bij het dorpje Haelen in Limburg neerstortte op 30-11-1943.

Ik zou jullie graag foto’s willen laten zien van de fragmenten maar mijn digitale camera weigert vandaag dienst. De stukken zijn ansich niet bijzonder. Het zijn stukken verwrongen staal (?) met uitgescheurde gaten waarin waarschijnlijk een soort klinknagels hebben gezeten.

De resten worden pas bijzonder als je beseft dat deze stukken deel uit hebben gemaakt van een voertuig waarin een groep soldaten hun ergste momenten hebben doorgemaakt.

Afbeelding
Voorbeeld foto, B-17

Hieronder het verhaal van de B-17 uit het Starrenbos te Haelen.

Op 30 november 1943, ’s morgens om half acht , stegen vanaf de Engelse vliegbasis Norham Suffolk een groot aantal B-17 vliegende forten op voor een raid op Solingen. Een van de vertrekkende toestellen van de Nr. 42-3317 “Spirit of 76”, van het 412 squadron met aan boord 10 bemanningsleden die deel uitmaakte van de 95ste bomber group ( 95BG ) van de 8ste Amerikaanse luchtvloot “The Mighty Eight”.

Nadat de toestellen hun bommen hadden afgeworpen keerden ze onder hevig afweervuur naar hun bases terug. Vanuit midden Limburg zag de burgerbevolking de boven de doelgebieden uitgezette lichtfakkels en waren de ontploffingen te horen uit de steden Mönchengladbach, Keulen en Düsseldorf .

Die dag werden minstens drie vliegende forten neergeschoten. De “Spirit of 76” was een van hen. Door een voltreffer van de Flak viel het oliesysteem van de motoren uit. Nog boven Duits grondgebied, in de buurt van het vliegveld Venlo, gaf gezagsvoerder R. Gilchrist aan de bemanning het commando om het toestel zo spoedig mogelijk te verlaten. Radio operator M. Gottlieb kwam in de buurt van Venlo terecht. Boordschutter P. Appleby sprong boven Haelen en zag het toestel in zuidwestelijke richting verdwijnen. Toen hij zich veilig waande trok hij de parachute open en zweefde naar beneden. Tot zijn grote schrik zag hij even later het toestel, dat blijkbaar ongestuurd een bocht had gemaakt recht op zich afkomen. Vlak onder hem sloeg het in het bos tegen de grond en zoog hem mee naar beneden. Op zo’n honderd meter van het brandende toestel landde hij in het Starrenbos in Haelen.

Het speelde zich allemaal midden op de dag en werd door veel mensen uit de omgeving op de voet gevolgd. Houtvester van Pol uit Haelen en Th. Rijs uit Horn, zagen hoe het toestel tegen 13:00 zijn einde vond. Toen Appleby zich zo vlug mogelijk uit de buurt van het vliegtuig maakte werd hij opgevangen door enkele toegesnelde burgers die hem in het bos verstopten en hem ’s avonds burgerkleren en eten brachten. Boordschutter F. McDermott kwam eveneens in Haelen neer. Boordwerktuigkundige E. Gilcrease kwam in de buurt van Weert terecht.

2de Lt. R Gilchrist, 2de Lt. P. Gregory en boordschutter C. Higgins landden in Neer. Een van de bemanningsleden had zijn schouder gebroken en werd naar het ziekenhuis in Roermond gebracht. De andere vliegenier werd door Piet en Harrie Geraets naar M. Schippers op de Friedese molen gebracht.

De Duitsers hielden een grote razzia in de omgeving maar konden slechts een van de tien bemanningsleden gevangen nemen. De bemanningsleden van Haelen en Neer zijn door L. Teepen, directeur van de zuivelfabriek in Neer, L. Wouters uit Baarloo en H. Hendriks uit Haelen ’s nachts naar Kapelaan Janssen in Horn gebracht. Via de pilotenhulplijn waren Gilchrist, Gregory en Higgins reeds op drie december, en McDermott op vier januari 1944 in Hamont (B). Appleby en Gottlieb kwamen daar op acht januari aan. McDermott werd vlak voor de bevrijding in Brussel gepakt en afgevoerd naar een Duits gevangenenkamp voor piloten.

In 1946 schreef de gemeente Kessel een brief naar het Nederlandse Rode Kruis te Den Haag waarin stond dat op de R.K begraafplaats aldaar twee militairen begraven waren op 21-7-1944. Van een van hen kon de naam geïdentificeerd worden als W. Lohmann. Het laatste lid van de “Spirit of 76” was gevonden. Zijn stoffelijk overschot was op 21-7-1944 aangespoeld in de Maas te Kessel. Waarschijnlijk was de arme ziel met zijn parachute in de Maas geland en verdronken. Hij is later herbegraven in Neuville en Condroz (B).

Afbeelding
Cimetière Militaire Américain de Neuville-en-Condroz

Bron voor het verhaal, "40 Van oever naar oever 45"
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50

Bericht door Roel R. »

Zijn er mensen op het forum die vliegtuig resten bezitten?
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Interessant als je het verhaal erbij kent!


Zie ook: http://forum.wo2.nl/viewtopic.php?t=345 ... c&start=75
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Roel R. schreef:Zijn er mensen op het forum die vliegtuig resten bezitten?

Nee dat niet maar ik weet wel iets anders !
Dezelfde dag om half zeven 's avonds zaten (meen ik) 10 man bij een vriend van mijn opa aan de koffie !!
Laatst gewijzigd door Darryl op 02 nov 2004, 08:12, 2 keer totaal gewijzigd.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Ag ja nu zie ik het ik had het verhaaltje niet goed gelezen die vriend van mijn opa heete inderdaad Harry Jansen !

Hier nog een klein stukje over wat er daarna in Horn afspeelde:
Een belangerijke rol speelde kapelaan Harry Janssen (schuilnaam Bergmans) Hij was een centraal figuur omdat hij mensen aanzocht om te helpen, hen stimuleerden, terwijl ook zijn huis vaak tijdelijk functioneerden als tijdelijk opvang voordat de onderduikers werden weggebracht.
Bekend is het verhaal van het vliegend fort dat om 1 uur 's middags neerstorrte tussen Haelen en '' de Spik'' . Om zeven uur 's avonds zaten er 10 bij de kapelaan aan de koffie. Wie ze allemaal gebracht had wist hij zelf niet. Maar andere wisten waar ze hen konden afleveren. Vanuit de kapelanie werden ze weggebracht, zoals naar Neeritter waar ze de grens over trokken.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50

Bericht door Roel R. »

Interessant Darryl. Ik zal binnekort wat foto;s maken van de kleine resten.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Roel R. schreef:Interessant Darryl. Ik zal binnekort wat foto;s maken van de kleine resten.
Graag Roel.
Bedoel je de resten die in het museum liggen. Ik meen boven ergens links, met een wiel een stuk vleugel erbij?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50

Bericht door Roel R. »

We hebben van bijna alle vliegtuigen die zijn neergestort in onze regio resten. Ik heb het over twee stukken in mijn prive collectie :)
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Bericht door Darryl »

Roel R. schreef:We hebben van bijna alle vliegtuigen die zijn neergestort in onze regio resten. Ik heb het over twee stukken in mijn prive collectie :)
Ow dan is het helemaal mooi!

Ben benieuwd naar de foto's. :)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Roel R. schreef:Zijn er mensen op het forum die vliegtuig resten bezitten?
Ik heb restanten van de Waco-glider die crashte niet ver van m'n deur.
Je kan nu nog stukjes vinden op het veld waar hij neersloeg.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Gebruikersavatar
wittmann
Lid
Berichten: 1451
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:11

Bericht door wittmann »

waarom ga je dan niet een keer met een detector zoeken?
misschien vind je nog interessante stukjes met een datum erop!!

dat soort dingen zijn er 100 meter van mijn huis ook gevonden
waar een b-23 meen ik is neergekomen. helaas staat er nu alles volgebouwt maar ik heb er ook stukken van. Het verhaal heb ik ook
in een boek staan. Als ik tijd het typ ik het een keer over!

wittmann
Gebruikersavatar
Daniel
Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:23
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door Daniel »

Roel,

Die foto die je plaatst, lijkt wel een B17C.
De B17F en G vlogen veelal in Europa. De B17C meer in het verre Oosten!

B17F:

Afbeelding

B17:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50

Bericht door Roel R. »

Ik ben geen vliegtuigkenner, dus je kunt wel gelijk hebben :)
johan willaert
Lid
Berichten: 5569
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 3 keer

Bericht door johan willaert »

De meest voorkomende versies gebruikt in Europa in WO2 waren de B17F en G...

De G had een koepel met twee .50 onderaan de neus, zoals te zien op Sally B, vermomd als Memphis Belle op de tweede foto hierboven....

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Daniel
Lid
Berichten: 181
Lid geworden op: 24 feb 2005, 21:23
Locatie: omg. Arnhem

Bericht door Daniel »

Deze dus:

De B17G:
Afbeelding

De B17F:
Afbeelding

De B17C heeft heel andere rompkoepels, een ander model buikkoepel en geen rugkoepel.
Laatst gewijzigd door Daniel op 17 jul 2005, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten