Crash te Haelen, het verhaal van de ”Spirit of 76”,

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Das vreemd want in de film is de Belle gewoon een B-17 F, en geen G versie?Of zit ik nou fout?
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

Maj.Cain schreef:Das vreemd want in de film is de Belle gewoon een B-17 F, en geen G versie?Of zit ik nou fout?
Ja, maar de Memphis Belle uit de film was niet Sally B.....
Voor de Memphis Belle werd B17G-85-DL (AAF 44-83546) gebruikt; een vliegtuig uit California....
Vermits de film zich afspeelt in de zomer van 1943 waren er nog geen F's en moesten de koepels verwijderd worden....
Sally B speelde de rol van Windy City.....
Verschillende Nose-Art werd op de 5 vliegtuigen geschilderd om zodoende een massa vleigtuigen te creëren....

Sally B was oorspronkelijk een G, waarvan de neuskoepel werd verwijderd in 1989 voor de opnames van Memphis Belle....
Enkele jaren later werd de koepel terug geplaatst....

Sally B vliegt nog altijd met de Belle Configuratie DF-A, met links de Sally B nose-art en rechts de Memphis Belle schildering...

Tijdens WO2 had de Belle links een blauw kleedje en rechts een rood kleedje aan....

Hier een WO2 foto uit mijn collectie van een blootshoofdse Capt Morgan en de Belle in de US ca 1944....

Afbeelding

JOhan
29th Let's Go!!!!!
Maj.Cain
Lid
Contacteer:

Bericht door Maj.Cain »

Owkee dan, ik dacht al....
Mooie foto, zekers een mooi verhaal achter!!
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
Mooyman
Lid

Bericht door Mooyman »

Roel R. schreef:Zijn er mensen op het forum die vliegtuig resten bezitten?
Een goede verzamelvriend van me hier uit de buurt heeft er zijn hobby van gemaakt die dingen uit de grond te "trekken".
Hij werkt dan ook altijd mee met tentoonstellingen en ik moet zeggen dat het behoorlijk interessant is, hij weet dan ook van alle items wel wat te vertellen, waar en hoe het vliegtuig is neergestort.
Ook namen van bemaningsleden en dergelijke gaat hij allemaal na, hoogtepunt was twee jaar geleden met de herdenking van het neerstorten van een vliegtuig 60 jaar geleden bij Murmerwoude(Friesland).
Op de tentoonstellig die we toen ter ere daar van organiseerde kwamen na bestaanden van de omgekomen piloten, bijzonder indrukwekkend wat voor emotionele uitwerking die spullen op die mensen hadden.
Collector of uniforms of the enemy
Simon
Lid

Bericht door Simon »

Dat moet wel zijn, stukken vliegtuig waarin je echtgenoot/vader/vriend ofzo heeft ingezeten. en daar ook tot het einde zen gekomen

wel de moeite waard zo'n stukken van een vliegtuig
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Mooyman schreef: Op de tentoonstellig die we toen ter ere daar van organiseerde kwamen na bestaanden van de omgekomen piloten, bijzonder indrukwekkend wat voor emotionele uitwerking die spullen op die mensen hadden.
Ja, da's echt hartverscheurend soms.
Toen wij dat monument voor de omgekomen soldaten in de Waco hebben opgericht, toen was de zuster van één van de GIs ook aanwezig.
Een lokale inwoner had ook delen van de Waco en de verpletterde helm tentoon gesteld bij hem.
De zus was zo ontroerd toen ze die stukken zag.
En wij stonden echt mee te huilen met haar. :cry:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Hey Roel ik heb nog wat gevonden.

Ik was in een boek over Horn aan het bladeren, en kwam deze foto tegen
Afbeelding

Hier staan de namen op van de bemanning :) .
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

De foto van Roel R. laat geen B17 zien.
Het is de Boeing 294 (xb-15)
Het was een experimenteel toestel en diende als voorbeeld voor de latere B-17. Met de enige xB-15 is in de oorlog vracht vervoerd.
Groet,

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

He Darryl, welk boek is dat , en wie is de auteur?
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Roel R. schreef:He Darryl, welk boek is dat , en wie is de auteur?
Roel,
Het Boek heet Horn - Horne - Haor en het is geschreven door: Jac Wijnands en Piet Spee. Het boek gaat over Horn, hoe het ontstaan is enzo, en dus ook een stukje over de oorlog, er staan dagboekverhalen in, Bs rapport en nog meer van dat soort dingen. Volgens mij is het boek niet meer te koop, maar bij de bieb in Horn hebben ze het. Ik wil je de pagina's over de oorlog wel even scannen...
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Plaats reactie