Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Wie heeft er wel eens van zn vader/moeder en/of opa/oma gehoord, dat de meeste Duitsers als ze ergens ingekwartierd werden of ergens verbleven zich als heren gedroegen. De Britten (LANG NIET ALLEMAAL)daartegen is bij ons een algemeen goed dat ze zich als overwinnaars gedroegen, en jatten als de raven, ongevraagd eten meenamen, huizen vernielden! Dit is natuurlijk niet kwaad bedoeld en ik wil ook niemand in een goed of kwaad daglicht stellen?!
Mijn opa vertelde gister nog over zijn ervaringen met duitsers. Veel goede dingen hoor je dan. Over gewone soldaten die ook kinderen hadden en leuk omgingen met de nederlandse kinderen. Mijn opa liep dan met een houten sabel achter marcherende soldaten aan. Deze soldaten gaven dan snoep / chocolade en houten oefenhandgranaten.
Over ervaringen met britten / canadezen heb ik eigenlijk nooit wat gehoord.
Roel R. schreef:Dit heb ik al honderde keren gehoord. De meeste Duitse soldaten in Nederland gedroegen zich goed, waren beleefd, geschoren, gewassen en correct.
De Britten daarintegen waren vies, onbeschoft en op het beestige af!
Ik neem even een gepast stukje tekst uit een artikel: Henk Kistemaker 5. SS-Pantserdivisie 'Wiking' van Frank van der Drift
(ook terug te vinden op: http://www.go2war2.nl)
Als je op wacht stond moest je altijd aan je meerdere melden, als deze tenminste 's nachts controleerde, of er iets bijzonders gebeurd was. Hetgeen ik altijd vrij onnozel vond want als er werkelijk iets gebeurd zou zijn zou je iedereen wel gewekt hebben! Ook aan degene die jou afloste zei je de bovenstaande spreuk. De Duitsers zijn zeer precies en laten niets aan het toeval over, ook in de opleiding was dat al zo. Als je b.v. niet goed in de houding stond dan vroeg je onderofficier “Mag ik u aanraken?” en pas als je ja zei, raakte hij je aan.
Zij joegen je door modder en plassen, liggen en opstaan, kruipen enz. maar vroegen wel of zij je aan mochten raken!
Hiermee wil ik ook aantonen dat de duitsers zich ook tegen hun eigen manschappen redelijk gedroegen. Ik zeg nu wel de duitsers maar ik wil er wel op wijzen dat ik het niet over alle duitsers heb. Er waren natuurlijk ook duitsers die zich als onmensen gedroegen!
gvdbor schreef:Bij ons in het dorp gedroegen de Duitsers zich ook keurig,
Ze namen 650 mannen mee en brandden het dorp plat.
Yep en bij ons namen ze tijdens de kerkrazzia in october de meeste mannen uit heel N-Limburg mee, en bliezen alle kerken net voor de bevrijding in heel N-Limburg op!
En dat neemt niet weg dat de meeste Duitsers ook maar gewone jongens en mannen waren die MOESTEN en ook het liefste naar huis gingen!
Ik heb van mijn opa gehoord dat er eens Duitsers bij hen ingekwartierd zaten, maar daar hebben ze geen last van gehad. Ze hebben nog wel een schuttersput gemaakt in de tuin (hij is inmiddels verhuist), maar verder maakte zij vooral de indruk dat zij oorlogsmoe waren (twas inmiddels begin '45).
Ik heb zo iets nog nooit gehoord of gelezen. De Duitsers gedroegen zich helemaal niet. Ze deden gewoon waar ze zin in hadden. Fietsen stelen, gewoon ergens binnenvallen zonder de laarzen uit te doen.
Mensen naar de trein brengen, die daar helemaal niet om vroegen.
Euthanasie plegen op mensen die doof waren, en een bevel niet verstonden.
Maar dan de Engelsen, die waren nog erger!!!
Die zaten zo maar aan tafel te eten, zonder mes en vork!
Moet je je voorstellen!
Maar het allerergste was wel, dat ze met hun legerkistjes met modder er aan zo maar de trap op stoven.
Die had mijn moeder net schoongemaakt! Kan je nagaan!
Ioannis, het is een feit, en dat zul je ontdekken als je eens met mensen praat die de oorlog mee hebben gemaakt, dat de gemiddelde Duitse dienstplichtige tegenover de Nederlanders netter was dan een Brit..
Volgens mij generaliseren jullie hier in dit topic nogal. Er waren inderdaad zeker vele Duitsers die zich keurig gedroegen, maar er zijn toch ook talloze minder positieve verhalen bekend.
Of Duitsers zich gedroegen tijdens inkwartiering bij burgers zou van o.a. de volgende zaken af kunnen hangen:
- Het karakter en de normen en waarden van de soldaten.
- De locatie en het tijdstip. In een oorlogszone tegen het einde van de oorlog zullen veel Duitsers zich zeker misdragen hebben t.o.v. burgers. Net als overigens soldaten van andere nationaliteit.
- De burgers waar ze ingekwartierd zaten. Hoe gingen deze om met de Duitse soldaten om?
Hetzelfde gaat vast ook op voor de Britten. Binnen elke groep zijn positieve en negatieve uitzonderingen.
Overigens waren de Duitsers die bij mijn oma ingekwartierd zaten ook hele vriendelijke mensen. Soldaten zijn ook maar mensen...
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Ik ben het wel met KevinP eens. Ik lees het ook terug in een boek dat ik aan het lezen ben.
Tel daarbij ook op dat de Duitsers een langere periode aanwezig waren dan de Britten en de mensen dus ook meer tijd hadden om elkaar te leren kennen als er een soldaat was ingekwartierd.
Ik krijg alleen van mijn opa/oma te horen dat de Duitsers onbeschoft waren. Scheurden familie als het ware uit het gezin om te gaan werken in kampen. (SS) De Wehrmacht was oke, maar als je nee zei moest je ook naar zo'n werk kamp. Toen kwamen de Canadezen en zij organiseerden van alles. Feestjes, groeps eten e.d. Canadezen waren zowel de overwinnaars als de humor zelfe. Dit is hun ervaring.