Duitse Heren en Britse (onbeschofte) Heren?????
- Nico Roelofs
- Lid
- Contacteer:
Me opa was in de oorlog nog klein jongetje. Bij me opa in de schuur lagen ook Duitsers. Heel waarschijnlijk van de 9de SS pantserdivisie, maar anders waren ze van de 10de.
De Duitsers hadden zich volgens mij behoorlijk goed gedragen. Me opa heeft een keer een jong hondje gekregen van een SS'er. Deze Duitser had bij de Hitlerjugend gezeten en zoals vele op een avond dronken gevoerd om dan te tekenen voor de SS.
Omdat ze op een gegeven moment moesten evacueren maakte me opa de bevrijding in de Betuwe niet mee. Wel hadden de geallieerden in hun huis geslapen. Ze hadden toen ook nog wat geschreven op een deur.
Ik zal eens een keer de videoband van me opa bekijken. Me opa heeft zijn tijd in de oorlog op band vastgelegd, voor het na geslacht. Dud hier kan ik vast en zeker meer te weten komen over het gedrag van de Duitsers.
De Duitsers hadden zich volgens mij behoorlijk goed gedragen. Me opa heeft een keer een jong hondje gekregen van een SS'er. Deze Duitser had bij de Hitlerjugend gezeten en zoals vele op een avond dronken gevoerd om dan te tekenen voor de SS.
Omdat ze op een gegeven moment moesten evacueren maakte me opa de bevrijding in de Betuwe niet mee. Wel hadden de geallieerden in hun huis geslapen. Ze hadden toen ook nog wat geschreven op een deur.
Ik zal eens een keer de videoband van me opa bekijken. Me opa heeft zijn tijd in de oorlog op band vastgelegd, voor het na geslacht. Dud hier kan ik vast en zeker meer te weten komen over het gedrag van de Duitsers.
- Darryl
- Lid
Toen mijn opa zijn broer werd opgepakt bij een razzia en in Duitsland moest gaan werken heeft een Duitse officier hem terug gehaalt.
Na dit alles kwam die officier vaak over de vloer en hij vertelde vaak dat hij zijn vrouw en kinderen misten en bang was dat hij ze nooit meer terug zou zien. Hij speelde veel met mijn opa. Mijn opa heeft hem leren paardrijden. En hij heeft mijn opa geleerd hou je je koppel moest schoonmaken en hou je een mp40 moest schoonmaken enz..
Toen Horn was bevrijd was er weinig eten, dus stal mijn opa vaak eten van de Engelse. Maar hij werd ontdekt door een officier en kreeg een revolver in zijn nek geduwd. Diezelfde soldaat (van dat bombardement) zei toen tegen hem:
"Laat hem met rust het is nog maar een kind! En hij heeft honger!''
Mijn opa buiten tijden een Duits bombardement. Mijn opa wou niet terug komen toen zijn moeder hem riep. Toen ging een Engelse soldaat hem halen en is daarbij om het leven gekomen.
Na dit alles kwam die officier vaak over de vloer en hij vertelde vaak dat hij zijn vrouw en kinderen misten en bang was dat hij ze nooit meer terug zou zien. Hij speelde veel met mijn opa. Mijn opa heeft hem leren paardrijden. En hij heeft mijn opa geleerd hou je je koppel moest schoonmaken en hou je een mp40 moest schoonmaken enz..
Toen Horn was bevrijd was er weinig eten, dus stal mijn opa vaak eten van de Engelse. Maar hij werd ontdekt door een officier en kreeg een revolver in zijn nek geduwd. Diezelfde soldaat (van dat bombardement) zei toen tegen hem:
"Laat hem met rust het is nog maar een kind! En hij heeft honger!''
Mijn opa buiten tijden een Duits bombardement. Mijn opa wou niet terug komen toen zijn moeder hem riep. Toen ging een Engelse soldaat hem halen en is daarbij om het leven gekomen.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
- Maj.Cain
- Lid
- Contacteer:
Je hebt nou eenmaal goed volk en fout volk in elk land in elke oorlog!!
In het begin van de slag om Arnhem belden de Britten eerst nog vriendelijk aan en vroegen toen of ze de bewoners huis mochten bezetten,in sommige gevallen kregen ze nee te horen en gingen ze verderop vragen!!
Toen er eenmaal slachtoffers begonnen te vallen ging bij sommigen de beleefdheid eraf!!
De Ned bevolking en de Britse luchtlandingstroepen hebben samen schaarse voedsel en water gedeeld wat van beide zijde af kwam!!
Veel veteranen snappen nu nog steeds niet dat de Nederlandse bevolking zo vriendelijk en barmhartig tegen ze zijn terwijl zij in sept 1944 zo veel vernielingen hebben aangebracht en hun niet kon bevrijden, veel tranen en emoties komen nog altijd los bij de veteranen als ze elk jaar weer zien hoe warm ze onthaald worden!!
Dus wat mij betreft zijn dit de Gentleman that fell from the sky's to free our country!!!
In het begin van de slag om Arnhem belden de Britten eerst nog vriendelijk aan en vroegen toen of ze de bewoners huis mochten bezetten,in sommige gevallen kregen ze nee te horen en gingen ze verderop vragen!!
Toen er eenmaal slachtoffers begonnen te vallen ging bij sommigen de beleefdheid eraf!!
De Ned bevolking en de Britse luchtlandingstroepen hebben samen schaarse voedsel en water gedeeld wat van beide zijde af kwam!!
Veel veteranen snappen nu nog steeds niet dat de Nederlandse bevolking zo vriendelijk en barmhartig tegen ze zijn terwijl zij in sept 1944 zo veel vernielingen hebben aangebracht en hun niet kon bevrijden, veel tranen en emoties komen nog altijd los bij de veteranen als ze elk jaar weer zien hoe warm ze onthaald worden!!
Dus wat mij betreft zijn dit de Gentleman that fell from the sky's to free our country!!!
Red Devils of Arnhem/Oosterbeek
http://www.156PARA.com
http://www.156PARA.com
- Dodo
- Lid
Het kan best zijn dat Britten nogal wantrouwig waren tegenover Nederlanders waarvan ze wisten dat er een aantal Nederlanders Duitsers ingekwartierd hadden gekregen. Of het nu tegen de zin van de Nederlanders was of niet.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
The Lorraine offensive 1944
- earlymb
- Moderator
- Ontvangen: 29 keer
- Contacteer:
In elk normaal leger heb je goede kerels en sadistische klootzakken. Een gemiddelde eenheid is een vrij goede afspiegeling van verschillende lagen van de bevolking. Mijn vader kwam in dienst in aanraking met mensen waar hij anders nooit mee zou omgaan, en dat was best een positieve ervaring voor hem. Een bekend verhaal hier in Den Haag was van een passencontrole die op straat werd uitgevoerd door een Duitse soldaat en een Nederlandse landwachter in de herfst/winter van 1944 (begin van de hongerperiode). Die Nederlander viste een fles melk uit de tas van een oude vrouw en liet dit op straat leeglopen. Die Duitser zag dat, haalde z'n geweer van z'n schouder, plantte de kolf in het smoelwerk van de landwachter en ging vervolgens gewoon door met het controleren van papieren, terwijl die landwachter z'n tanden van de straat aan het rapen was. Die vent is niet veel later door het verzet geliquideerd; het lot van de Duitse soldaat is onbekend.
Je had dus overal helden en lafaards, fatsoenlijke mensen en misdadigers. Oorlog doet rare dingen met mensen.
Grtn
David
Je had dus overal helden en lafaards, fatsoenlijke mensen en misdadigers. Oorlog doet rare dingen met mensen.

Grtn
David
- Ioannis
- Lid
Tja, In Brabant werden de Duitsers door de bevolking gehaat vanaf het begin. Dat ligt ook zonder meer aan het feit dat ze van Belgen wisten wat er in de Eerste Wereldoorlog uitgespookt was, onder andere de toestanden rond "Den draad".
Daarbij komen talloze gevallen van mensen die doodgeschoten werden, omdat ze niet verstonden wat die lui riepen.
Net als een man die tegenover de Philips fabriek in zijn tuintje aan het werken was. Een Duitser riep, dat hij aan het werk moest gaan in de fabriek. Hij had een dag vrij genomen om zijn groenten in te zaaien.
Omdat hij niet meteen naar de fabriek liep, werd hij doodgeschoten.
Verhalen over "vriendelijke" Duitsers, daar veeg ik echt mijn gat aan af!
Daarbij komen talloze gevallen van mensen die doodgeschoten werden, omdat ze niet verstonden wat die lui riepen.
Net als een man die tegenover de Philips fabriek in zijn tuintje aan het werken was. Een Duitser riep, dat hij aan het werk moest gaan in de fabriek. Hij had een dag vrij genomen om zijn groenten in te zaaien.
Omdat hij niet meteen naar de fabriek liep, werd hij doodgeschoten.
Verhalen over "vriendelijke" Duitsers, daar veeg ik echt mijn gat aan af!
- jeroen1944
- Lid
Tijdens de bezettingsjaren toen oorlog ver weg in Rusland werd gevoerd en in Afrika was de situatie tussen bezettende macht en bevolking een stuk relaxter dan toen de oorlog dichterbij kwam (na de landing op het Europese vasteland - Italië niet meegerekend).
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
- Darryl
- Lid
Nog eentje dan
.
Mijn opa had een keer een houweel van een officier gejat met een paar vriendjes en het ding mee naar huisgenomen (en onder zijn bed verstopt). De volgende dag stonden er 2 Duitsers op de stoep. (een soldaat en die officier van de houweel). De officier was kwaad en zei dat zijn houweel hier moest liggen. (een van zijn vrienden had hem veraden).
De officier haalden onder alles overhoop en de soldaat liep naar boven met mijn opa. Hij vond het ding onder het bed en fluisterde tegen mijn opa dat hij morgen alleen terug kwam om het ding te halen. Inmiddels van die officier woest geworden, omdat hij het ding niet had kunnen vinden. Hij richtte zijn pistool op de moeder van mijn opa en dreigde dat als de houweel boven lag, alles kort en klein te slaan. Hij vroeg aan de soldaat of hij het ding had gevonden. ''Nee ik heb niets gevonden'' zei de soldaat. Waarop ze vertrokken. De soldaat gaf mijn opa nog snel een stuk chocola en zei tegen hem dat hij dat nooit meer iets mocht stelen.
De volgende dag kwam hij inderdaad alleen terug en nam de houweel mee. (Die soldaat is trouwens omgekomen tijdens een patrouile een paar weken later)

Mijn opa had een keer een houweel van een officier gejat met een paar vriendjes en het ding mee naar huisgenomen (en onder zijn bed verstopt). De volgende dag stonden er 2 Duitsers op de stoep. (een soldaat en die officier van de houweel). De officier was kwaad en zei dat zijn houweel hier moest liggen. (een van zijn vrienden had hem veraden).
De officier haalden onder alles overhoop en de soldaat liep naar boven met mijn opa. Hij vond het ding onder het bed en fluisterde tegen mijn opa dat hij morgen alleen terug kwam om het ding te halen. Inmiddels van die officier woest geworden, omdat hij het ding niet had kunnen vinden. Hij richtte zijn pistool op de moeder van mijn opa en dreigde dat als de houweel boven lag, alles kort en klein te slaan. Hij vroeg aan de soldaat of hij het ding had gevonden. ''Nee ik heb niets gevonden'' zei de soldaat. Waarop ze vertrokken. De soldaat gaf mijn opa nog snel een stuk chocola en zei tegen hem dat hij dat nooit meer iets mocht stelen.
De volgende dag kwam hij inderdaad alleen terug en nam de houweel mee. (Die soldaat is trouwens omgekomen tijdens een patrouile een paar weken later)
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
- mario
- Lid
- Contacteer:
Zo'n 65 jaar geleden haatte heel Brabant de soldaten van de Fuhrer. Heel Brabant? Nee, want een kleine nederzetting hielp de bezetter (dankzij de NSB die hen onoverwinnelijk maakte) de bevolking te onderdrukken en maakten het leven van de Brabanders in de omliggende dorpen bepaald niet makelijk.Ioannis schreef:Tja, In Brabant werden de Duitsers door de bevolking gehaat vanaf het begin.
(vrij naar Asterix en Obelix)

Blijkbaar hadden dus niet alle Brabanders een hekel aan de Duitsers.
http://rhc.tilburg.nl/receptie/wo2/tilburg/pgerrits.htm
Of google even op NSB en Noord Brabant.
Heee, het ligt dus iets genuanceerder...
Misschien dat, net zoals er bij de Brabanders goede en foute zaten, dat ook bij de Duitsers het geval zou kunnen zijn?
- gvdbor
- Lid
- Contacteer:
Vergeet even niet, De duitsers kwamen hier de boel BEzetten, en de Engelsen en anderen de boel ONTzetten.
En dan heb ik liever een onbeschofte ONTzetter dan een heel keurige nette BEzetter.
En of soldaten van de BEzetter dan misschien wel gedwongen waren of hun vrouwen en kinderen misten, dat is dan HUN probleem.
En dan heb ik liever een onbeschofte ONTzetter dan een heel keurige nette BEzetter.
En of soldaten van de BEzetter dan misschien wel gedwongen waren of hun vrouwen en kinderen misten, dat is dan HUN probleem.
-
- Lid
ik weet dat mijn opa niet veel goeds over ze had te vertellen. Ze hebben een pistool op zijn hoofd gezet om zijn fiets af te pakken. En over de razzia's maar niet te spreken, nee hij was geen fan van ze! Na de oorlog is dit langzaam wel weer weg getrokken.
Uiteraard waren er goede bezetters en slechte bezetters, goede ontzetters en slechte ontzetters! Leuk om al die verschillende positieve en negatieve verhalen te lezen
Uiteraard waren er goede bezetters en slechte bezetters, goede ontzetters en slechte ontzetters! Leuk om al die verschillende positieve en negatieve verhalen te lezen
- Nick
- Lid
Ik heb ook gehoord van mn oma dat de Duitsers hele aardige mannen waren, ze waren beleefd enzo. maar toen de duitsers het vee kwamen halen vonden mn oma en opa de duitsers niet meer zo aardig en vooral toen later een x de SS langs kwam!!
Maar in het algemeen vonden mijn opa en oma de gewone duitse soldaten wel aardig.
maar de engelse en duitsers waren gewoon echte zuiplappen (oma en opa heeft toen meegemaakt dat een duitser zich zo zat had gezopen dat ie dood is gegaan).
mvg Nick
Maar in het algemeen vonden mijn opa en oma de gewone duitse soldaten wel aardig.
maar de engelse en duitsers waren gewoon echte zuiplappen (oma en opa heeft toen meegemaakt dat een duitser zich zo zat had gezopen dat ie dood is gegaan).
mvg Nick
- Ioannis
- Lid
Kijk, ik ben opgegroeid in een gezin, met een pa die in het verzet heeft gezeten, en bij ons was een goeie Duitser een dooie Duitser.
Ik heb er jaren over gedaan, om daar over heen te komen.
Jonge Duitsers zijn net zoals wij.
Nederlanders en Duitsers verschillen verdomd weinig van elkaar.
Maar die ouwe lullen, die in de oorlog aan de kant van Hitler stonden, stonden daar bewust van alles wat ze uitspookten, en ze hebben er ook nog geen spijt van ook, in de meeste gevallen.
Dus hou effe op, over goede Duitsers in de oorlog.
Natuurlijk gebeurde er wel eens wat, waarbij iemand niet vermoord werd.
Maar het meerendeel was het worst, wat er met Nederland en zijn bevolking gebeurde.
Zo simpel ligt het.
-
Overigens, had je bij de Engelsen ook regimenten waar uitschot bij zat.
Criminelen konden daar ook kiezen tussen dienst nemen of in de bak.
In een oorlogssituatie met een hoop verwarrende toestanden, geven dat soort lui ook nergens iets om.
Mijn familie is Canadees en Schots, en die zijn niet bijster vrolijk over de Engelsen. Ooit van hooligans gehoord?
Nou dan!
Ik heb er jaren over gedaan, om daar over heen te komen.
Jonge Duitsers zijn net zoals wij.
Nederlanders en Duitsers verschillen verdomd weinig van elkaar.
Maar die ouwe lullen, die in de oorlog aan de kant van Hitler stonden, stonden daar bewust van alles wat ze uitspookten, en ze hebben er ook nog geen spijt van ook, in de meeste gevallen.
Dus hou effe op, over goede Duitsers in de oorlog.
Natuurlijk gebeurde er wel eens wat, waarbij iemand niet vermoord werd.
Maar het meerendeel was het worst, wat er met Nederland en zijn bevolking gebeurde.
Zo simpel ligt het.
-
Overigens, had je bij de Engelsen ook regimenten waar uitschot bij zat.
Criminelen konden daar ook kiezen tussen dienst nemen of in de bak.
In een oorlogssituatie met een hoop verwarrende toestanden, geven dat soort lui ook nergens iets om.
Mijn familie is Canadees en Schots, en die zijn niet bijster vrolijk over de Engelsen. Ooit van hooligans gehoord?
Nou dan!