Duitse Heren en Britse (onbeschofte) Heren?????
- gvdbor
- Lid
- Contacteer:
Ik snap niet waar men zich zo druk over maakt als je zegt dat bepaalde zaken iemands eigen problemen zijn.
Ik scheer Duitsers trouwens helemaal niet over 1 kam. Ik zeg alleen bij wie iemands probleem ligt.
En als ik voor mijn werk wordt uitgezonden gedurende langere tijd, dan is dat inderdaad mijn probleem ja.
Daar is niks kwetsends aan, is slechts een constatering van een gegeven en daar heb ik lang genoeg over nagedacht voordat ik het opschreef.
En uiteraard zullen er goede Duitsers zijn geweest, je hoeft alleen maar naar de film Schindlers List te kijken en dan weet je dat. Alleen is het ook meneer Schindler zijn probleem dat hij in Duitsland leefde.
Misschien ken je de film en kun je je het einde herinneren. Schindler moet vluchten voor de russen. Feitelijk is hij op dat moment een oorlogsheld want hij heeft veel mensen het leven gered. Het is echter zijn probleem dat hij Duitser is op dat moment.
Waar het mij om gaat is dat zaken vergoeilijkt worden omdat de Duitsers ook hun gezin thuis hadden en dat er ook goede Duitsers waren en dat er daartegenover ook onbeschofte Engelsen waren. Op dat moment is er oorlog en dan gelden andere regels. Duitsers waren de bezetters en voor de goede Duitsers was dat dan hun probleem.
Ik scheer Duitsers trouwens helemaal niet over 1 kam. Ik zeg alleen bij wie iemands probleem ligt.
En als ik voor mijn werk wordt uitgezonden gedurende langere tijd, dan is dat inderdaad mijn probleem ja.
Daar is niks kwetsends aan, is slechts een constatering van een gegeven en daar heb ik lang genoeg over nagedacht voordat ik het opschreef.
En uiteraard zullen er goede Duitsers zijn geweest, je hoeft alleen maar naar de film Schindlers List te kijken en dan weet je dat. Alleen is het ook meneer Schindler zijn probleem dat hij in Duitsland leefde.
Misschien ken je de film en kun je je het einde herinneren. Schindler moet vluchten voor de russen. Feitelijk is hij op dat moment een oorlogsheld want hij heeft veel mensen het leven gered. Het is echter zijn probleem dat hij Duitser is op dat moment.
Waar het mij om gaat is dat zaken vergoeilijkt worden omdat de Duitsers ook hun gezin thuis hadden en dat er ook goede Duitsers waren en dat er daartegenover ook onbeschofte Engelsen waren. Op dat moment is er oorlog en dan gelden andere regels. Duitsers waren de bezetters en voor de goede Duitsers was dat dan hun probleem.
Als je bedoelt dat er slechte en goede Duitse soldaten waren(dit geld ook voor andere landen) dan ben ik het met je eens. Maar wat vind jij ervan als er mensen zijn die zeggen:''Nou omdat de Nederlanders die niet wouden meevechten in de wo2 in Nederland woonden is het hun probleem dat ze hun familie misten en dat ze doodgeschoten werden.'' als er in een land oorlog ontstaat kan je er niets tegen doen, er zojn altijd mensen die ervoor zijn en die winnen in dat geval.
- gvdbor
- Lid
- Contacteer:
- Peter M
- Lid
De film geeft volgens mij nogal vertekend het figuur van Schindler weer, maar ja, wat is het belangrijkste: wat je bereikt hebt of de reden waarom?gvdbor schreef:En uiteraard zullen er goede Duitsers zijn geweest, je hoeft alleen maar naar de film Schindlers List te kijken en dan weet je dat. Alleen is het ook meneer Schindler zijn probleem dat hij in Duitsland leefde.
- gvdbor
- Lid
- Contacteer:
Ja, filosofisch, ik denk op het moment dat hij bezig is dat het heel belangrijk is waarom en achteraf bekeken; wat hij bereikt heeft.
Maar vertekend of niet, het gaat me even om een figuur neer te zetten, als voorbeeld.
En dit was dan iemand die heel veel mensen gered heeft. Feitelijk is iedere Duitser die het leven van bijv. een jood heeft kunnen redden (gelukkig gebeurde dat ook) een medaille waard.
Maar vertekend of niet, het gaat me even om een figuur neer te zetten, als voorbeeld.
En dit was dan iemand die heel veel mensen gered heeft. Feitelijk is iedere Duitser die het leven van bijv. een jood heeft kunnen redden (gelukkig gebeurde dat ook) een medaille waard.
- Mooyman
- Lid
Inderdaad, dergelijke treurige dingen gebeurden natuurlijk ook, maar daarvoor was meestal(op uitzonderingen na)die Grune Polizei of SD verantwoordelijk.jeroen1944 schreef:Yep en bij ons namen ze tijdens de kerkrazzia in october de meeste mannen uit heel N-Limburg mee, en bliezen alle kerken net voor de bevrijding in heel N-Limburg op!gvdbor schreef:Bij ons in het dorp gedroegen de Duitsers zich ook keurig,
Ze namen 650 mannen mee en brandden het dorp plat.
En dat neemt niet weg dat de meeste Duitsers ook maar gewone jongens en mannen waren die MOESTEN en ook het liefste naar huis gingen!
Mooi voorbeeld is dat van een stel Luftwaffe soldaten die gelegerd waren in een Gronings dorp en een uitkijk post in een molen bezet hielden.
Op een dag zagen ze vanuit hun hoge uitkijkpost dat er een man uit een huis rende waar aan de voorkant mensen van de SD stonden.
Later op die dag spraken ze die man, die kennelijk aan de SD mannen was ontkomen, aan en vertelden hem dat als er weer "onraad" dreigde hij zich bij hen kon komen verschuilen

Ook vergeet ik nooit wat een Engelse veteraan tegen mij zei, if we had lost the war than we would be the bastards instead of them.
Laatst gewijzigd door Mooyman op 12 jan 2005, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Collector of uniforms of the enemy
-
- Lid
Ik heb een duitse opa (overleden) en die heeft ook wel eens een verhaal verteld: hijhad met een stel andere soldaten in Rusland een paar Russische krijgsgevangenen gemaakt waaronder een officier, deze zei tegen mijn opa:''Je mag mijn gouden vulpen hebben als je me maar niet doodschiet.'' Mijn opa zei toen dat hij niet bang hoefde te zijn en dat hij die vulpen mocht houden. Zo zie je maar nog een voorbeeld van een aardige Duitser.
- Mooyman
- Lid
Flak 8,8 schreef:Ik heb een duitse opa (overleden) en die heeft ook wel eens een verhaal verteld: hijhad met een stel andere soldaten in Rusland een paar Russische krijgsgevangenen gemaakt waaronder een officier, deze zei tegen mijn opa:''Je mag mijn gouden vulpen hebben als je me maar niet doodschiet.'' Mijn opa zei toen dat hij niet bang hoefde te zijn en dat hij die vulpen mocht houden. Zo zie je maar nog een voorbeeld van een aardige Duitser.
Als je opa overleden is, dan heb je niet, maar had je een opa

Collector of uniforms of the enemy
- Mooyman
- Lid
- Ioannis
- Lid
Aardig?Flak 8,8 schreef:Ik heb een duitse opa (overleden) en die heeft ook wel eens een verhaal verteld: hijhad met een stel andere soldaten in Rusland een paar Russische krijgsgevangenen gemaakt waaronder een officier, deze zei tegen mijn opa:''Je mag mijn gouden vulpen hebben als je me maar niet doodschiet.'' Mijn opa zei toen dat hij niet bang hoefde te zijn en dat hij die vulpen mocht houden. Zo zie je maar nog een voorbeeld van een aardige Duitser.
Nee.. Dat is gewoon!
Waarom zou je opa immers die Rus doodschieten?
Die officier wist blijkbaar wat hem te wachten stond, en zal daarom de oorlog toch wel niet overleefd hebben in Duitse krijgsgevangenschap.
Het was een bekende truuk om "aardige jongens" voorop te sturen om gevangenen op die manier kalm te krijgen.
Een eind verderop konden ze dan bij verassing afgemaakt worden.
Dat was gewoon de stelselmatige opzet van het vernietigingssysteem.
- jeroen1944
- Lid
-
- Lid
Aardig?
Nee.. Dat is gewoon!
Waarom zou je opa immers die Rus doodschieten?
Die officier wist blijkbaar wat hem te wachten stond, en zal daarom de oorlog toch wel niet overleefd hebben in Duitse krijgsgevangenschap.
Het was een bekende truuk om "aardige jongens" voorop te sturen om gevangenen op die manier kalm te krijgen.
Een eind verderop konden ze dan bij verassing afgemaakt worden.
Dat was gewoon de stelselmatige opzet van het vernietigingssysteem.
Als jij dat vind................
- Ioannis
- Lid
Nee hoor, ik heb geen moeite met Duitsers.jeroen1944 schreef:Tjonge jonge, jij bent zeker een van die gefrusteerde supporters die, de finale WK 1974 niet kunnen verwerken!!!!!!!![]()
![]()
![]()
Maar wel met lui die met grote verhalen komen.
De jeugd in Duitsland zit daar ook niet op te wachten...
Damals im Krieg.. Ja Opa!!
- jeroen1944
- Lid
Volgens mij kom je nooit in Dld en praat je ook nooit met Duitsers is het niet??Ioannis schreef:Nee hoor, ik heb geen moeite met Duitsers.jeroen1944 schreef:Tjonge jonge, jij bent zeker een van die gefrusteerde supporters die, de finale WK 1974 niet kunnen verwerken!!!!!!!![]()
![]()
![]()
Maar wel met lui die met grote verhalen komen.
De jeugd in Duitsland zit daar ook niet op te wachten...
Damals im Krieg.. Ja Opa!!
Als je eens met Duitse jongeren gaat praten dan merk je dat ze wel zeker geinteresseerd zijn in hun oorlogsjaren.