Duitse Heren en Britse (onbeschofte) Heren?????

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
marloes
Lid

Bericht door marloes »

T/m 41 gedroegen de moffen zich extra goed, dat was hen dan ook bevolen.
het viel iedereen op hoe netjes ze waren en fatsoenlijk.
Na 1941 hoefden ze zich niet meer te gedragen en al snel begonnen mensen zich aan hen te ergeren.
Nou waren het niet gelijk allemaal schoften natuurlijk, maar dat waren de britten ook niet.
Aan alle kanten zitten onaardige lui en daarnaast heeft men soms geen kennis over elkaars gebruiken.
In ieder geval was Engeland reuze populair in Nederland, al voor de oorlog.
Net als met de moffen kunnen de Nederlanders heel wat hebben maar naar verloop van tijd is het mooi geweest.
Bijna niemand klaagde over de geallieerde soldaten tijdens de bevrijding maar al na een paar maanden werd dat anders.
In ieder geval ken ik verhalen van beiden kanten, moffen die zich als 'gasten' van een boeren gezin elke dag ongelovelijk onbeschoft gedroegen (terwijl engelse piloten zich een meter bij ze vandaan verstopt hielden...) en Engelsen die elke dag zat en met een andere meid thuis kwamen, nogal schokkerend in die tijd.
Zeggen dat de ene groep netter was dan de ander is niet echt zinnig want over zoiets bestaan toch geen cijfers en het is allemaal puur gevoelsmatig.
Sommige waren oke, andere waren schoften.
Behalve in het begin vd bezetting gedroegen ze zich allemaal anders.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
ironmarc
Lid

Bericht door ironmarc »

hoe zat het met de Amerikanen?
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

ironmarc schreef:hoe zat het met de Amerikanen?
Ik denk dat je ongeveer zo'n antwoord gaat krijgen uiteindelijk:
Zeggen dat de ene groep netter was dan de ander is niet echt zinnig want over zoiets bestaan toch geen cijfers en het is allemaal puur gevoelsmatig.
Sommige waren oke, andere waren schoften.
Ioannis
Lid
Lid

Bericht door Ioannis »

jeroen1944 schreef:
Ioannis schreef:
jeroen1944 schreef:Tjonge jonge, jij bent zeker een van die gefrusteerde supporters die, de finale WK 1974 niet kunnen verwerken!!!!!!! :lol: :lol: :lol: :lol:
Nee hoor, ik heb geen moeite met Duitsers.
Maar wel met lui die met grote verhalen komen.
De jeugd in Duitsland zit daar ook niet op te wachten...

Damals im Krieg.. Ja Opa!!
Volgens mij kom je nooit in Dld en praat je ook nooit met Duitsers is het niet??
Als je eens met Duitse jongeren gaat praten dan merk je dat ze wel zeker geinteresseerd zijn in hun oorlogsjaren.
Jezus, wat een veronderstellingen zeg!

Ik heb regelmatig met Duitsers te maken gehad, en ik heb nooit met ze over de oorlog zitten zeuren, maar als je langs het strand staat te vissen, en er komt zo'n "ouwe" een verhaal vertellen, dat de vissen "im krieg viel grösser waren", toen lachte ik me wel het schompes toen de jongere Duitser die naast me stond de vissen die ouwe toebeet, dat het vanwege de lijken was die er in die tijd ronddreven, dat die vissen zo groot waren toen.
De ouwe taaide meteen af.

Jonge Duitsers hangt nog steeds de dienstplicht boven hun hoofd, en daar zijn ze niet bijster enthousiast over.
In Nederland is er een beroepsleger, en dan onstaat het "Rambo" effect.
Jonge knulletjes die meepraten over zaken waar ze nooit iets mee te maken hebben gehad.
gvdbor
Lid
Contacteer:

Bericht door gvdbor »

En het zou voor veel mensen goed zijn als de dienstplicht terug zou komen.
jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

Ioannis schreef:
jeroen1944 schreef:
Ioannis schreef: Nee hoor, ik heb geen moeite met Duitsers.
Maar wel met lui die met grote verhalen komen.
De jeugd in Duitsland zit daar ook niet op te wachten...

Damals im Krieg.. Ja Opa!!
Volgens mij kom je nooit in Dld en praat je ook nooit met Duitsers is het niet??
Als je eens met Duitse jongeren gaat praten dan merk je dat ze wel zeker geinteresseerd zijn in hun oorlogsjaren.
Jezus, wat een veronderstellingen zeg!

Ik heb regelmatig met Duitsers te maken gehad, en ik heb nooit met ze over de oorlog zitten zeuren, maar als je langs het strand staat te vissen, en er komt zo'n "ouwe" een verhaal vertellen, dat de vissen "im krieg viel grösser waren", toen lachte ik me wel het schompes toen de jongere Duitser die naast me stond de vissen die ouwe toebeet, dat het vanwege de lijken was die er in die tijd ronddreven, dat die vissen zo groot waren toen.
De ouwe taaide meteen af.

Jonge Duitsers hangt nog steeds de dienstplicht boven hun hoofd, en daar zijn ze niet bijster enthousiast over.
In Nederland is er een beroepsleger, en dan onstaat het "Rambo" effect.
Jonge knulletjes die meepraten over zaken waar ze nooit iets mee te maken hebben gehad.
Je bent weer af aan het dwalen met je jonge knulletjes van je, je meent dat je alles weet, en aan het strand een praatje maken kan ik ook! Stick to the point!!! :roll:
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Het was (in België dan althans) een heel verschil tussen (tot ongeveer '41, '42) het Keizerlijke leger dat een groot dele bezette in de periode van 1914-1918 en dat van de Wehrmacht.
Gast

Bericht door Gast »

Roel R. schreef:Dit heb ik al honderde keren gehoord. De meeste Duitse soldaten in Nederland gedroegen zich goed, waren beleefd, geschoren, gewassen en correct.

De Britten daarintegen waren vies, onbeschoft en op het beestige af!
was je erbij dan??
heb jij het meegemaakt?
hoe kun je zoiets zeggen?
Darryl
Lid

Bericht door Darryl »

Anonymous schreef:
Roel R. schreef:Dit heb ik al honderde keren gehoord. De meeste Duitse soldaten in Nederland gedroegen zich goed, waren beleefd, geschoren, gewassen en correct.

was je erbij dan??
heb jij het meegemaakt?
Gehoord van mensen die de oorlog hebben meegemaakt misschien? :roll:
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Anonymous schreef:

was je erbij dan??
heb jij het meegemaakt?
Als je Roel's post goed leest zie je dat hij zegt dat hij dit een groot aantal keren gehoord heeft, hij heeft nergens gezegd dat het een feit of mening is.
Hij maakt alleen duidelijk dat dit is wat hij overal leest/hoort.

Michel. :)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

Andere dingen, de duitsers die hun kwartier in Nederland of andere landen hadden waren daar als BEZETTINGstroepen, de Engelsen daarentegen waren in gevecht tegen die mannen en ik denk niet dat je proper uit een gevecht geraakt.
johan willaert
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

gvdbor schreef:En het zou voor veel mensen goed zijn als de dienstplicht terug zou komen.
Maar het zou voor meer mensen niet zo goed zijn......
Ik , als beroepmilitair, en met mij vele collega's, ben in ieder geval geen vragende partij.....

Johan
29th Let's Go!!!!!
lee enfield
Lid

Bericht door lee enfield »

wat ik heb gehoord waren de britten netjes in arnhem ze vroegen of een een schutters putje mogten maken in de tuin bij mensen
ze liepen ook niet in de tuinen bij mensen voor de plantjes (maar als er word op je geschoten doe je dat wel)

KEVIN
Nico Roelofs
Lid
Contacteer:

Bericht door Nico Roelofs »

Ja dat heb ik ook gehoord dat de Britten in Oosterbeek netjes waren. In het begin waren ze nog wel netjes. Maar toen de situatie steeds moeilijker werd ging het er wel anders aan toe.
Miesjel
Lid

Bericht door Miesjel »

Ik zal het een dezer dagen eens aan mijn opa en oma vragen trouwens.. ;)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Plaats reactie