Duitse Heren en Britse (onbeschofte) Heren?????

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
guest

Bericht door guest »

Bij mijn oma thuis waren Amerikanen ingekwartierd.
Toen ze weg moesten hebben ze de hond van mij oma gestolen en meegenomen :(
smaug
Lid

Bericht door smaug »

Ik heb ook maar eens navraag gedaan bij mijn moeder,
Die zei; dat de Duitse soldaten altijd zeer correct waren.
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
stengun
Lid
Contacteer:

Bericht door stengun »

Hier in mijn buurt (Horst aan de maas) gedroegen Duitsers en Britten zich goed en normaal, dus het ligt niet aan het volk maar aan de soldaat zelf. Ik heb van mijn opa trouwens leuke verhalen gehoord over de legers in de oorlog. wat je zegt, de SSers waren de smeerlappen (volgens mijn opa waren de belgen ook dieven :P)
smaug
Lid

Bericht door smaug »

wat je zegt, de SSers waren de smeerlappen
nou, nou, toch niet allemaal hoop ik ;)
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Jawel, alle SS'ers zijn smeerlappen en alle Belgen zijn dieven. Dat snapt een kind O-)
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Ik heb laatst overigens nog een getuigenis gehoord van mensen die eerst Fransen, later Duitsers en dan Britten hadden ingekwartierd. Met de drie nationaliteiten hadden ze alleen goede ervaringen. 'Maar met de Belgen die in mei 1940 in de voortuin zaten zijn we in affronte gevallen'. Ze waren naar verluid lawaaierig, onvriendelijk en ze vloekten teveel...
Laatst gewijzigd door Peter M op 10 mei 2005, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Tim Y.
Lid

Bericht door Tim Y. »

Mijn opa vond de Amerikanen altijd aardiger, maar mijn oma in tegendeel de duitsers. Maar mijn opa zegt altijd dat dat kwam omdat mijn oma niet zo goed Engels kon verstaan.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Guido
Lid

Bericht door Guido »

Mijn Opa duidelijk de schotten als koter van 9 a 10 kreeg hij voldoende aandacht en had handel met ze met gestolen eieren voor sigaretten en chocolade. In tegenstelling tot de duitsers waar hij het niet zo op had.

Ook mijn Oma was tegen de duitsers heb ik gehoord. maar niet gek als al je broers moesten onderduiken of zelf opgepakt waren. Ook heb ik gehoord dat ze de britten vriendelijker vond.

zal eens verder na vragen, wel interessant!
Reca
Lid

.

Bericht door Reca »

bij mijn opa en oma (Baarlo bij Venlo) waren tijdens de oorlog eerst hollandse daarna vele Duitse soldaten ingekwartierd. Maar de nederlanders schijnen luidruchtig te zijn geweest en ze zetten de legerbritsen van collega's steeds op scherp waardoor ze dan midden in de nacht erdoorheen vielen,en dan het hele huis maar wakker schreeuwen. En nog zoiets,scheerschuim op elkanders gezichten smeren. Maar toen kwamen de Duitsers die schijnbaar heel beleefd waren.Op een gegeven moment stonden er drie tigers mij mijn oma voor de deur van ingekwartierde bemanningen (Mijn oma heeft er zelfs in een gezeten)

mvg
Rémy
----
stengun
Lid
Contacteer:

Bericht door stengun »

Mijn opa vond de oorlog helemaal niet zo erg. Bij hun werd er neit gevochten en de soldaten waren aardig. Een keer hadden mijn opa en zijn vrienden een schuttersputje gegraven voor de lol en toen kwam de Duitse officier (die bij hun was ingestationeerd) en die zei: "Das haben Sie gut gemacht meine Junge." En de Britten daar waren net zo leuk, lekker eten en leuke verhalen. Mijn opa vond het heel mooi dat de britten die later daar waren ingestationeerd een Brengun op zolder hadden staan en dat hij daar met zijn vrienden wel eens mee mochten schieten en dan de hulzen rapen.
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Een beetje laat misschien, maar dat nette van de Duitsers heeft denk ik ook een beetje te maken met de arrogantie/macht die ze uitstraalden. Als je met zon net pak loopt en dan met een ongeschoren kop....
At the going down of the sun and in the morning,
We will remember them.
smaug
Lid

Bericht door smaug »

Het gaat hier denk ik meer om het algemene gedrag in plaats van het uiterlijk, denk je niet?
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

smaug schreef:Het gaat hier denk ik meer om het algemene gedrag in plaats van het uiterlijk, denk je niet?
Mensen trekken makkelijk conclusies over het gedrag van iemand als ze zien hoe deze eruit ziet. Zo kunnen bep. verhalen makkelijk de wereld in geholpen worden over het gedrag van diegene die er slordig uitzien en diegene die 'strak in het pak' rondlopen.
Waarbij zij die er slordig uitzien vaak een slechtere status krijgen dan zij die er keurig uitzien. :)

In dit geval zou het dus heel goed kunnen dat de Nederlandse bevolking het plaatje van de schone Duitser die de afgelopen jaren door de straat liep in schril contrast zien met de onverzorgde Brit die net uit het gevecht kwam en hierdoor dus de brave Nederlandse burger de schrik aanjaagd.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
SJORS-SJORS
Lid

Bericht door SJORS-SJORS »

bij mijn oma op de boerderij (zij was toen 19) heeft een duitse officier + gevolg in huis gewoond. Ze is over deze mensen best positief (ze waren van de Werhmacht). waar ze (een beetje lachend) over verteld is dat ze wel bang waren voor de SS die alleen maar ruwgebaarde en bijna nooit iets zeiden.

ik zal eens aan m'n oma vragen wat voor officier bij haar ingekwatierd heeft gezeten.
Windhund - Grenadier
Panzergrenadiere,
vorwärts, zum Siege voran!
Pauli
Lid

Bericht door Pauli »

Nico Roelofs schreef:Ja dat heb ik ook gehoord dat de Britten in Oosterbeek netjes waren. In het begin waren ze nog wel netjes. Maar toen de situatie steeds moeilijker werd ging het er wel anders aan toe.
lees het boekje 'oorlog in oosterbeek' een keer. staan allemaal leuke interessante dingen in over (hoe kan het ook anders) de oorlog in oosterbeek.

was een tijdje geleden te koop zal nu wel in de bieb staan.

Overigens was het andersom toch zo dat veel geallieerden Nederland het fijnste en vriendelijkste land vonden? vergeleken met frankrijk, belgie etc.
"Even a fool is thought wise when he keeps his mouth shut"
Plaats reactie