Duitse Heren en Britse (onbeschofte) Heren?????

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

In BOB (lekker onorgineel) hebben de geallieerden altijd een lage dunk gehad van de fransen, maar van de inwoners van de lage landen (belgie, nederland) hebben ze veel vriendschap gehad. Deze waren behulpzaam etc...

Over de Duitsers hadden ze gemengde gevoelens (logisch)
Johannes
Lid

Bericht door Johannes »

De Duitsers gedroegen zich aanvankelijk zeer welwellend en vriendelijk in Nederland maar naarmate de oorlog vorderde en de winkansen keerden werden ze harder voor het gewone volk.

Tijdens de meidagen van 1940 waren er bij ons Duitsers ingekwartierd en heeft mijn vader nog gedamd met een gewone Wehrmachtssoldaat die in het burgerleven proffessor was en om onduidelijke redenen moest dienen. Hij maakte zich nu vooral zorgen om zijn gezin .
Ook werd het door de Duitsers oogluikend toegestaan dat er boter e.d. "geleend" werd.
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

In de 20+ jaar dat ik mij bezig hield met het bestuderen van WOII, heb ik vele keren de vraag gesteld hoe de soldaat zich gedroeg.

Véél keer was het "in het begin gedroegen de Duitsers zich redelijk, maar dat veranderde gauw na Stalingrad". Let wel, dit gaat over de doodgewone (Wehrmacht) soldaat. Officieren waren meestal correct, maar arrogant. (Waffen-)SS waren - ik quote "vreselijk uitziende soldaten die op alles schoten wat bewoog" (bronnen: inwoners van Stavelot - La Gleize - mijn grootouders etc). Wat menig inwoner schrikwekkend vond, was het beeld van een met spijkers beslagen paar laarzen, gehelmde en met pistoolmitrailleur bewapende Waffen-SS soldaat die dreigend hun richting uitkwam ..... om soms enkel maar de weg te vragen. :)

Over de Canadezen en Engelsen; veeleer leuke jongens die het soms te bont maakten. Bij ons (het dorp waar ik woonde) werd meermaals de zaal overhoop gehaald tussen de Engelsen en Schotten of Ieren. Ook werden er bij de Zusters (nonnen)condooms over de haag gegooid. :)
De eenheid die ons dorp bevrijdde, zag zwart, gehavend en was dodelijk vermoeid. Toch lieten zij zich gewillig omhelzen, werden er kindjes van pantserwagen naar pantserwagen doorgegeven (mijn tante was er eentje van).

Amerikanen; vooral schrik van de negersoldaten (we spreken hier over de oorlogsjaren waarin menige inwoner nog nooit een zwarte van dichtbij heeft gezien!), maar eens het ijs gebroken vielen die best wel mee (uitzonderingen zijn er altijd). Andere Amerikanen waren in het merendeel graag gezien (ze hadden immers chocolade, Coca-Cola, panties, etc ,etc!).

Zoals bij elke leger zijn hierop uitzonderingen; verkrachtingen, moord, bestelen van mensen, etc werd door elk leger gedaan. Het gaat er om hoe dat wordt opgevolgd door de militaire overheid (laten doen of berechten).

Btw, wat die rotopmerkingen betreffende Belgen betreft ..... er zijn andere forums voor, ok? :x
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

De Wehrmacht was wat dat betreft het zelfde als de Amerikanen, Britten en Canadezen. Het waren gewone jongens, dienstplichtig en naar nederland gestuurd. Officieren precies het zelfde. De Waffen-SS, SD en Gestapo was natuurlijk een ander verhaal, maar de veruit in de meerderheid zijnde Heer-soldaten waren gewone jongens. Zoals Jeeper al stelt zijn er altijd uitzonderingen, dat is onvermijdelijk.

Vergeet niet dat als een heel volk wordt bezet ze zich gevoelsmatig zowel bewust als onbewust keren tegen alles en iedereen die deze bezetter is. Ook al zouden alle divisies helemaal correct en vriendelijk geweest zijn, dan nog zouden haatgevoelens en onjuiste bejegeningen heel normaal zijn.
steunwieler
Lid

Bericht door steunwieler »

gvdbor schreef:Bij ons in het dorp gedroegen de Duitsers zich ook keurig,
Ze namen 650 mannen mee en brandden het dorp plat.
Denk je nu echt dat de helft van die Wehrmachtssoldaten zo iets wilden doen??
Want als je dat denk ben je echt ziek...sorry om het te moeten zeggen...
maar er waren natuurlijk uitzonderingen...
Maar ik ben er 90% zeker van dat de Duitsers vaak hun best deden, en ze worden zwartgemaakt omdat zij de BEZETTERS waren, en NIET de BEVRIJDERS dus het is logisch dat de bevolking er niet over positief is...

Dus...Waarom vind je het raar dat velen zeggen:'Moffen zijn klojo's' en velen die dan zeggen:'Britten zijn onze helden'
Snap je??

Mvg,
Steunwieler
P.S.
ik quote "vreselijk uitziende soldaten die op alles schoten wat bewoog" (bronnen: inwoners van Stavelot - La Gleize - mijn grootouders etc).
...Idd wel een schande, maar niet zo gek...ALS je zo denkt:
Burgers kunnen soldaten zijn...ze kunnen ons in een hinderlaag lokken...Ik wil deze oorlog nog overleven want het duurd niet zo lang meer...Ik schiet alles dood zodat ik nog 20jaar kan leven...

...
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

steunwieler schreef: Idd wel een schande, maar niet zo gek...ALS je zo denkt:
Burgers kunnen soldaten zijn...ze kunnen ons in een hinderlaag lokken...Ik wil deze oorlog nog overleven want het duurd niet zo lang meer...Ik schiet alles dood zodat ik nog 20jaar kan leven...
...
Een kind van 3 jaar is moeilijk een mogelijke partizaan te noemen, hé :roll:

Of de weg vragen aan een burger die op straat staat, hem meenemen om die weg te tonen ...... om dan die persoon met een kogel door het hoofd terug te vinden of hem zelfs nooit meer terug te zien. :shock:

Btw, ik denk dat bij die SS-ers er meer smeerlappen zaten dan bij Wehrmacht of Luftwaffe grondtroepen.

Het gevaarlijkste zijn terugtrekkende soldaten en vooral de laatste groepjes ...... die hadden niks te verliezen.
Dit kreeg ik meermaals te horen van mensen met wie ik sprak.
Robin V
Lid

Bericht door Robin V »

Bij mijn grootouders zaten er zowel Schotten als Canadezen gelegerd. Met zowel Canadezen als Schotten hebben mijn grootouders contact gehad tot 5 jaar geleden, toen de laatste was gestorven. De brieven zijn verloren gegaan (tante heeft verbrand... :roll: ), maar de foto's heb ik nog. :)
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
siggel
Lid

Bericht door siggel »

bij de waffen ss zaten inderdaad schoften bij. maar vergeet niet dat als een soldaat van de w-ss betrapt werd op plundering,verkrachting e.d er daar vaak de krijgsraad opvolgde en er stond vak maar 1 straf op. de kogel. maar ook daar waren weer uitzonderingen. men vergeet meestal dat de w-ss gehaat was omdat dit uitzonderlijke goede soldaten waren (uitzondering de later divisies. die gerekruteerd waren in het oosten). dit alles wil niet zeggen dat alles en iedereen slecht is. dit gelt namelijk voor beide kampen. mijn persoonlijke mening is dat er in dit gebied een heel groot grijs gebied is. oorlog brengt eenmaal vaker het slechte dan het goede in een mens boven.,
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

maar vergeet niet dat als een soldaat van de w-ss betrapt werd op plundering,verkrachting e.d er daar vaak de krijgsraad opvolgde en er stond vak maar 1 straf op. de kogel.
In theorie ja...
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Bij eenheden zoals de 116de Panzer Division of de 2de Panzer Division (Wehrmacht) zal de discipline en het bestraffen van misdaden veel groter geweest zijn dan bij sommige Waffen-SS eenheden.

Van de 116de Panzer hoor ik - tot nu toe - nog weinig of bijna niets over misdadig optreden tijdens veldtochten (je mag me altijd corrigeren).

Veel hangt af van de officieren, denk ik. Als zij oogluikend deze misdaden toelaten, dan zit de eenheid al vlug op het verkeerde spoor. Verder waren de meeste Wehrmacht officieren opgeleid in de aloude Pruisische tradities en niet in de Nazi-ideologie.
En dan bedoel ik niet die ouwe knarren op het Hoofdkwartier (OKW, etc), maar de officieren ten velde (divisiehoofdkwartier, regimentshoofdkwartier, etc.).

Zoals steeds zijn er hier tal van uitzonderingen, zowel positief als negatief.
vincent
Lid

Bericht door vincent »

ik denk persoonlijk dat er niet zo veel verschil zat tussen bijv. een zevetienjarige jongen van de waffen-ss en een zeventienjarige jongen van de wehrmacht.
Ik heb er geen kracht meer voor
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

vincent schreef:ik denk persoonlijk dat er niet zo veel verschil zat tussen bijv. een zevetienjarige jongen van de waffen-ss en een zeventienjarige jongen van de wehrmacht.
Da's te zien hoe die zijn opgevoed.
Die van de Waffen-SS zat al waarschijnlijk bij het Jungvolk en/of de Hitlerjugend (al dan niet van moeten), terwijl die Wehrmachter "gewoon" via het burgerleven in de Wehrmacht is gegaan.

Dit wil echter niet zeggen dat er geen fanatiekelingen in de Wehrmacht of Luftwaffe zaten.
Mooi voorbeeld: Ikzelf heb een ruime tijd met een Gefreiter van de Luftwaffe (5. FJ Division) geschreven. Heb er uiteindelijk mee gestopt omdat die man nog steeds zo fanatiek was.
Ik wou enkel weten wat ie had uitgespookt in het Ardennenoffensief en hij begon later over Nazi-ideologie en wat er nou zo goed aan was. :roll:
dvdhoven
Lid

Bericht door dvdhoven »

Jeeper704 schreef:Da's te zien hoe die zijn opgevoed.
Die van de Waffen-SS zat al waarschijnlijk bij het Jungvolk en/of de Hitlerjugend (al dan niet van moeten), terwijl die Wehrmachter "gewoon" via het burgerleven in de Wehrmacht is gegaan.
Vanaf 1939 goldt in Duitsland de jeugddienstplicht. Deelname aan de Hitlerjugend was verplicht. Dus ook die Wehrmachter heeft bij de Hitlerjugend gezeten.
De Hitlerjugend maakte gewoon deel uit van het burgerleven in nazi Duitsland.
Vergeet niet dat de nazi's direct in 1933 met de Gleichschaltung begonnen zijn. Dat betekende dat de nazi jeugdbeweging de enige jeugdbeweging was.
Het Jungvolk was voor de jongens van 10 -14 jaar; de Hitlerjugend voor jongens van 14-18.
Dick van den Hoven
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Er zijn toch een aantal Duitsers waarmee ik correspondeerde die zeiden dat ze niet in de Hitlerjugend hebben gezeten :!:
En niet omdat ze dan bang waren om "nazistisch" over te komen als ze zouden toegeven in die groepering gezeten te hebben.
Hoe verklaar je dat dan?

Voor mij komt het telkens op hetzelfde neer .... wat heeft die bepaalde persoon ertoe gebracht om bij de Wehrmacht, Waffen-SS, Algemeine SS, Luftwaffe, Fallschirmjäger, etc te gaan? Economische redenen, patriotisme, geloofsovertuiging, ontsnappen uit dagelijks leven, zin voor avontuur, plichtsbewust, blind vertrouwen in leiders, etc, etc ..... allemaal factoren die iemand laten kiezen voor het één of het andere.

En daarnaast .... wat brengt een persoon ertoe al dan niet wreedheden te begaan? Gestoord, teveel dode kameraden gezien, (gebrek aan) perversiteit, oorlogsmoeheid, "gewoon voor de kick", etc, etc ?

Ik kan niet zeggen hoe ik als soldaat in een oorlog zou handelen. Alhoewel ik heel serieus wat gruwelen van dichtbij heb gezien, is het toch nog niet zoals men in de gevechten in WOII meemaakte.
Plaats reactie