Recht en trouw was zijn devies

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Kilroy
Lid

Recht en trouw was zijn devies

Bericht door Kilroy »

Een overlijdensbericht van pakweg 10 jaar geleden uit een onbekend Vlaams dagblad.
Zomaar...

Schril kontrast met de Auschwitz herdenkingen...

Afbeelding
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

François was in de eerste plaats natuurlijk een zeer bekwaam en gerespecteerd leider (op militair en politiek vlak) die niet rechtstreeks iets met de holocaust te maken had. Hij heeft zijn idealen van tijdens en voor de oorlog altijd gekoesterd.
Thomas
Lid

Bericht door Thomas »

Uit welk tijdschrift komt dat? Ik zou zeggen een krant vanwege de doordruk van letters. Ik vraag me af wie het aandurfde de doodsmelding in zijn volledigheid, zoals ze hier staat, af te drukken.

Ik heb hier een hele hoop documenten en dergelijke van Jef François. Ook de gemonteerde video-opname van zijn afscheidsplechtigheid.
Kilroy
Lid

Bericht door Kilroy »

antwerpx schreef:François was in de eerste plaats natuurlijk een zeer bekwaam en gerespecteerd leider (op militair en politiek vlak) die niet rechtstreeks iets met de holocaust te maken had.
Dat heb ik ook niet beweerd; ik wou alleen het contrast aantonen tussen het "officiële" publieke overlijdensbericht van Jef François in een krant uit 1996 tegenover zoveel andere duizenden slachtoffers - die we notabene deze dagen herdenken - als onbekenden "gecremeerd" maar dan zonder "officieel" overlijdensbericht. :roll:
Een zaak is niet noodzakelijkerwijs rechtvaardig omdat een mens er voor sterft (Oscar Wilde).
Kilroy
Lid

Bericht door Kilroy »

Thomas schreef:Uit welk tijdschrift komt dat? Ik zou zeggen een krant vanwege de doordruk van letters. Ik vraag me af wie het aandurfde de doodsmelding in zijn volledigheid, zoals ze hier staat, af te drukken.
Het is idd. een knipsel uit een krant gepubliceerd in 1996. De exacte datum van publicatie en de naam van de krant heb ik helaas niet meer.

Overigens vind ik het frappant dat men in 1996 geen bezwaren maakte toen dergelijke berichten gepubliceerd werden, voorzien van o.a. het symbool van het (Ver)Dinaso. Nu schreeuwt men moord en brand om een swastika. :roll:
Thomas schreef: Ik heb hier een hele hoop documenten en dergelijke van Jef François. Ook de gemonteerde video-opname van zijn afscheidsplechtigheid.
Interessante documentatie zou ik zeggen.
De tv-reeks uit de jaren '80 van wijlen Maurice De Wilde behandelden deze persoon en deze merkwaardige Vlaamse collaboratieperiode ook uitvoerig. Alles is te lezen in De Wildes boeken "België In De Tweede Wereldoorlog" - uitgeverij De Nederlandsche Boekhandel - Antwerpen.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Kilroy schreef: Overigens vind ik het frappant dat men in 1996 geen bezwaren maakte toen dergelijke berichten gepubliceerd werden, voorzien van o.a. het symbool van het (Ver)Dinaso. Nu schreeuwt men moord en brand om een swastika. :roll:
Misschien omdat het Verdinaso als op zichzelf staande eenheid nooit echt veel heeft gecollaboreerd, gezien de vroege opslokking van de Dinaso's door het VNV en de Alg.SS. Op die manier bekeken is het 'maar een logo van één van de vele vooroorlogse partijen'.

Voor een kort overzicht van François' leven: http://www.wo2.nl -> 'Wereldoorlog' -> 'Collaboratie' -> 'kopstukken van de collaboratie in Vlaanderen'

PS: toevallig ook het overlijdensbericht van Jan Vinckx liggen? (22-02-'96)?
Thomas
Lid

Bericht door Thomas »

Interessante documentatie zou ik zeggen.
De tv-reeks uit de jaren '80 van wijlen Maurice De Wilde behandelden deze persoon en deze merkwaardige Vlaamse collaboratieperiode ook uitvoerig. Alles is te lezen in De Wildes boeken "België In De Tweede Wereldoorlog" - uitgeverij De Nederlandsche Boekhandel - Antwerpen.
Oh, deze boekenreeks zou ik overslaan. Het is weliswaar zowat het enige omvattende werk dat zowel politieke als militaire collaboratie bespreekt maar het is dusdanig dun en oppervlakkig dat ik er maar mee moet lachen.
In de tv-reeks van De Wilde komt François inderdaad uitvoering aan bod (opnames gebeurden bij F.V. thuis), hij was in feite een van de medewerkers en beste bronnen van informatie. Daarnaast was hij ook een drijvende kracht achter ,,Vlamingen aan het Oostfront", een van de vroege publicaties over de militaire collaboratie en in feite het eerste omvattend geheel.

Hieronder een privaat-foto van Ostuf.a.D. Jef François, opgenomen tijdens een dodenhulde te Langemarck-Soldatenfriedhof in de zomer van 1990.

Afbeelding
max
Lid
Contacteer:

Bericht door max »

Voor mijn part heeft iedereen een overtuiging naar zijn eigen gedacht
doch ik heb wel mijn bedenkingen bij deze topic
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Kilroy
Lid

Bericht door Kilroy »

antwerpx schreef: PS: toevallig ook het overlijdensbericht van Jan Vinckx liggen? (22-02-'96)?
Nee, helaas niet... :cry:
Bedankt voor de info.
de ernstige man
Lid

Bericht door de ernstige man »

Wies Moens is misschien familie van me...
Interessant ga ik uitzoeken :P :D
ik ben ik, jij bent jij en hij is hij, maar wie zijn wij?
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

Ik heb een vraagje. François was Obersturmführer der Waffen-SS, maar welke dienstgraad had hij bij de Germanische-SS? Hadden alle Vlamingen die lid waren van de Germanische-SS een dienstgraad?

Michael
De Leeuw Van Vlaanderen
Lid

Graden Germaansche SS Vlaanderen

Bericht door De Leeuw Van Vlaanderen »

Beste Michael,

Elke Vlaming die diende bij de Germaansche SS Vlaanderen had een graad. Hieronder benoem ik ze. Ze komen overeen met de graden van de Waffen-SS.

SS-Standaardleider SS-Standartenführer
SS-Opperstormbanleider SS-Obersturmbannführer
SS-Stormbanleider SS-Sturmbannführer
SS-Hoofdstormleider SS-Hauptsturmführer
SS-Opperstormleider SS-Obersturmführer
SS-Onderstormleider SS-Untersturmführer
SS-Hoofdschaarleider SS-Hauptscharführer
SS-Opperschaarleider SS-Oberscharführer
SS-Schaarleider SS-Scharführer
SS-Onderschaarleider SS-Unterscharführer
SS-Rottenleider SS-Rottenführer
SS-Stormman SS-Sturmmann
SS-Maat SS-Mann
Michael
Lid
Contacteer:

Re: Graden Germaansche SS Vlaanderen

Bericht door Michael »

De Leeuw Van Vlaanderen schreef:Beste Michael,

Elke Vlaming die diende bij de Germaansche SS Vlaanderen had een graad. Hieronder benoem ik ze. Ze komen overeen met de graden van de Waffen-SS.

SS-Standaardleider SS-Standartenführer
SS-Opperstormbanleider SS-Obersturmbannführer
SS-Stormbanleider SS-Sturmbannführer
SS-Hoofdstormleider SS-Hauptsturmführer
SS-Opperstormleider SS-Obersturmführer
SS-Onderstormleider SS-Untersturmführer
SS-Hoofdschaarleider SS-Hauptscharführer
SS-Opperschaarleider SS-Oberscharführer
SS-Schaarleider SS-Scharführer
SS-Onderschaarleider SS-Unterscharführer
SS-Rottenleider SS-Rottenführer
SS-Stormman SS-Sturmmann
SS-Maat SS-Mann
Die vernederlandste SS rangen ken ik ja, volgens mij werden ze nooit gebruikt, aleen door de Germaansche SS in Nederland geloof ik. Je hebt deze informatie toevallig niet van http://www.skalman.nu ?
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

Ik weet niet of elke Vlaming die een leidende functie had bij de Germaansche SS ook lid was van de Germaansche SS, ik denk dan aan de SS-Untersturmführer Van Dijck, François, Pasques ...
De Leeuw Van Vlaanderen
Lid

Bericht door De Leeuw Van Vlaanderen »

Ja de vernederlandste SS rangen werden zelf of nooit gebruikt denk ik. En ja die info is inderdaad van Skalman. De meeste Vlamingen in de Germaansche SS hadden een leidinggevende functie. Je werd immers "automatisch" lid. Van Dijck was trouwens Standartenfuhrer en de laatste Vlaamse leider van de Germaansche SS. Hij was toen 23. Daarvoor diende hij bij de Waffen-SS. Hetzelfde geldt voor Jef François.
- Trouw Is Meer Dan Een Gegeven Woord -
Plaats reactie