Zomaar...
Schril kontrast met de Auschwitz herdenkingen...

Dat heb ik ook niet beweerd; ik wou alleen het contrast aantonen tussen het "officiële" publieke overlijdensbericht van Jef François in een krant uit 1996 tegenover zoveel andere duizenden slachtoffers - die we notabene deze dagen herdenken - als onbekenden "gecremeerd" maar dan zonder "officieel" overlijdensbericht.antwerpx schreef:François was in de eerste plaats natuurlijk een zeer bekwaam en gerespecteerd leider (op militair en politiek vlak) die niet rechtstreeks iets met de holocaust te maken had.
Het is idd. een knipsel uit een krant gepubliceerd in 1996. De exacte datum van publicatie en de naam van de krant heb ik helaas niet meer.Thomas schreef:Uit welk tijdschrift komt dat? Ik zou zeggen een krant vanwege de doordruk van letters. Ik vraag me af wie het aandurfde de doodsmelding in zijn volledigheid, zoals ze hier staat, af te drukken.
Interessante documentatie zou ik zeggen.Thomas schreef: Ik heb hier een hele hoop documenten en dergelijke van Jef François. Ook de gemonteerde video-opname van zijn afscheidsplechtigheid.
Misschien omdat het Verdinaso als op zichzelf staande eenheid nooit echt veel heeft gecollaboreerd, gezien de vroege opslokking van de Dinaso's door het VNV en de Alg.SS. Op die manier bekeken is het 'maar een logo van één van de vele vooroorlogse partijen'.Kilroy schreef: Overigens vind ik het frappant dat men in 1996 geen bezwaren maakte toen dergelijke berichten gepubliceerd werden, voorzien van o.a. het symbool van het (Ver)Dinaso. Nu schreeuwt men moord en brand om een swastika.![]()
Oh, deze boekenreeks zou ik overslaan. Het is weliswaar zowat het enige omvattende werk dat zowel politieke als militaire collaboratie bespreekt maar het is dusdanig dun en oppervlakkig dat ik er maar mee moet lachen.Interessante documentatie zou ik zeggen.
De tv-reeks uit de jaren '80 van wijlen Maurice De Wilde behandelden deze persoon en deze merkwaardige Vlaamse collaboratieperiode ook uitvoerig. Alles is te lezen in De Wildes boeken "België In De Tweede Wereldoorlog" - uitgeverij De Nederlandsche Boekhandel - Antwerpen.
Die vernederlandste SS rangen ken ik ja, volgens mij werden ze nooit gebruikt, aleen door de Germaansche SS in Nederland geloof ik. Je hebt deze informatie toevallig niet van http://www.skalman.nu ?De Leeuw Van Vlaanderen schreef:Beste Michael,
Elke Vlaming die diende bij de Germaansche SS Vlaanderen had een graad. Hieronder benoem ik ze. Ze komen overeen met de graden van de Waffen-SS.
SS-Standaardleider SS-Standartenführer
SS-Opperstormbanleider SS-Obersturmbannführer
SS-Stormbanleider SS-Sturmbannführer
SS-Hoofdstormleider SS-Hauptsturmführer
SS-Opperstormleider SS-Obersturmführer
SS-Onderstormleider SS-Untersturmführer
SS-Hoofdschaarleider SS-Hauptscharführer
SS-Opperschaarleider SS-Oberscharführer
SS-Schaarleider SS-Scharführer
SS-Onderschaarleider SS-Unterscharführer
SS-Rottenleider SS-Rottenführer
SS-Stormman SS-Sturmmann