Recht en trouw was zijn devies

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

De Leeuw Van Vlaanderen schreef: Van Dijck was trouwens Standartenfuhrer en de laatste Vlaamse leider van de Germaansche SS. Hij was toen 23. Daarvoor diende hij bij de Waffen-SS. Hetzelfde geldt voor Jef François.
Mijns inziens waren dat Standaardleiders. In militair opzicht was Van Dijck Ostuf.
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

De Leeuw Van Vlaanderen schreef:Ja de vernederlandste SS rangen werden zelf of nooit gebruikt denk ik. En ja die info is inderdaad van Skalman. De meeste Vlamingen in de Germaansche SS hadden een leidinggevende functie. Je werd immers "automatisch" lid. Van Dijck was trouwens Standartenfuhrer en de laatste Vlaamse leider van de Germaansche SS. Hij was toen 23. Daarvoor diende hij bij de Waffen-SS. Hetzelfde geldt voor Jef François.
Ik durf niet te zeggen dat Jef François en Tony van Dijck de rang van Standartenführer der Germanische SS bezaten, wel weet ik dat ze bijde, op het einde van de oorlog danwel, de rang van Obersturmführer der Waffen-SS bezaten. Ze waren wel Standaardleider, dat is geen rang maar een functie.
Michael
Lid
Contacteer:

Bericht door Michael »

Nu is mijn vraag eigelijk nog niet opgelost ... De Untersturmführers die van de Waffen-SS kwamen om een leidende functie op zich te nemen, welke Dienstgraad kregen ze dan? Ik weet dat Standaardleiders Lagrou en Van Hulse de rang van Hauptsturmführer der Germanische SS kregen, hadden Standaardleiders François en Van Dijck dan ook die rang?

Michael
Plaats reactie