Interview

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Narcolepticus
Lid

Interview

Bericht door Narcolepticus »

Ik ga een veteraan interviewen voor m'n eindwerk maar ik heb een (groot) probleem.

Ik weet niet welke vragen ik moet stellen!

(Natuurlijk weet ik wel ongeveer wat ik wil weten maar alle hulp is welkom, ik zou er graag een speciaal interview van willen maken.)
max
Lid
Contacteer:

Bericht door max »

welke nationaliteit heeft die mens ?
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

En over wat moet het eindwerk gaan?

(Ineens verplaatst naar #WOII Persoonlijk, hier kunnen nog handige tips uit de bus vallen)
Laatst gewijzigd door Peter M op 26 jan 2005, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Narcolepticus
Lid

Wel het is een Belg die in '44 in het Amerikaans leger is gegaan, hee deed dienst in het 512 (MP) Battaljon van Patton's Derde Leger. Hij spreekt vloeiend Frans, Duits, Engels en Nederlands :)
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Ik merk altijd dat je niet te zeer moet "interviewen" maar een gesprek moet voeren. Wijk af van je lijstje met vragen als er een interessant gegeven voorbij komt. Gebruik een voicerecorder...
Narcolepticus
Lid

Wel ja, het gaat over het Ardennenoffensief.

Roel dat is de bedoeling, het fijne is dat de man in kwestie 'zich vereerd voelt' om geinterviewt te worden :)... Dus ik hoop dat het een fijn gesprek word
max
Lid
Contacteer:

Bericht door max »

Ik zou zeker vragen wat hem er toe aanzette om dit te doen
en laat hem maar praten
een interview heeft een eigen leven
enkel punten noteren die je zeker wil weten

"vermoedelijk" heeft die mens wel een ouderdom en uit ondervinding met mijn vader weet ik dat als die beginnen vertellen ze niet te stoppen zijn
zulke dingen doen die mensen goed om te horen dat men nog interesse heeft in hun verhalen
je zal wel zien en laat zeker horen hoe het verlopen is
Aprés moi, le déluge
http://www.dambusters.be
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Het lijkt mij interessant om vragen te stellen over:

- De paniek van de eerste dagen (toen bekend werd dat er Duitsers waren doorgebroken)
- Als je weet waar hij juist allemaal gezeten heeft: lees je eerst in over die plaatsen zodat je je vragen altijd kan inleiden en af en toe kan aanvullen.
Narcolepticus
Lid

Komt voor mekaar, maar het feit is dat ik een aantal vragen moet voorleggen aan m'n 'promotor'
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Nog iets over het wantrouwen dat gezaaid werd door de Greif commando's?
Laat hem ook eens vertellen over een moment waarop hij dacht dat het met hem gedaan was (dat geeft altijd interessante antwoorden).
Narcolepticus
Lid

Wel, Peter, dat is een probleempje.
Het enige dat ik over hem weet (van een kennis van hem) is dat hij in Januari 1945 in Bastogne is aangekomen, daar is niks mis mee... Maar ik weet niet of hij persoonlijk iets van de paniek van de Greif Kommando's heeft gemerkt.
De paniek van die dagen zou natuurlijk wel gevoeld kunnen zijn omdat je toen daarvoor niet echt in de Ardennen moest zijn.
Ik zou natuurlijk ook kunnen vragen of hij in het begin ook dacht dat het enkel om een kleine tegenaanval ging.

Wat wel interessant is is dat hij met Patton en McCaullife heeft gesproken.
Narcolepticus
Lid

antwerpx schreef:Het lijkt mij interessant om vragen te stellen over:

- De paniek van de eerste dagen (toen bekend werd dat er Duitsers waren doorgebroken)
- Als je weet waar hij juist allemaal gezeten heeft: lees je eerst in over die plaatsen zodat je je vragen altijd kan inleiden en af en toe kan aanvullen.
Wel dat is ook een beetje een probleem, degene waar ik info heb gevonden over de man in kwestie weet eigenlijk niet echt veel over de weg die hij heeft afgelegd.

Ik weet dus niet echt goed waar hij overal gezeten heeft, het enige dat ik weet is dat hij 'in januari in Bastogne was' en dat hij 'bij de 512 MP Battalion van het 3de Amerikaanse Leger' zat.

ALle info over dit battalion is dus zeer welkom.
Plaats reactie