Brief aan een verrader.

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Roel R.
Lid
Contacteer:

Brief aan een verrader.

Bericht door Roel R. »

Deze brief komt uit het archief van het Leudalmuseum te Haelen. Uit de nalatenschap van verzetsstrijder en Commandant der Binnenlandse strijdkrachten te Heythuysen. Eduard van Wegberg. Het is onbekend of hij ook de schrijver is.

De naam van de verrader is weg gelaten ter bescherming van de familienaam.

Mijnheer ---------

Tot onze groote verwondering ontvingen de laatste tijd eenige personen of hoogere instantie’s bericht van u dat ’t in uw omgeving krioelde van onderduikers en joden en dat u hiervan verschrikkelijk last had.

De afschriften van al deze brieven liggen hier voor ons. Wij weten dus precies wat u geschreven heeft en de feiten ontkennen helpt u niet. U heeft zelfs de enorme stommiteit begaan, uw volledige naam en adres er bij te vermelden. Uw handschrift is ons dus bekend en zal in de toekomst bij eventuele anonieme brieven van u, vergeleken worden.

Heeft u wel eens gehoord mijnheer --------- van landverraders? Nou zoón landverrader, zoón verrader, van eigen volk, van echte vaderlanders, dat bent u ! Wij hebben geen naam voor zoón laffe en gemeene daad als u begaan heeft. U mijnheer -------- bent erger dan de N.S.B. ‘ers, want die komt teminsten voor zijn overtuiging uit. U echter gaat in ’t geheim uw eigen volk overleveren aan onze vijanden ; u gaat verradersbrieven schrijven en hierin beweringen lanceren, die van alle grond ontbloot zijn ! U noemt zich katholiek mijnheer ------- , doch de naam duivel of judas is nog te mooi voor u.

Weet u mijnheer ------- dat wij van uw geheele zaak op de hoogte zijn, van al uw doen en laten ? Uw burenverraad is de grootste ploertenstreek die u ooit begaan heeft. Weet u hoeveel menschenlevens u in gevaar heeft gebracht? Alleen de grootste schoft en schurk is tot een daad als deze in staat ! Weet u mijnheer ------- wat er gedaan wordt met volksverraders? Uw brieven toonen uw schrik, want er zijn reeds meer lijken gevonden en meer dergelijke personen spoorloos verdwenen !

Weet u mijnheer ------ wat er gebeurd als er nog meer dergelijke brieven verzonden worden ? De kogel voor uw stomme kop bestemd zit reeds in de revolver ! Wij laten niet met ons spotten en u moet niet denken dat dit overdrijving of bangmakerij is. Indien wij onze mannen hadden laten begaan, was u reeds lang verdwenen en al een aardig eindje aan ’t rotten ! U kunt nog van geluk spreken maar ons geduld is bijna ten einde.

Mijnheer ------- , u bent gewaarschuwd ! Volgen nog meer dergelijke stomme verradersbrieven, dan wordt u neergeschoten als een dolle hond ; Uw leven is in onze handen, waar u bent of waar u gaat. Wij verzoeken u dringend uw valsche aanklachten bij de diverse instanties zoo spoedig mogelijk te herroepen !

De raad van verzet in ’t Koninkrijk der Nederlanden.
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Is bekend wat er met de verrader is gebeurd?
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Nee, ik ben dat nog aan het uitpluizen!
Tex
Lid
Contacteer:

Bericht door Tex »

zo dat is me nog eens een brief
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
Dodo
Lid

Bericht door Dodo »

Tex schreef:zo dat is me nog eens een brief
Nou, vind m niet zo scherp geschreven..

Maar de boodschap is duidelijk, pfoe
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
Tex
Lid
Contacteer:

Bericht door Tex »

dat bedoel ik ook, de inhoud/boodschap
Verdien door te dienen! Wijze woorden van een wijs man!
smaug
Lid

Bericht door smaug »

Blijkt maar weer eens dat de RVV een stelletje communisten cowboys waren.
Gewapende acties hebben meer elende gebracht dan in mijn ogen
verantwoord was.
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
junior
Lid
Contacteer:

Bericht door junior »

Wat een brief! :shock: Die mens moet het verschrikkelijk moeilijk hebben gehad om na de ontvangst in zo'n angstpsychose te leven.
Junior
Gezocht: alles m.b.t. General der Gebirgstruppe en RKT Kress, Hermann.
CAME FROM OLD LADY IN VILLAGE: Latvian E-Bay seller.
ZENA
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

smaug schreef:Blijkt maar weer eens dat de RVV een stelletje communisten cowboys waren.
Gewapende acties hebben meer elende gebracht dan in mijn ogen
verantwoord was.
Dit soort acties zijn relatief ongevaarlijk en hebben toch een groot effect. De persoon zal zijn aanklachten terug trekken. Het voortaan laten om zich pro Duits te gedragen en mensen te verraden. Er zijn misschien levens gered met deze brief.

Ikzelf keur niet alle acties van het verzet goed, maar dit is "oke" in mijn ogen .. . ..
blue
Lid

Bericht door blue »

Ben het met de meneer :D rijks eens, toch een zeer goeie poging om mensen zo eerst proberen te laten bekeren, voordat je ze direct afschiet
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Mooie brief! Ik ben erg benieuwd hoe het met dat landsverraderlijk individu is afgelopen!!!
Daar is 'ie weer!
smaug
Lid

Bericht door smaug »

Als ik verder kijk zie ik meteen een link met de Silbertanne moorden.
Hoe droevig is het dat alles zo van een kant word bekeken.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Er is geen link met de Silbertanne moorden. De personen die vermoord werden waren onschuldig en bedreigde geen mensen levens.
smaug
Lid

Bericht door smaug »

In wiens ogen waren die onschuldig ?
Wie beslist over schuld en onschuld?

De link is gelegt met dat beide partijen iemand vermoorden, zonder vorm van proces.
Narcolepticus
Lid

Bericht door Narcolepticus »

En? al info over het 'slachtoffer' gevonden?
Plaats reactie