Hitler, is dat goed geschreven?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
dday-overlord
Lid
Contacteer:

Hitler, is dat goed geschreven?

Bericht door dday-overlord »

Beste forumleden,

Ik zat laatst te lezen in de tijdschriften serie; Bericht van de tweede wereldoorlog.
Ik las in nummer 1 een stukje over Hitler en daar stond ook een foto van zijn geboorteakte in.
Maar tot mijn verbazing zag ik daar een iets opvallends;
Daar stond namelijk Hittler geschreven als achternaam, met DUBBEL T ?
Weet iemand hoe dat precies zit.....

Afbeelding
Simon
Lid

Bericht door Simon »

inderdaad, dat was zijn achternaam.
later is dat veranderd.
er is ergens op dit forum wel een topic over.
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Marc 82 Recon
Lid

Bericht door Marc 82 Recon »

de naam van zijn vader was eerst Schicklgruber ofzoiets en daarna is het veranderd naar Hitler dus vind het raar dat er een geboorteakte is van de naam Adolf Hittler met 2t's
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Zhukov
Lid
Contacteer:

Bericht door Zhukov »

Omdat het grootste deel van de bevolking buiten de grote steden in Oostenrijk ongeletterd was zijn er veel verschillende schrijfwijzen van namen. Omdat niemand precies de spelling wist had iedereen er z'n eigen interpretatie van. Hitler, Hittler, Hiedler, Hüttler, enz kan dus allemaal van één familie komen.
Вместе мы непобедимы
Gast

Bericht door Gast »

Joachim Fest: Hitler, eine Biographie
der Name Hitler, Hiedler, oder Hüttler ist denkbarerweise tschechischen Ursprungs (Hidlar, Hidlarcheck)....
Zhukow heeft de rest verteld, ook in Nederland zijn er nog steeds fouten in het schrijven van namen,
jeroen1944
Lid

Bericht door jeroen1944 »

Zhukov schreef:Omdat het grootste deel van de bevolking buiten de grote steden in Oostenrijk ongeletterd was zijn er veel verschillende schrijfwijzen van namen. Omdat niemand precies de spelling wist had iedereen er z'n eigen interpretatie van. Hitler, Hittler, Hiedler, Hüttler, enz kan dus allemaal van één familie komen.
In het begin heeft hij nog getwijfeld of ie zn echte naam zou aannemen, en dat was idd Schicklgruber, maar ja dat zou niet klinken als mensen
Heil Schicklgruber zeiden..
dday-overlord
Lid
Contacteer:

Bericht door dday-overlord »

Ik ben blij dat er veel gereageerd wordt op deze vraag.
Zelf had ik tot nu toe deze informatie;

Adolf Hitler werd in 1889 geboren als de zoon van Alois Schicklgruber en Klara Pölzl.
Omdat de naam Schicklgruber boers en onbetekend klonk heeft Alois in 1876 deze laten veranderen in Hitler.
Alois was een buitenechtelijk kind en zijn stiefvader's achternaam was Hiedler.
Namen als Hitler, Hütler, Hüttler, Heidler en Hiedler betekende in de streek Oostenrijk-Hongarije "Kleine Pachter".
Alois vondt dat een meer geschikte naam voor zijn persoon, hij was immers wel douanebeamte.

Maar wat ik dan weer interessant vind is dat die naam met dubbel T niet in de historische naslagwerken terugkomt.
Of waarom deze naam dan, waarschijnlijk met opzet, voor de verdere toekomst met een enkele T geschreven werd.
Plaats reactie