Informatie gezocht rond persoon

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
buddha
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2005, 09:49

Informatie gezocht rond persoon

Bericht door buddha »

Beste,

Ik ben voor iemand op zoek naar informatie omtrent DE GREEF Gustave, Victor, geboren te Antwerpen op 26/11/1909.

Hij werd aangehouden op 4/12/42 om 4:30u door SIPO en geplaatst in de gevangenis. Begijnenstraat (Antwerpen) van 4/12/42 tot 28/6/44, n. 5931/42 E cel 283. Onder aanhoudingsmandaat, betichting: communistische bedrijvigheid.

Vervolgens werd hij verschillende malen overgeplaatst:

Gevang St Gilles (België), vanaf 28/6/44 tot 11/7/44, gevangn° 5937
Gevang St Georges (België), vanaf 11/7/44 tot 7/8/44
Gevang Bayreuth (Duitsland), vanaf 8/8/44 tot 14/9/44
Gevang Gross-Strehlitz, vanaf 14/9/44 tot 30/10/44

Concentratiekamp Gross-Rosen
vanaf 30/10/44 tot na 8/2/45 , gevangn° 82.115 , gevonden bewijsstuk: luizencontrolefiche datum 27/1/45 , boek 9

Concentratiekamp Mittelbau-Dora
Aankomst in Dora maand februari met laatste transport uit Gross-Rosen
datum ??? , gevangn° 112.535, verbleef in blok 8 of 10 , werkte in commando 195 (welk werk?) , periode eind februari-begin maart
Is bij het werken in dit commando gekwetst aan de voet -werkonbekwaam.

Concentratiekamp Boelcke Kazerne
Overgebracht van Dora op 18/3/45 naar Boelcke Kazerne naar blok 7 (ziekenblok), gestorven op 21/3/45 te 10:05u
Lijk opgehaald op 23/3/45 voor vervoer naar Dora (verbranding in ovens)
Bewijzen: fiche aankomst Kazerne op 18/3/45, fiche overlijden, fiche weghalen lijk voor verbranding


Wat voor info zoek ik nu? Zoveel mogelijk info is natuurlijk welkom. Maar uiteraard moeten jullie hier 'mijn huiswerk' niet maken, zoals in de forumregels staat omschreven. Ben zelf een moderator op een forum, dus begrijp dat volkomen. Ben zelf via google aan 't zoeken...
Wil vnl weten wat voor werk in commando 195 werd verricht. Zou een kamp zijn waar V-bommen werden gemaakt.
Moest iemand de man in levende lijve hebben gekend hebben, zou nog beter zijn, maar daar hoop ik niet op.

Alvast bedankt voor dit topic te lezen, te beantwoorden.

Mvg,

buddha
mertens hugo
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2007, 11:44

DE GREEF GUSTAAF

Bericht door mertens hugo »

Mijnheer

Ik ben voorzitter van de vriendenjring GROSS-ROSEN.
Ik ben in het bezit van kopies van transportlijsten, oa transport van 30 oktober 1944, inschrijvingslijsten van Mittelbau, inschrijvingsfiches van Gross-Strehlitz.
De transportlijst van 30 oktober 1944 heb ik bewerkt en u kan hem raadplegen op mijn blog "
http://blog.seniorennet.be/mertens/
Op dit blog staan alle foto's die ik reeds bezit van de personen die in GROSS-ROSEN verbleven hebben.
indien u een foto bezit van DE GREEF GUSTAAF kan u mij er een bezorgen zodat ik weer iets kan toevoegen aan mijn opzoekingswerk.
De heer DE GREEF GUSTAAF is toegekomen in Mittelbau op 11/02/1945 en ingeschreven op 12/02/1945.
ik weet niet of ik langs deze weg kopies kan versturen, als u naar mij op mertens_hugo@scarlet.be een brichtje laat dan kan ik u wat ik bezit over DE GREEF GUSTAAF doorsturen.

Groetjes

Hugo Mertens
zoon van Guillaume MERTENS
NN haftling nr 82.288 GROSS-ROSEN
aldaar vermist na 08/02/1945
inge
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 sep 2005, 03:19

Re: Informatie gezocht rond persoon

Bericht door inge »

Beste buddha,
Wat je zou kunnen proberen is om ITS-tracing aan te schrijven in Bad Arolsen. Daar bevinden zich namelijk alle gegevens uit de concentratiekampen. met name de gegevens uit Buchenwald, waar Dora in eerste instantie een subkamp van was. ik heb dit zelf gedaan om informatie te vergaren over mijn opa, hij heeft in buchenwald gezeten. Het duurt een lange tijd voor je alles rond hebt, soms wel meer dan een jaar, maar zij schrijven dan ook alle andere stichtingen aan die betrekking hebben op die persoon. Zou kreeg ik recent nog informatie uit Frankrijk, waar mijn opa gearresteerd was in 1943. Is zeker de moeite waard.
Veel succes, Inge

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten