Otto Frank

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Otto Frank

Bericht door YPPY »

Van mijn lieve vriendje heb ik de biografie gekregen van Otto Frank. Inderdaad, de vader van. Op de achterkant en de binnenflap staat dat het ook gaat over zijn mogelijke banden met Duitsers en verkeerde Nederlanders.

Omdat ik me niet zo lekker voel ben ik nog niet in het boek begonnen, maar ik vroeg me wel af of iemand anders het al gelezen heeft. Of misschien weet iemand meer van zijn vermeende foute contacten die misschien hebben geleid tot de arrestatie van de bewoners van het Achterhuis. Ik heb wel wat interviews gelezen met de schrijfster, maar verder heb ik me hier niet echt in verdiept. Ik ben de benieuwd of iemand anders hier nog wat over te zeggen heeft. :)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

nee...nog niet..ik had ook nog nooitiets gehoord over dit boek...
laat je weten wat je ervan vond?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Ik laat zeker weten wat ik er van vind. Het is trouwens geschreven door Carol Ann Lee en het is pas in 2002 uitgegeven. Nog niet echt oud dus. :)
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Ik ben nog niet op de helft, maar er staat wel wat in dat ik nog niet wist. Vooral over de contacten met de nsb'er en de verschillende verhalen die Otto daarover vertelde en die misschien geen van allen kloppen. Dat wordt nog spannend. ;)
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

ik vraag me af hoe dat zit...
ik heb ook contacten met bepaalde "foute" sujetten; maar daarom ben ik nog niet "fout".
Anyway...het weet je wel te boeien dus?
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Ik bedoel niet dat hij fout zat. :) Maar er word vaak verbaasd gereageerd omdat de onderduikers gevonden worden. Er zijn theorieën over wie ze heeft verraden. Nu lees ik dat een nsb'er die systematisch joden verraadde contacten had met Otto. Het zou me dan niet verbazen dat hij ze (=Otto) bijvoorbeeld afperste voor geld en ze daarna verraade bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

tsja...dat kan op allerlei manieren gebeurd zijn ja....
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Voor zover ik weet is de meest recente theorie dat de familie verraden is door een werknemer van het bedrijf onder de schuilplaats.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Ook een verhaal van een inbreker die ze hoorden.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Die werknemer wordt inderdaad ook genoemd. Die stond (net als de rest van het gezin) niet bepaald bekend om z'n liefde voor joden.
De inbreker is ook een logische verklaring.
We zullen vast nooit te weten komen wat de waarheid is.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

tsja ik denk dat de waarheid iets inhoud als geruchten die verspreid worden na verloop van tijd en door ongemakkelijke situaties en na meerdere moeilijke momenten gaan mensen toch denken.
ofzo...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Plaats reactie