fegelein

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Jasper J
Lid

fegelein

Bericht door Jasper J »

Wat is jullie mening over Herman Fegelein.
Bevelvoerder van de ss Florian Geyer divisie.

mvg schaarleider
Laatst gewijzigd door Jasper J op 12 mei 2005, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Aude Audenda
Boroskov
Lid

Bericht door Boroskov »

In welk opzicht wil je andermans mening over hem horen? Aardige vent?
Hic manebimus optime
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Over zijn daden zijn commando voering persoon enz?
Aude Audenda
De Leeuw Van Vlaanderen
Lid

Bericht door De Leeuw Van Vlaanderen »

Ik vind het smerig dat hij op het eind deserteerde terwijl de strijd om Berlijn in volle hevigheid losbarstte. Hij liet zijn manschappen in de steek en als bevelhebber van een divisie vind ik dit niet kunnen.
- Trouw Is Meer Dan Een Gegeven Woord -
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

De Leeuw Van Vlaanderen schreef:Ik vind het smerig dat hij op het eind deserteerde terwijl de strijd om Berlijn in volle hevigheid losbarstte. Hij liet zijn manschappen in de steek en als bevelhebber van een divisie vind ik dit niet kunnen.
Er zullen wel verschillende factoren zijn geweest die hem er niet echt van weerhouden hebben te deserteren:
- De hele zaak was verloren
- Hitler werd onredelijker met de dag
- In hoeverre had hij nog iets over zijn manschappen te zeggen? Een echte frontlijn was moeilijk te onderscheiden, laat staan de troepenposities.

Ik denk persoonlijk dat er wel smeriger vormen van desertie te vinden zijn.
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

De Leeuw Van Vlaanderen schreef:Ik vind het smerig dat hij op het eind deserteerde terwijl de strijd om Berlijn in volle hevigheid losbarstte. Hij liet zijn manschappen in de steek en als bevelhebber van een divisie vind ik dit niet kunnen.
In Berlijn had Fegelein de taak van "Verbindungsoffizier zischen dem Reichsführer SS und dem Führerhauptquartier" en was geen Kdr. meer van de 8.SS-Kavallerie-Division "Florian Geyer", dat was Brigadeführer Joachim Rumohr.

Hij liet dus geen manschappen in de steek. De hoofdreden van zijn executie was zijn vermeende verraad, dwz steun aan de onderhandelingen van de Reichsfuhrer SS Himmler met de geallieerde.
Paul Siemons
Lid

Bericht door Paul Siemons »

Hallo,

Dat Hitler een executiebevel ondertekende voor zijn schoonbroer zal ook wel een reden zijn dat de zaak " Fegelein interessant maakt"

Mvg,

Paul Siemons
jan willem
Lid

informeren!

Bericht door jan willem »

Het is inderdaad zo dat Fegelein veel meer als slachtoffer gezien kan worden door de haat van Hitler aan het adres van Himmler.

En dat Hitler in Fegelein de verpersoonlijking zag van Himmler in het verraad aan het adres van Hitler.

Maar Fegelein zat nog rustig in Berlijn op het moment van zijn executie en zijn voormalige divisie Florian Geyer was onderhand al aardig uitgemoord in Budapest of al opweg naar de diverse kampen in Rusland. Als ze dat trouwens hebben gehaald.

De kenners van het maandblad Der Freiwillige zullen het met mij eens zijn dat vooral in de eerdere edities en ook van de voorganger Der Wiking Ruf, de suchdienst veelal bestond uit zoektochten naar manschappen van de Kavaleriedivisies die ten onder zijn gegaan in Budapest.

Het is soms beter je vooraf te laten informeren over een bepaalde zaak of je een klein beetje te nuanceren over een onderwerp i.p.v. maar luk raak te roepen dat ie de troepen in de steek heeft gelaten.

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Precies! Hoewel ik geen medelijden heb met Fegelein of, heel algemeen, met de mannen van de Florian Geyer (toch een smerige reputatie), is het ook weer niet nodig om Fegelein nog zwarter te maken door hem van lafheid te betichten.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
jan willem
Lid

Fegelein

Bericht door jan willem »

Fegelein was inderdaad niet het type mens waar je echt veel medelijden mee hoeft te hebben! Sterker nog denk dat ie zo wie zo wel na de oorlog de doodstraf had gekregen.

Maar het is jammer dat zo weinig mensen zich eens echt in de geschiedenis van WWII verdiepen. De standaard opmerkingen de waffen ss was slecht, de aanval op de Grebbe-Berg en de standaard opmerkingen over Rgt.Der Fuhrer en haar aandeel op de berg, Oradour sur Glane en de rol van de Divisie Das Reich (notabene een Franse onderzoeker zit gevangen omdat ie kritisch is m.b.t. de conclusie van de Franse regering en de rol van Das Reich), maar ook de gewonen waffen-ss man aan het front.

Ik heb er zelf diverse gesproken en het beeld is over het algemeen iets anders dan men denkt. Mijn oma van 92, zoals wij zeggen in de oorlog goed geweest, heeft mij vele malen op het hart gedrukt dat wij van tegenwoordig meer weten dan voor 60/70 jaar terug. Het internet, de vele journaals,kranten, magazines, vele boeken hebben onze mening vele malen makkelijker gemaakt.

Een oostfront veteraan heeft mij meerdere malen verteld dat ie pas na de oorlog wist waar hij gezeten heeft, ik wist dat ik in Rusland zat maar dat was ook het enige wat ik wist!

Vroeger had je hoogstens 1 radio in de straat/dorp als je geluk had en vaak stond deze bij een notabele, krant was ook beperkt en radio en tv was nieuw of nog niet eens daar en film bezoek was ook voor een ieder niet weggelegd.

Het nieuws van vandaag is gisteren al weer achterhaald. De snelheid van het nieuws is bijna angstig snel. We hebben daardoor over alles en nog wat een mening maar goed over nagedacht is maar zelden.

Lezen en schrijven is tegenwoordig ook meer last dan voordeel. Neem een kijkje bij de toekomst van ons land en het gebruik van de taal.

ff, duzz, doe ff, hzoe, etc. ff rap voor skool moet je daar nu nog iets uithalen wat nuttig is? Neem eens de tijd om je echt te verdiepen en verplaats je eens in de periode van 70 jaar terug.

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Fegelein had een broer dacht ik waldemar fegelein ook ridderkruis hoe is het met deze man afgelopen?
Aude Audenda
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

SS-Standartenführer Waldemar Fegelein is op 20.11.2000 overleden.
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Diende een tijd in de zelfde divisie die zijn broer commandeerde klopt dat?
Aude Audenda
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Waldemar Fegelein (05.01.1912) was een tijdje commandant van Kavalerie-Regiment 17
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Jasper J
Lid

Bericht door Jasper J »

Dacht dat ie de rang had van sturmbanfuhrer?
Aude Audenda
Plaats reactie