Gesprek Hitler met poltici op 27/11/1941 bron?
- Gertos45
- Lid
Gesprek Hitler met poltici op 27/11/1941 bron?
Volgens Sebastian Haffner was Hitler al in nov-dec 1941 ervan overtuigd dat de oorlog niet meer gewonnen kon worden. Haffner stoelt zich daarbij op een gesprek dat Hitler voerde met twee buitenlands gasten, de ministers van BZ van Denemarken, Scavenius, en van Kroatië, Lorkowitsch, had hij al op 27 november - toen het Russische tegenoffensief nog niet eens was ingezet, maar het Duitse offensief voor Moskou wel all tot staan was gebracht- een merkwaardig verhaal afgestoken dat is opgetekend.
'Ook hierin ben ik ijskoud,' had hij gezegd.'Als het Duitse volk ooit niet meer sterk en offebereidheid genoeg is om zijn eigen bloed voor zijn bestaan in te zetten, dan moet het maar ten onder gaan en door een andere, sterkere macht worden vernietigd...Ik zal dan geen traan laten om het duitse volk."
Weet iemand wie dit citaat heeft opgetekend? Of dit werkelijk heeft plaatsgevonden? Hoe we dit kunnen nachecken?
Mvg
Gertos.
'Ook hierin ben ik ijskoud,' had hij gezegd.'Als het Duitse volk ooit niet meer sterk en offebereidheid genoeg is om zijn eigen bloed voor zijn bestaan in te zetten, dan moet het maar ten onder gaan en door een andere, sterkere macht worden vernietigd...Ik zal dan geen traan laten om het duitse volk."
Weet iemand wie dit citaat heeft opgetekend? Of dit werkelijk heeft plaatsgevonden? Hoe we dit kunnen nachecken?
Mvg
Gertos.
-
- Lid
- Contacteer:
Als hij zijn bron niet als noot heeft opgenomen dan is dit citaat zeer moeilijk te achterhalen en wat mij betreft waardeloos.
Is het overigens slechts dit citaat overigens waaruit Haffner deze conclusie haalt? Lijkt me een flink subjectieve benadering van deze bron.
Is het overigens slechts dit citaat overigens waaruit Haffner deze conclusie haalt? Lijkt me een flink subjectieve benadering van deze bron.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
- Gertos45
- Lid
- Willem ter Haar
- Lid
- Contacteer:
- Wilco Vermeer
- Lid
- Contacteer:
Ne helaas, ik ben wel hard op zoek geweest. Het hele internet afgezocht onder andere naar Jodl, maar niks gevonden.
Wel ondertussen alles te weten gekomen over Jodl zijn rechtzaak in Neurenberg.
Wel ondertussen alles te weten gekomen over Jodl zijn rechtzaak in Neurenberg.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
- Gertos45
- Lid
voor de geïnteresseerden, iemand op het STIWOT forum heeft het al gevonden.
Dus niet waardeloos.
""Ich bin auch hier eiskalt. Wenn das deutsche Volk einmal nicht mehr stark und opferbereit genug ist, sein eigenes Blut für seine Existenz einzusetzen, so soll es vergehen und von einer anderen, stärkeren Macht vernichtet werden"
Andreas Hillgruber, Staatsmänner und Diplomaten bei Hitler. Vertrauliche Aufzeichnungen über Unterredungen mit Vertretern des Auslands
Hitler hier in gesprek met Scavenius bij de Deense toetreding tot het anti-cominternpact.
Dus niet waardeloos.
""Ich bin auch hier eiskalt. Wenn das deutsche Volk einmal nicht mehr stark und opferbereit genug ist, sein eigenes Blut für seine Existenz einzusetzen, so soll es vergehen und von einer anderen, stärkeren Macht vernichtet werden"
Andreas Hillgruber, Staatsmänner und Diplomaten bei Hitler. Vertrauliche Aufzeichnungen über Unterredungen mit Vertretern des Auslands
Hitler hier in gesprek met Scavenius bij de Deense toetreding tot het anti-cominternpact.
- Wilco Vermeer
- Lid
- Contacteer:
Dit zegt dus niets over het feit dat Hitler dacht dat hij de oorlog niet meer kon winnen, het zegt echter wel nadrukkelijk dat Hitler totaal niets gaf om het DUitse Volk en alleen maar aan zijn eigen belang dacht.
- Wilco Vermeer
- Lid
- Contacteer:
Jawel, in de openingstopic wordt gesteld dat de uitspraak tot de conclusie leid dat en ik citeer: "Hitler al in nov-dec 1941 ervan overtuigd dat de oorlog niet meer gewonnen kon worden".
Het genoemde citaat bevestigd dat dus totaal niet omdat het alleen maar aangeeft dat Hitler niets om het DUitse volk gaf.
Het genoemde citaat bevestigd dat dus totaal niet omdat het alleen maar aangeeft dat Hitler niets om het DUitse volk gaf.
- Gertos45
- Lid
jaja dat heb ik dan fout getypt. Ik ga niet twee keer dezelfde discussie voeren op 2 forums da me te maniakaal hoor.
Hier mag wat mij betreft een slotje op.
De vraag was:
Niet meer niet minder.
tjsonge
deze thread is al massaal off topic geweest, eerst door die verplaatsing en door dit...
Rare jongens hoor, die forumverslaafden