De getuigenis van François Beckers

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Plaats reactie
Peter M
Lid

De getuigenis van François Beckers

Bericht door Peter M »

Zonet deze tekst teruggevonden, het is de getuigenis van een man die boven België gedropt werd en zijn verdere verloop in het verzet vertelt. Er staan enkele interessante details in.
Dit is de letterlijke weergave van een deel van de tekst, het integrale verslag is terug te vinden in de archieven van het Legermuseum.
Eind mei kregen van Sijsegem en ik een langdurige opdracht voor België. Hij als organisator, ik als marconist. We mochten zelf onze sector kiezen. We kozen voor de driehoek Oostmalle-Westmalle-Zoersel.

De nodige onderrichtingen werden gegeven en tientallen keren werd ons herhaalt dat er maar één kans op tien bestond om het avontuur te overleven, maar het moest. We mochten altijd weigeren tot zelfs nog in het vliegtuig. Twee adressen in Antwerpen werden ons opgegeven door de Intelligence Service en een derde adres kregen we van Mr Kronacker: het adres van twee zijner nichten ongeveer zestig jaar oud, de gezusters Rolin. Les Rolinettes noemde hij ze.

Zoals ter dood veroordeelden, moesten we ons testament maken en werd ons gevraagd wat we een laatste maal wilden eten vooraleer Engeland te verlaten. Ik koos twaalf oesters, friet en biefstuk, ijs en een fles champagne
Jurgen Cappuyns
Lid

Re: De getuigenis van François Beckers

Bericht door Jurgen Cappuyns »

Hoi,

Ik ben Jurgen Cappuyns uit Diest. Ik heb Francois Beckers (bijnaam: 't Muske) gekend toen ik nog een kleine jongen was. Hij werd als een ware held beschouwd in onze streek. Hij is in Schaffen nog gehuldigd geweest en heeft in mijn aanwezigheid op latere leeftijd nog een parachutistesprong gemaakt. M'n ouders hebben er trouwens nog foto's van.

't Muske was een goede vriend van m'n grootvader, Gust Ceusters. Op pagina 82 van z'n boek staat trouwens een leuke anekdote. Francois had voor de oorlog de motor van m'n opa uiteengehaald, om 'm beter te kunnen verstoppen voor de duitsers. Bij Francois z'n terugkomst heeft m'n grootvader 2 flessen Cognac Martell uit de kelder gehaald om dit te vieren. Enkele weken later heeft Francois de motor trouwens terug in elkaar gezet.

Francois heeft de gruwelige taferelen van de oorlog nooit verwerkt en is vrij tragisch aan z'n einde gekomen. Dit neemt niet weg dat hij voor mij een ware held was en blijft.
ludwig.leerkracht
Lid

Re: De getuigenis van François Beckers

Bericht door ludwig.leerkracht »

Heeft iemand het boek nog?
Plaats reactie