opa in kamp

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
moeke
Lid

opa in kamp

Bericht door moeke »

hallo,
ik ben nieuw hier, ben hier toevallig terechtgekomen via 'forumplein', ik heb wat rondgekeken en misschien kan iemand mij en inlichting geven over het volgende:
mijn grootvader is in de tweede WO opgepakt (ik denk in Frankrijk) en vervolgens weggevoerd,
ik weet dat hij in een kamp heeft gezeten, want hij was getatoeërd op de linker bovenarm, één letter en dan een aantal cijfers, ik herinner me echter niet meer welke letter het was, (ik twijfel tss een A , D ,of B),
hij is al lang overleden en ik weet nog dat hij er niet wilde over praten, toen ik als klein kind op de tatoeage wees. er is verder geen familie meer waar ik het kan vragen.

mijn vraag is nu: hoe kan ik te weten komen waar hij zat? kan men dat opzoeken in de gemeentelijke archieven?

dank bij voorbaat :)

over mezelf: WOII heeft mij altijd geboeid, ik verzamel boeken, ttz, dagboeken en getuigenissen van mensen die de kampen overleefd hebben of joden die ondergedoken zaten e.d.
heb ook nog andere boeken, oa over hitler zelf, ook verhalen van plaatselijke gebeurtenissen .

grtj
moeke
dagboeken en getuigenissen van kampoverlevenden
Michiel M.
Lid
Contacteer:

Bericht door Michiel M. »

Hoi Moeke, welkom op het forum. Ik denk dat erachter moet komen welke letters op de tatoeage stonden....

Waarom was hij opgepakt? Jood/gehandicapt/homofiel? Weet je ook in wat voor kamp hij heeft gezeten? Als je het niet wilt zeggen, snap ik dat wel.

Al deze elementen helpen je vast vooruit. Ik denk dat je alle informatie op een rijtje moet gaan zetten, en gewoon zoeken, zoeken en zoeken!

Veel succes!

Michiel
KevinP
Lid
Contacteer:

Bericht door KevinP »

De informatie is zo summier dat ik je helaas niet kan helpen. Je zou een mailtje of brief met je vraag kunnen sturen naar het Rode Kruis. Mogelijk is je grootvader als oorlogsslachtoffer opgenomen in hun archieven. Verwerk dan zoveel mogelijk relevante informatie in je schrijven. Als je er eenmaal achter bent gekomen in welk kamp hij gezeten heeft, kun je gemakkelijker informatie achterhalen.
Willem ter Haar
Lid
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Dan vraag ik mijn nu af. Werd in elk kamp de gevangen getatoeëerd? Zo niet, dan kun je al een heleboel kampen wegschrijven waar hij dus niet kan hebben gezeten.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Willem ter Haar schreef:Dan vraag ik mijn nu af. Werd in elk kamp de gevangen getatoeëerd? Zo niet, dan kun je al een heleboel kampen wegschrijven waar hij dus niet kan hebben gezeten.
Naar mijn weten werden alleen in Auschwitz de gevangenen getatoeëerd, in de overige kampen niet. Mocht ik het fout hebben hoor ik het wel, maar ik ben er behoorlijk zeker van.
Daar is 'ie weer!
KevinP
Lid
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Peter schreef:Naar mijn weten werden alleen in Auschwitz de gevangenen getatoeëerd, in de overige kampen niet. Mocht ik het fout hebben hoor ik het wel, maar ik ben er behoorlijk zeker van.
Ik heb hier eigenlijk nooit bij stil gestaan, maar ik heb dit opgezocht en je hebt helemaal gelijk.
The infamous tattooed prisoner's number method was used in only one specific camp complex: KL Auschwitz (I+II+III)
Bron: http://www.deathcamps.org
Despite the perception that all Holocaust prisoners were given tattoos, it was only the prisoners of Auschwitz after 1941 who were branded this way.
Bron: http://www.jewishvirtuallibrary.org
During the Holocaust, concentration camp prisoners received tattoos only at one location, the Auschwitz concentration camp complex, which consisted of Auschwitz I (Main Camp), Auschwitz II (Auschwitz-Birkenau), and Auschwitz III (Monowitz and the subcamps).
Bron: http://www.ushmm.org

Interessant is ook het volgende artikel: The Evolution of Tattooing in the Auschwitz Concentration Camp Complex
Willem ter Haar
Lid
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Moeke we kunnen dan denk ik met zekerheid zeggen waar je opa gezeten heeft. Het kan wezen dat hij daarvoor ook in andere kampen gezeten heeft voordat hij in Auschwitz kwam. Maar een klein gedeelte heb je dus al.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
RLS
Lid

Bericht door RLS »

Peter schreef:
Willem ter Haar schreef:Dan vraag ik mijn nu af. Werd in elk kamp de gevangen getatoeëerd? Zo niet, dan kun je al een heleboel kampen wegschrijven waar hij dus niet kan hebben gezeten.
Naar mijn weten werden alleen in Auschwitz de gevangenen getatoeëerd, in de overige kampen niet. Mocht ik het fout hebben hoor ik het wel, maar ik ben er behoorlijk zeker van.
Dacht ik ook ja. En is dus ook zo.
Dit zijn enkele voorbeelden van dergelijk tatoeages (kan misschien schokkend/confronterend zijn voor sommige mensen) :

http://news.bbc.co.uk/olmedia/1935000/i ... bc_150.jpg

http://www.chgs.umn.edu/Histories__Narr ... pic12t.jpg

Je geeft aan te twijfelen of er een A, D of B getatoeerd was. In het artikel dat KevinP geeft, valt te lezen dan de letters A en B voor het eerst gebruikt in mei 44, voor Joodse gevangen.
moeke
Lid

Bericht door moeke »

:)
vooreerst wil ik iedereen bedanken voor het antwoorden,

het enige wat ik nog meer weet, opa was opgeroepen (weet niet voor wat) is gevlucht naar frankrijk, en ik denk daar opgepakt, hij is maar thuis gekomen toen de oorlog al een poos gedaan was(weet nie hoe lang),..en het is ook maar met stukken en brokken dat ik dat als kind uit verhalen heb opgevangen,hijzelf wou er nooit over spreken of loste soms maar per toeval eens een woord, ja , begrijpelijk,...
ik ga eens kijken bij de opgegeven adressen naar de tatoes

die tatoe was lichtblauw tot turkoiseblauw,

nogmaals dank

moeke
moeke
Lid

Bericht door moeke »

RLS schreef:Dacht ik ook ja. En is dus ook zo.
Dit zijn enkele voorbeelden van dergelijk tatoeages (kan misschien schokkend/confronterend zijn voor sommige mensen) :

http://news.bbc.co.uk/olmedia/1935000/i ... bc_150.jpg

Je geeft aan te twijfelen of er een A, D of B getatoeerd was. In het artikel dat KevinP geeft, valt te lezen dan de letters A en B voor het eerst gebruikt in mei 44, voor Joodse gevangen.

de tatoe van die foto lijkt er het meeste op , alleen stond er nog een letter voor, daar ben ik heel zeker van

grtj
moeke
Lid

Bericht door moeke »

heb intussen een navraag gedaan bij het Auschwitz-comité, maar omdat mijn grootvader geen jood was, konden ze me daar niet verder helpen, dus hebben ze me doorverwezen naar ' de dienst voor oorlogsslachtoffers' in Brussel,..
vandaag kreeg ik een grote envelope met kopies in van dokumenten,
ik weet intussen dat hij werd gearresteerd in Hamburg op 3 februari 1942, en daar is dan onmiddelijk een '?' waar hij eerst verbleef,
--dan van maart 1943 tot augustus 1943 in 'Reichsbahnlager Am Lagerplatz Bahnmeisterei Parallelestrasse West Hamburg - Wilhelmsburg.
--dan een paar maanden gewerkt bij Helmut Wulf te Hamburg - Ahrensburg
--dan opnieuw een paar maanden in 'Reichsbahnlager' tot half - maart 1944
--bevrijd door amerikanen op 2 mei 1945
(welk kamp werd er dan bevrijdt???)

--op sommige dokumenten lees ik drie namen ; Hamburg , Da(de rest is moeilijk leesbaar, ik dacht eerst Dachau, maar de naam is langer)???
en dan Buchenwald,
er zitten tss al die data een paar gaten, dus vraag ik mij af, waar hij getatoeeërd werd, of werd er toch in andere kampen tatoes geplaatst??

ik weet nu toch al veel

grtj

morena
FELIX
Lid

Bericht door FELIX »

Hey,

leuk voor je dat je wat meer te weten bent gekomen, gefeliciteerd!!! :D
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Nick
Lid

Bericht door Nick »

Idd!

Ook leuk dat je het ons ff laat weten! :)
Infanterie: Königin aller Waffen!
moeke
Lid

Bericht door moeke »

FELIX
Lid

Bericht door FELIX »

Bedankt!! :)
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Plaats reactie