opa in kamp

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
moeke
Lid

Bericht door moeke »

ik heb aan mn dochter gevraagd om de documenten hier af te beelden, maar het lukte alleen op deze manier, sorry,
Ook leuk dat je het ons ff laat weten!
ik vond het interessant voor degenen die mss ook es iets willen opzoeken,...ik heb gewoon het Auschwitz - comité opgezocht en per e-mail de vraag gesteld of iemand voor mij de lijst van Kampoverlevenden wou raadplegen, ...dat wou men doen,...maar omdat mn grootvader geen jood was kon mn mij niet verder helpen ,maar werd ik doorverwezen naar de dienst voor oorlogsslachtoffers, daar dezelfde vraag gesteld en omdat ik rechtstreeks afstammeling ben , kan ik informatie krijgen,..
naam en geboortedatum van de persoon in kwestie doorgegeven en het dossier werd mij in kopies opgestuurd,...

ik had dit nooit durven dromen,..wat een simpele vraag al niet oplevert ....

normaal is het ook geen probleem om een scan van die kopies te laten zien , maar deze avond lukte het niet???
dochter zegt; eerst op de link klikken ,documenten eerst opslaan en dan vergroten , zo zijn ze beter leesbaar,... :) zal wel zo zijn zeker :?

grtj

morena
dagboeken en getuigenissen van kampoverlevenden
Simon
Lid

Bericht door Simon »

Ik ben blij voor je Morena!
inderdaad, archieven en diensten kunnen je snel informatie geven.
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Edgar
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door Edgar »

Erg mooi zo dat je al wat meer weet!
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
moeke
Lid

Bericht door moeke »

heb deze morgen een aanvraag gericht naar het gemeentebestuur, om de archieven te mogen raadplegen,....
wachten op antwoord eerst,...
ben eens benieuwd of daar iets zal te vinden zijn?
zijn er mensen die vertrouwd zijn met gemeentelijke archieven? ik vraag me af wat er in een persoonlijk dossier zoal te vinden is??

grtj

morena
moeke
Lid

Bericht door moeke »

het is niet zeker of er iets meer zal te vinden zijn, dan hetgene ik al weet,....er is veel verloren gegaan door een brand ,die in 1963 het gemeentehuis platlegde :?
degene die zich bezighoudt met de archieven ken ik persoonlijk,.....zij raadde mij aan, om bij de bgrafenisondernemer eens navraag te doen,zeer vertrouwelijk natuurlijk, of deze per toeval het tatoenummer nergens heeft neergeschreven, in een persoonlijk dagboek ofzo,....

zou het proberen waard zijn natuurlijk, alleen , ...het is nogal een lugubere vraag om iemand mee lastig te vallen,...

ik heb voor alle zekerheid de vraag over die tatoe nog eens gesteld aan het Auschwitz Comité, en het zou wel degelijk het enige kamp zijn waar er getatoueerd werd,.....
volgens mij is hij vandaaruit op een dodentocht gezet naar een ander kamp,Buchenwald, hetgeen op de papieren staat,.....
ik denk niet dat er nog veel meer te rapen valt,.....
maar ik weet eigenlijk al veel meer dan ik had durven dromen....
KevinP
Lid
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Moeke, heb je er ook rekening mee gehouden dat je opa niet perse in Auschwitz gevangen gezeten hoeft te hebben, maar dat hij ook in één van de vele buitenkampen (Aussenlager) vast gezeten kan hebben? Er bestaat namelijk een grote kans dat men in deze buitenkampen hetzelfde beleid voer als in het hoofdkamp en dat hier dus ook gevangenen getatoeëerd werden.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
moeke
Lid

Bericht door moeke »

ja, heb ik ook aan gedacht,....maar zoals ik al zei, ik weet in feite al meer dan ik had gehoopt,.....
als ik nog iets te weten kom, laat ik het ff weten,.....

grtj

morena
inge
Lid

tatoeage

Bericht door inge »

Hoi Moeke,

Ik heb een vergelijkbaar geval, mijn opa heeft twee jaar in Buchenwald gezeten, dit is bevestigd door de archieven daar, en ook hij heeft een tatoeage. Volgens Buchenwald zelf werd dat daar niet gedaan, dus ook ik ben nog op zoek naar hoe hij aan het nummer is gekomen, hij heeft zelf altijd gezegd dat hij het in het kamp kreeg, maar ook hij wilde niet in details treden, helaas is hij overleden dus kon ik het niet meer navragen. Bij mijn opa waren het drie cijfers zonder letter, ik dacht misschien de barak waarin hij gezeten heeft, of misschien bij zijn werk in het aussenlager. Als ik nog iets te weten kom , laat ik het je weten.

groetjes inge
moeke
Lid

Bericht door moeke »

hoi inge,

als ik het goed lees, heb jij navraag gedaan bij de archieven van Buchenwald zelf,?
bij mijn opa was het één letter, waarvan ik nu vermoed dat het een B (misschien van Belg) was, en meer dan drie cijfers, ik denk 5 (??)en het was op de linker bovenarm...

ik heb kopies van het centrum voor oorlogsslachtoffers en daar is een lijst bij van waar hij verbleef, (zie hier ergens in dit topic), hij moet daar maar in maart 1944 terecht zijn gekomen,...

ik heb hier ook al contact opgenomen met de Heemkundige Kring, om te vragen of er nog meer Denderleeuwenaren in Buchenwald hebben gezeten,..het antwoord was negatief,....

ik zit dus volledig sloot.... :?
inge
Lid

Bericht door inge »

Hoi Moeke,

Ik ben pas geleden bij Buchenwald geweest en heb daar het archief bezocht. De medewerkster daar vertelde dat zij nog nooit van een tatoeage gehoord had bij voormalige kampgevangenen, maar zij zou ook verder zoeken voor me. Wat ik wel weet is dat de tatoeage op zijn linkeronderarm zat en dat er geen letters bij stonden. Ik ben nu verder aan het zoeken bij Bad Arolsen waar ze alle dossiers hebben, om te kijken of er nog iets anders uitkomt.

succes, inge
moeke
Lid

Bericht door moeke »

hoi inge,
bedankt voor je antwoord,...
Ik ben nu verder aan het zoeken bij Bad Arolsen waar ze alle dossiers hebben, om te kijken of er nog iets anders uitkomt.
wie of wat is dat? nog nooit van gehoord,..... :shock:

er is in het naastliggende dorp hier, Liedekerke, een nog overlevende uit Buchenwald, ben ik toevallig te weten gekomen dit weekend, ga proberen contact te zoeken en zien wat het geeft,....
een tatoeage gehoord had bij voormalige kampgevangenen
tatoe's zouden afkomstig zijn uit Auschwitz, ...ik had navraag gedaan bij het Auschwitz- comité, via e-mail, en daar hebben ze me bevestigd dat tatoe's enkel daar zouden gezet zijn, of in één van de bijkampen , maar ja waar??? :?

maar aangezien mijn grootvader géén Jood was, komt hij niet op hun lijsten voor.....

als je iets te weten komt laat het mij dan weten aub :D

grtj
inge
Lid

Bericht door inge »

Hoi Moeke,

Ik dacht dat je daar al je informatie al vandaan had? Bad Arolsen is de internationale zoekdienst van het rode kruis, zij hebben na de oorlog alle archieven van de kampen verzameld om gestructureerd mensen te kunnen vertellen wat er met hun dierbaren gebeurd is. De website is http://www.english.its-arolsen.org

Daar kun je een formulier uitprinten wat je op kunt sturen naar hen, zij kunnenje dan als het goed is vertelllen waar je opa gezeten heeft in welk kamp. In je vorige berichten had je het over Hamburg, in Hamburg zaten wel veel subkampen van Neuengamme, zou dat misschien ook iets kunnen zijn?

Succes en hou me op de hoogte :) Inge
Roel R.
Lid
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Succes met jullie zoektocht dames:

Over de nummers op de arm:

Tattoos

--------------------------------------------------------------------------------

The numbered tattoos that have today become an identifying mark of Holocaust survivors originated in Auschwitz, the largest Nazi concentration camp in Europe. There, incoming prisoners went through the infamous selektion (selection process). An SS officer would sort the prisoners into two lines: those sent to the right were immediately killed in the gas chambers, those sent to the left were put to work in the forced labor camps. After their heads were shaved and their personal possessions removed, the prisoners were officially registered. Beginning in 1941, this registration consisted of a tattoo, which was placed on the left breast of the prisoner; later, the tattoo location was moved to the inner forearm. It was not only Jews who were marked: all prisoners other than ethnic Germans and police prisoners were tattooed. These tattoos were just one of the ways in which the Nazis dehumanized their prisoners. Despite the perception that all Holocaust prisoners were given tattoos, it was only the prisoners of Auschwitz after 1941 who were branded this way.

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso ... ttoos.html
moeke
Lid

Bericht door moeke »

inge schreef:Hoi Moeke,

Ik dacht dat je daar al je informatie al vandaan had? Bad Arolsen is de internationale zoekdienst van het rode kruis, zij hebben na de oorlog alle archieven van de kampen verzameld om gestructureerd mensen te kunnen vertellen wat er met hun dierbaren gebeurd is. De website is http://www.english.its-arolsen.org

Daar kun je een formulier uitprinten wat je op kunt sturen naar hen, zij kunnenje dan als het goed is vertelllen waar je opa gezeten heeft in welk kamp. In je vorige berichten had je het over Hamburg, in Hamburg zaten wel veel subkampen van Neuengamme, zou dat misschien ook iets kunnen zijn?

Succes en hou me op de hoogte :) Inge
ik ga dat zeker proberen,.......

de inlichtingen die ik heb komen van de 'DIENST VOOR OORLOGSSLACHTOFFERS' (bij google ingeven)
dan naar contact gaan en bij oorlogsarchief staat een e-mail adres,
daar heb ik gewoon gezegd wat ik wist en gevraagd om meer informatie, dat krijgt men alleen als men rechtstreekse afstammeling is, dus als kleindochter is dat geen probleem,...
alle gegevens doorgegeven, zoals naam , geboortedatum, enz,....
een maand later kreeg ik een bruine envelope in de bus met kopies van het dossier,
staat hier ergens in dit topic.....

grtj

en ook suc6[/quote]
inge
Lid

Bericht door inge »

Hoi Moeke,

ik heb nog even voor je gezocht naar de namen die voorkwamen op je lijst en je noemde ook de bevrijding van 2 mei 1945. Op 4 mei 1945 werd het concentratiekamp Neuengamme bevrijd, net als Buchenwald had dit kamp veel aussenlagers, die misschien al eerder bevrijd werden, afhankelijk van de route die de geallieerden namen. Op de site http://www.vriendenkringneuengamme.nl is een kaartje te vinden met alle buitencommando's. Misschien de moeite waard voor je. Op de site ga je dan naar history en helemaal onderaan klik je op de kaart.
Plaats reactie