opa in kamp

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
moeke
Lid

Bericht door moeke »

moeke schreef: ik weet intussen dat hij werd gearresteerd in Hamburg op 3 februari 1942, en daar is dan onmiddelijk een '?' waar hij eerst verbleef,
--dan van maart 1943 tot augustus 1943 in 'Reichsbahnlager Am Lagerplatz Bahnmeisterei Parallelestrasse West Hamburg - Wilhelmsburg.
--dan een paar maanden gewerkt bij Helmut Wulf te Hamburg - Ahrensburg
--dan opnieuw een paar maanden in 'Reichsbahnlager' tot half - maart 1944
--bevrijd door amerikanen op 2 mei 1945
(welk kamp werd er dan bevrijdt???)

Wilhelmsburg en Ahrensburg heb ik teruggevonden als bijkampen van oa Neuengamme,....
da's weeral iets meer,......
in een boek met getuigenissen , las ik dat sommige tatoeages gezet werden met een vulpen,.... de pen werd gewoon in de huid geduwd tot er bloed kwam,punt voor punt,.... en zo tot het hele nummer er stond, ...sommigen telden meer dan negentig penpunten,... :roll:
dat was ook iets wat ik mij herinnerde dat mijn grootvader zei, ' ze hebben dat met een vulpen geschreven',....ik had het nooit begrepen,....

ik heb de invulformulieren naar Bad Arolsen opgestuurd, nu weer afwachten of er daar iets uit de bus komt,....

grtj

morena
dagboeken en getuigenissen van kampoverlevenden
moeke
Lid

Bericht door moeke »

moeke schreef:
RLS schreef:Dacht ik ook ja. En is dus ook zo.
Dit zijn enkele voorbeelden van dergelijk tatoeages (kan misschien schokkend/confronterend zijn voor sommige mensen) :

http://news.bbc.co.uk/olmedia/1935000/i ... bc_150.jpg

.

Code: Selecteer alles

als men goed kijkt ziet men puntjes,......het is dus wel degelijk waar wat ik in het antwoord hiervóór schreef,....met pen,.... :? 
grt

de tatoe van die foto lijkt er het meeste op , alleen stond er nog een letter voor, daar ben ik heel zeker van

grtj
moeke
Lid

Bericht door moeke »

ik heb de invulformulieren naar Bad Arolsen opgestuurd, nu weer afwachten of er daar iets uit de bus komt,....
heb bericht gekregen deze morgen, dat mijn aanvraag behandeld wordt, maar ik moet geduld hebben want er zijn veel aanvragen op dit ogenblik.....maar er komt zeker een antwoord,....

wordt vervolgd :) :P
inge
Lid

Bericht door inge »

Hoi Moeke,

ik heb zelf ook een aanvraag opgestuurd naar Bad Arolsen, want ik hoop nog te weten te komen of daar meer bekend is over mijn opa. Misschien welke barak, of welk werk hij heeft moeten doen. Ik heb natuurlijk wel de gegevens van buchenwald zelf, maar ik ben nog steeds erg benieuwd naar die tatoeage.

Ik hou je op de hoogte als ik nog iets tegenkom of hoor,
groetjes Inge : :h
moeke
Lid

Bericht door moeke »

hoi inge,

ik heb bij de aanvraag een kopie gevoegd van de fiche waar de naam Buchenwald op voor kwam, en ook de vraag gesteld over de tatoeage,....kortom gewoon gevraagd om alle mogelijke informatie te krijgen,.....

ben eens benieuwd hoelang ik zal moeten wachten,......

grtj

moeke 8)
the_king88
Lid
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

moeke schreef:hoi inge,

ik heb bij de aanvraag een kopie gevoegd van de fiche waar de naam Buchenwald op voor kwam, en ook de vraag gesteld over de tatoeage,....kortom gewoon gevraagd om alle mogelijke informatie te krijgen,.....

ben eens benieuwd hoelang ik zal moeten wachten,......

grtj

moeke 8)
Hoi moeke, heb je al antwoord terug gekregen?
Zou ook wel graag willen weten hoelang het duurt voor het antwoord,
En het antwoord zelf ben ik ook wel na geinterreseerd :oops:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
moeke
Lid

Bericht door moeke »

hoi,

neen ik wacht nog altijd,.......had wel een brief gekregen dat ze me een antwoord zouden sturen, maar het kon een tijdje duren wegens vele aanvragen,....

ben ook benieuwd of er iets nieuws zal tsszitten,.....

grtj
inge
Lid

Bericht door inge »

Hoi Moeke,

Ik heb pas bericht terug gehad uit Bad Arolsen, ze konden de aanvraag niet in behandeling nemen, omdat mijn vader had geschreven, zijn Duits is beter, en hij was geen directe verwant. Nu hebben we een ander formulier gehad wat we in moeten vullen, mijn moeder in dit geval, zij heeft dezelfde achternaam. Het blijft dus weer afwachten.

Ik ben nog niet veel verder meer gekomen. De allerbeste wensen voor het nieuwe jaar en hopelijk worden in 2006 al je vragen beantwoord.
:cheer:

groetjes inge
moeke
Lid

Bericht door moeke »

hai Inge,

een gelukkig nieuwjaar,................aan de anderen hier ook natuurlijk :) :P

spijtig dat je zolang moet wachten,.......ik had wel onmiddellijk een brief terug waarin stond dat ze informatie gingen opzoeken, maar dat ik wel geduld moest hebben............ik wacht dus nog altijd,.......maar bij mij gaat het wel om dezelfde achternaam, grootvader van vaders zijde dus,.........

maar mss kunnen ze me niet veel meer zeggen, dan hetgene ik nu al weet,......want je moet er ook rekening mee houden dat in al die 'hetze' van de laatste dagen oorlog,....de bevrijders enzo, ...veel 'geschreven' informatie, denk ik is verloren gegaan,...........en eerlijk gezegd, wie in zo'n kamp zat, zal mss ook de juiste dagen niet meer geweten hebben, of veel dingen zullen verbrand zijn om sporen te wissen,...............

ik hoop dat je verder geraakt,.................

tot laters............ :D
moeke
Lid

Bericht door moeke »

:? :?

gewoon ff zeggen dat ik nog altijd wacht,........het duurt wel lang,.........het bericht dat ik kreeg , om te zeggen dat ze mijn vraag gingen behandelen dateert van oktober 2005,........ :roll:
of ben ik ongeduldig :shock:

grtj,....... :)
inge
Lid

Bericht door inge »

Hoi Moeke,

Nee hoor, ik ben zelf net zo ongeduldig als jij. Maar ik vrees ook dat er niet veel meer te achterhalen is, in mijn geval dan. Ik ben een maand geleden naar het NIOD in Amsterdam geweest om te zoeken of daar nog meer informatie zou kunnen liggen. maar hoe meer ik lees over buchenwald hoe minder hoop ik heb dat ik ooit antwoorden krijg.

Had ik vroeger toch maar de moed op moeten brengen om mijn opa naar die dingen te vragen. :roll:

groetjes Inge
moeke
Lid

Bericht door moeke »

:?
Had ik vroeger toch maar de moed op moeten brengen om mijn opa naar die dingen te vragen.
dat gevoel heb ik nu ook altijd,..........ach, ja, je wilt de oude mens sparen en dan daarna besef je dat het te laat is, dat je nooit de details zult weten,.........spijtig, maar ja, kan niet gekeerd worden,.......ik denk , geen nieuws is goed nieuws, dus ik hoop nog altijd dat er wat meer uit de bus komt,.........
ik zei het nog al eens, ik weet eigenlijk al meer dan ik ooit had durven hopen,........

grtj en prettige dag,..........de zon schijnt, da's ook positief,.... :D :wink:
the_king88
Lid
Contacteer:

Bericht door the_king88 »

hallo moeke,
Hebben ze je ook niet verteld hoe lang het ongeveer kon gaan duren? :roll:
~~~ Vliegende hollander pamflet dubbel/over?! PB even, misschien heb ik interesse :) ~~~
moeke
Lid

Bericht door moeke »

:?

neen, dat hebben ze niet gezegd,......maar wel dat het een tijdje kon duren omdat ze vele aanvragen binnenkrijgen,........daarom dat ze toch verwittigen, om te zeggen dat er naar gekeken wordt, ......anders zou je van niets weten en denken dat het verloren moeite was,......dus , als ze niets méér vinden dan wat ik al wist, dan zullen ze dat ook zeggen,.......

:)
Sgt. Gallée
Lid

Bericht door Sgt. Gallée »

Mijn oma's zus heeft een boek geschreven. haar vader hefet op een avond alles verteld en zij heft et genoteerd en alles uitgetikit in een 80 pagina tellend werk dat compleet op feiten is gebaseerd. Ik ben zo blij dat het is opgeschreven het boek blijft in de famillie omdat over de verraders met naam en toenaam wordt gesproken. Ik heb een van deze *** veradders gersproken op een bijeenkomst. Van mijn vaders kant weer ik niks terwijl die heeft gevochten in amelo bij het nederlandse leger. Ik ga over hem nu ook beginnen aan de speurtocht!

Moeke veel succes met je zoektocht naar antwoorden!!
Gezocht: Patches 104th Infantry Division 'Timberwolf' en US Uniformen (Ike jackets, M-1943 en Sercive Officer Dress)
Plaats reactie