Wie kan personen traceren en er info over vinden?

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 69 keer
Ontvangen: 122 keer

benaderen veteraan

Bericht door asjemenou »

Het is heel interessant om de originele drager van een verzamelstuk aan te schrijven c.q. te ontmoeten.
Ik heb zelf ook de drager van een WOII USAAF uniform opgespoord. Ik heb inmiddels leuk contact met 'm.
Uit jouw reactie's begrijp ik dat de man in kwestie niet meer leeft. Ik zou je één goede raad willen geven; ga heel voorzichtig te werk met het benaderen van de nabestaande. Je weet immers nooit wat een persoonlijk leed hier achter dit overlijden kan schuilen en van de persoon is het ook nog niet zo lang geleden dat hij is overleden. Wellicht hebben ze zelf ook de onderscheidingen weggedaan omdat ze er zelf geen interesse in hebben.
Bij het benaderen van mijn gezochte veteraan ben ik ook heel voorzichtig te werk gegaan.
Ik heb uiteraard de man een brief en een aantal foto's gestuurd. Foto's van het uniform maar ook een aantal van mijzelf. De brief had ik handgeschreven want dit vond ik persoonlijker dan dat je de brief op je computer uittikt. Ik heb'm verteld waar ik het uniform vandaan had en waarom ik militaria verzamel. Ook had ik ansichtkaarten mee gestuurd om te laten zien of waar ik woon.
Mijn idee was echt om de man veel over mijzelf te vertellen. Dit om een band te creëren.
Je moet zo iemand niet dwingen om dingen te vertellen. Zoiets moet ie uit zichzelf doen. Per slot van rekening ben je een vreemde. Dit geld ook in jouw geval met de nabestaande. Probeer eerst een band op te bouwen met deze mensen en de rest komt dan wel vanzelf.
SiNiStEr
Lid

Bericht door SiNiStEr »

RLS schreef:Ik heb waarchijnlijk heel mooi nieuws voor je:
http://ssdi.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/ssdi.cgi

Hij leeft niet meer, hij is in 2002 gestorven zoals je kunt zien.
Het adres van deze soldaat staat er wel, je kunt altijd proberen een brief te sturen, als je geluk hebt komt deze nog aan bij nabestaanden.

Ik weet geen andere site's waar je dat nog kan vinden. Ja wel, alleen dat is dan een site waar je ook zijn begraafplaats etc kunt vinden, maar op die site staat jou soldaat niet, heb ik al gekeken.

Je zou opzoek kunnen gaan naar meer informatie over deze companie, zoeken naar veteranen associations. Zij kunnen je wellicht verder helpen.
Je kunt ook informatie opvragen bij het adres wat ik je hebt gestuurd via PB (Department of the army, Alexandria) maar dat duurt 20/25 weken.
Maar wellicht heb je dan wel uitsluitsel.
Opnieuw ontzettend bedankt RLS!!! Jammer dat de man in kwestie al overleden is. Ik denk inderdaad dat de dogtags op ebay zijn beland doordat zoals asjemenou al zegt de familie niet goed wist wat ze ermee moesten en/of ze er te pijnlijke herinneringen mee oproepten. :|
Ik ga zeker proberen voorzichtig contact te zoeken met de nabestaanden. Begrijp ik trouwens nu goed dat zijn laatste adres waar hij geleefd heeft het volgende is?:

[edit door WTH: adres gewist. Graag geen persoonlijke informatie op het forum neerzetten zonder toestemming van de eigenaar (of diens nabestaande)]

Ik weet nog niet precies wanneer ik de brief ga sturen maar ik houd jullie in ieder geval op de hoogte van de ontwikkelingen. 8)

(P.S. RLS ik heb geen PB van je ontvangen. :?)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
RLS
Lid

Bericht door RLS »

ja dat adres klopt inderdaad.
ik zie inderdaad dat ik je geen PM heb gestuurd, maar ik had wel een heel verhaal getypt, ben ik zeker vergeten op verzenden te klikken.Foutje.
Pm komt er zometeen dan alsnog aan.
Laatst gewijzigd door RLS op 04 jul 2005, 10:11, 2 keer totaal gewijzigd.
asjemenou
Gegeven: 69 keer
Ontvangen: 122 keer

Bericht door asjemenou »

Vergeet niet de brief aangetekend te versturen en je adres duidelijk op de envelop te vermelden. Mocht je na 2 maanden ofzo nog geen reactie hebben gekregen dan kan je altijd achteraf navraag doen of dat de brief bezorgd is ja of nee. De ontvanger moet namelijk voor een aangetekende brief tekenen dat ie 'm in ontvangst heeft genomen.
Nog een tip is om zeker je e-mail adres in de brief te vermelden. Wellicht hebben de nabestaanden een computer met Internetaansluiting.
Het klinkt gek maar mijn Amerikaanse veteraan is in de negentig maar hij heeft wel een computer met Internetaansluiting.
RLS
Lid

Bericht door RLS »

asjemenou schreef:Vergeet niet de brief aangetekend te versturen en je adres duidelijk op de envelop te vermelden. Mocht je na 2 maanden ofzo nog geen reactie hebben gekregen dan kan je altijd achteraf navraag doen of dat de brief bezorgd is ja of nee. De ontvanger moet namelijk voor een aangetekende brief tekenen dat ie 'm in ontvangst heeft genomen.
Nog een tip is om zeker je e-mail adres in de brief te vermelden. Wellicht hebben de nabestaanden een computer met Internetaansluiting.
Het klinkt gek maar mijn Amerikaanse veteraan is in de negentig maar hij heeft wel een computer met Internetaansluiting.
Inderdaad goede tips.
Ook nog een tip die ik zelf heb opgemerkt van veteranen die MIJ aanschreven.
Plak over het adres op de envelop doorzichtige plakband. Zo kan het adres niet uitlopen als het nat zou worden bijvoorbeeld.
RLS
Lid

Bericht door RLS »

BjornSpiN schreef:Leuk dat er nog zoveel info te vinden is :)
Ik zit zelf ook nog met zoiets; ik post het hier ook maar even; in mijn bezit heb ik een leuk setje engelse/canadese beenkappen. Op een van de twee staat een naam en nummer:
LANE J.B.
19048803

Valt hier ook nog wat van te achterhalen?
Als het hier verkeert staat,zeg het maar, dan maak ik wel even een apart topic... :)
Dat nummer is wel een bestaand ASN, nl van : Joy D. Carter. Ik zal je een pm sturen om dit topic overzichtelijk te houden.
Plaats reactie