'Oorlogsstamboom'

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

'Oorlogsstamboom'

Bericht door Robin V »

Daar ik wel eens benieuwd ben naar de familieleden van members die in oorlog(en) hebben gestreden, dit topic.

*Overgrootvader langs moeders kant : 1ste Wereldoorlog in het Belgische leger - overleefd, maar gewond; 2de Wereldoorlog als collaborateur - overleefd, maar berecht als landverrader : gevangenisstraf van X aantal jaar

*Grootvader langs moeders kant : Koreaanse oorlog in het Belgisch leger - overleefd

*Overgrootvader langs vaders kant : 1ste Wereldoorlog in het Belgische leger - overleefd ; 2de Wereldoorlog in het Belgische leger - als POW naar Stalag IV, maar begin 1943 als vrije Belg naar huis

*Grootvader langs vaders kant : heeft carrière gemaakt in het leger van de jaren '50 tot de jaren '70 tot kolonel - natuurlijk overleefd

*Neef langs moeders kant : huidig Duitse leger

*Andere neef langs moeders kant : in het Belgische leger, momenteel in Afghanistan

*Grootvader van mijn schoonbroer zat in het verzet regio Antwerpen, maar informatie niet geweten, aangezien deze is gestorven nog voor mijn zus mijn schoonbroer kende

Best wel een rijkgevulde 'oorlogsstamboom' met uitersten (oa verzet-collaboratie) :)
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
harvester
Lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:43

Bericht door harvester »

het enigste dat ik weet over mijn familie tijdens de oorlog,

mijn overgrootvader, langs vaders kant, heeft meegevochten tijdens de 18daagse veldtocht. is krijgsgevangengenomen.

Maar ontsnapte door zich in een lijkenwagen te verstoppen, aangezien dat de enigste wagens waren die ze niet controleerden.

't is vaag, ik weet het, maar mijn oma (zijn schoondochter) heeft onlangs zijn dagboek uit die tijd teruggevonden en is dat nu aan het vertalen/ontcijferen voor mij.
Hell no, we don't die, We just go to hell to regroup
Major Winters
Lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2005, 01:54

Bericht door Major Winters »

mijn familie heeft niks met hte leger alleen dat pa in dienst is geweest
Gebruikersavatar
smaug
Lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 27 dec 2004, 22:43
Locatie: Tilburg

Bericht door smaug »

Best wel een rijkgevulde 'oorlogsstamboom'
wie heeft nu daadwerkelijk een oorlog meegemaakt?
hilbillyspeak : ah is sure ah doesn't knows whut yer talkin' about.
Gebruikersavatar
Tim Y.
Lid
Berichten: 1202
Lid geworden op: 27 apr 2005, 14:42
Locatie: Kerkrade

Bericht door Tim Y. »

ik weet alleen van mijn familie dat de oom van mijn vader naar Berlijn is gestuurd om hier in een fabriek te werken. En in deze fabriek is omgekomen bij de bombardementen. Het enigste wat ze hebben terug gevonden was zijn trompet.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
Gebruikersavatar
Robin V
Lid
Berichten: 1620
Lid geworden op: 05 okt 2003, 13:55
Locatie: Brussel

Re: 'Oorlogsstamboom'

Bericht door Robin V »

Numb schreef:*Overgrootvader langs moeders kant : WOI, WOII

*Grootvader langs moeders kant : Koreaanse oorlog

*Overgrootvader langs vaders kant : WOI, WOII

*Grootvader van mijn schoonbroer : WOII
Deze hebben wel degelijk een oorlog meegemaakt.
De volgende zin is fout. De vorige zin is juist.
pionier
Lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 22 jun 2005, 20:49

Bericht door pionier »

M'n opa als Nederlandse soldaat en verder genoeg andere uit mijn familie na de oorlog.

Afbeelding

1e foto rechts, 2e foto rechts en 3e foto geen id.
Er staat ook nog een geest op de 1e foto volgens mensen die daarin geloven :P :lol:
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

Weet enkel van mijn grootvader (vaders kant) dat hij dienst heeft gedaan in het Belgische leger tijdens de 18 daagse veldtocht
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Grootvader langs moeder's kant: WOII als kanonnier bij (denk ik) Jagers te Paard (of artillerie die erbij werd ingedeeld) - tijdje krijgsgevangen in Sint-Laureins en dan doorheen bezetting en bevrijding. Heeft aan het vliegveld te Chièvres gewerkt. Tijdens de 18-daagse Veldtocht had hij enkel een stok om de paarden aan te sporen. Een kanon kende hij enkel van het "achter de paarden te zien hangen". :shock:

Mijn grootvader (zie rode pijl):
Afbeelding

Grootvader langs vader's kant; WOII - afgekeurd in Belgisch Leger, maar in 1945 ingedeeld in de 1216th Labor Supervison Company (US Army) waar hij oa Duitse krijgsgevangenen bewaakte. Hij had geen Garand, maar een Mauser als wapen. Terug in België werd hij tegengehouden door het "Verzet" die hem prompt in de gevangenis gooiden (wegens een misvatting over een insigne op z'n pasfoto). De lokale politie van Puurs heeft hem vrijgekregen.

Dit is m'n grootvader in z'n US uniform:
Afbeelding

Grootmoeder langs moeder's kant bijna opgepakt omdat ze de collaborateurs uitmaakte voor "vuil smeerlappen die men beter kapotmaakte". Degene waartegen zij het zei bleek na de oorlog een Duitsgezinde te zijn.

Verder een paar familieleden in het Verzet, maar tot op heden niemand die er iets over kwijt wil. :cry:
Mijn oom (overleden) was een boodschapper ondanks z'n jeugdige leeftijd.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

Hmm dacht dat mijn grootvader ook bij de Jagers Te Paard zat weet het niet zeker vind zijn oudstrijders kaart niet meer terug :(
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
AtroX
Lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 23 jun 2005, 13:14
Locatie: Tongeren, België

Bericht door AtroX »

*Overgrootvader aan moeders kant: Belgisch soldaat tijdes WO 1, gestreden aan de Rijn en overleefd, maar een paar jaar nadien gestorven als gevolg vh gifgas (longen volledig verbrand, kon niet meer liggend slapen enzo ...)

http://users.pandora.be/raket/ww2_stuff/guldenboek.JPG
1ste rij, de 3de

*Overgrootvader aan vaders kant: geen idee :(

*Grootvader moeders kant: niet gevochten tijdens wo2, te jong, maar zijn broer heeft wel in het Verzet gezeten als smokkelaar (kaas over de Maas smokkelen en van die dingen ...)

*Grootvader aan vaders kant: wel gevochten tijdens wo2 als verzetstrijder nadat hij in mekaar geslagen is geweest door 3 SS'ers (eerst had hij wel zelf ene op zijn gezicht geslagen :P). Heeft wel zich de hele oorlog lang moeten verschuilen aangezien ze wisten dat hij in het Verzet was (was voordien dwangarbeider in Duitsland, nooit meer truggekeerd nr de fabriek :P). Ze zijn hem meerdere malen komen zoeken maar nooit gevonden.

foto na de oorlog als politieman: http://users.pandora.be/raket/grandpa.jpg


Owja ook een oom die in de marine is geweest, als kannonier op "Le Spa" ofzoiets, maar is moeten stoppen aangezien hij ernstig ziek is geworden van 1 van die produchten daar
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Marc 82 Recon schreef:Hmm dacht dat mijn grootvader ook bij de Jagers Te Paard zat weet het niet zeker vind zijn oudstrijders kaart niet meer terug :(
Zou leuk zijn moesten zij elkaar gekend hebben.
Petrus Florkin is mijn grootvader z'n naam.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

Mijne Albert De Laat maar kan het hem spijtig genoeg niet meer vragen aangezien hij paar jaar geleden gestorven is
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division
Gebruikersavatar
Jeeper704
Lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: 05 jun 2005, 13:05
Locatie: Dendermonde (België)

Bericht door Jeeper704 »

Marc 82 Recon schreef:Mijne Albert De Laat maar kan het hem spijtig genoeg niet meer vragen aangezien hij paar jaar geleden gestorven is
De mijne ook :cry:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
Marc 82 Recon
Lid
Berichten: 1470
Lid geworden op: 14 aug 2004, 17:46
Locatie: Arendonk België

Bericht door Marc 82 Recon »

Nou gelukkig was het snel en pijnloos (in zijn middagdutje => hartaderbreuk) het vinden van het lichaam is toch iets dat je voor je hele leven bijblijft moet ik zeggen
Private Burges, Marc J
19900519
48th Armored Medical Bn, 2nd Armored Division

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 1 gast