'Oorlogsstamboom'

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
dvdhoven
Lid

Bericht door dvdhoven »

Mijn vader (8-5-1913 - 19-9-1985) was in de meidagen 1940 wachtmeester. Hij was stukscommandant bij I-19RA, de 1e afdeling 19e Regiment Veldartillerie. Deze afdeling heeft gelegen op de noordelijke uitloper van de Amerongse Berg. 19RA is gevormd uit mobilisabele troepen en schoot met 12 lang staal, kanonnen uit de 19e eeuw.
De 1e afdeling is alleen op 13 mei in gevechtsactie gekomen en heeft toen vuur uitgebracht op Scherpenzeel en omgeving. In de avond van 13 mei is de afdeling gehalveerd en de ene helft teruggetrokken. Mijn vader behoorde bij de achterblijvers en de achterblijvers hebben de resterende munitie opgeschoten en het geschut vernageld. Daarna zijn zij ook teruggetrokken.
Dick van den Hoven
wittmann
Lid

Bericht door wittmann »

mijn ene opa is hier in de bossen ondergedoken.
maar verraden en opgepakt met nog een paar mensen
en piloten. Heeft toen in een kamp bij de russische grens gezeten,
en is na de oorlog weer terug gekomen. Maar er zijn er enkele
van hun groep die het niet overleefd hebben
er staat een monument voor diegene die toen gevangen zijn genomen
bij mij in de straat.

de andere opa was schilder en is opgeroepen om duitse barraken
en voertuigen te schilderen. hij woonde in valburg maar zat in de tijd
van market garden in Duitsland, zijn broers hebben wel market garden
meegemaakt aangezien valburg bij arnhem ligt.

en bij mijn oma was er een schuilplaats van het verzet in grubbenvorst.
Thijs
Lid

Bericht door Thijs »

De broers van mijn oma(van duits afkomst) zaten allen bij de wehrmacht,ik dxenk dat het er een stuk of 4 waren,ze zaten oa bij de KM,de LW en de Heer.mijn oma vertelde dat ze nog feldpost had vanuit rusland en fotos maar die wil ze nog even houden.
pieter de vleminck
Lid

Bericht door pieter de vleminck »

-Oom van m'n grootvader Richard Morbé imigreerde rond 1910 naar amerika hij nam dienst in het Amerikaans leger en vocht in wo1 plaats weet ik niet.
-andere oom van mijn grootvader Moris Morbé bleef in Belgie en nam dienst tijdens wo1 en vocht aan het ijzefront
- Zoon van de oom van m'n grootvader Johny Morbé nam dienst bij de US navy en raakte verbrand op pearl harbor.
-grootvader aan vaderskant Hubert De Vleminck nam dienst bij de RAF en werd machanikker "erk" Bij het 349 spitfire regiment hij werke voor de piloot Victor (vicky) Ortmans.
-grootvader aan moederskant Frans Van Bosuyt gewapende partizanen in Denderleeuw.
-vader deed legerdienst bij de pantser infanterie

dit is alles wat ik weet over mijn familie in verband met de oorlog
They had a rendez-vous with destiny, we have a rendez-vous with history.
Shifty
Lid
Contacteer:

Bericht door Shifty »

Pieter ,

Mooie stamboom hoor , vooral de mensen die ervaring hadden in het US army.
Het "verhaal" van Johny Morbé heel indrukwekkend !!

Helaas(?) heeft mij naaste familie de oorlog niet meegemaakt als tiener/volwassene.
Mijn grootouders waren allemaal 5-6 jaar en kunnen zich nog maar enkele dingen herinneren zoals : "Van den Duits heb ik een luciferdoosje gekregen ma den Engelsman dieje gaf chocolat."

-Men overgrootvader langs vader's kant is wel politiek gevangen genomen.
Eigenlijk zonder reden maar de mensen uit het dorp verklaarden later dat het gewoon om de mensen af te schrikken was . 1 maand later was hij al terug vrij maar heeft wel de medaille van "Politiek gevangen" gekregen vertelt mij opa. Deze medaille is in het bezit van de zoon van een broer van men grootvader.
- De buur van men Overgrootvader langs vader's kant zat bij de Witte Brigade maar is helaas 2 jaar geleden gestorven.
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Marc 82 Recon schreef:Nou gelukkig was het snel en pijnloos (in zijn middagdutje => hartaderbreuk) het vinden van het lichaam is toch iets dat je voor je hele leven bijblijft moet ik zeggen
Mijn grootvader had Parkinson.
Echt erg hoe je zo iemand ziet aftakelen.
Uiteindelijk stierf ie aan een longontsteking in het ziekenhuis. :cry:
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
AtroX
Lid
Contacteer:

Bericht door AtroX »

Idd, ik hoop dat ik zo van die ziektes nooit ga krijgen op latere leeftijd, dan nog liever euthanasie (ook al is dat mss egoistisch mja)

Zelf had mijn grootvader Allzheimer. Imo 1 vd ergste "oude mensen" ziektes, vergeten wie je eigen kinderen enzo zijn :s
Het verschil met hem was, was dat hij dacht dat hij nog midden id 2de WO zat ipv in 2003 ...
"Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand, hoop op den oogst o vlaanderland"
30th Infantry Division verzamelaar. Altijd geïnteresseerd in voorwerpen uit Belgisch Limburg tijdens de oorlogsjaren.
Nekaf
Lid

Bericht door Nekaf »

Mijn opa en oma van vaders kant waren vet fout. Gedurende de gehele oorlog waren ze lid van de NSB.
FELIX
Lid

Bericht door FELIX »

Nekaf schreef:Mijn opa en oma van vaders kant waren vet fout. Gedurende de gehele oorlog waren ze lid van de NSB.
Naja, niks aan te doen he, het geeft nu toch niet meer....

-Mijn opa aan moeders kant: ''Oberleutnant'' bij de Nachrichten Abteilung van de 11. Infanterie Division
-Mijn oma aan moeders kant: wel de oorlog mee gemaak, volgens mij zat ze bij de BDM.
-Grootvader aan vaders kant: Ondergedoken in de wo2, wo1 weet ik niet :|
-Opa aan vaders kant: Oorlog mee gemaakt maar was te jong 10 jaar ofzo.
-Oma aan vaders kant: Oorlog mee gemaakt maar ok te jong 6 jaar.
Groeten R.

Felix in columna sedet et cogitat: carpe diem.
Guido
Lid

Bericht door Guido »

Overgrootvader aan vaders kant: Blauwe huzaar rond 1910, tijdens wo2 mee geholpen aan het verzet (koerier)

Overgrootmoeder vaderskant: Tijdens wo2 wat geholpen met het verzet (koerier)

Oudoom vaderskant : Verzetsman o.a. koerier, piloten onderduiken. Later bij de BS gegaan en daar op een patrouille door 6 Fallschirmjäger overvallen en aangeschoten. Hier na is hij gevlucht en enkele dagen later gestorven aan zijn verwondingen.

Oudoom vaderskant : Opgeroepen voor de NAD, daar enkele maanden gezeten en toen gevlucht en onder gedoken in Amsterdam en Den Bosch. Later werd hij weer opgeroepen voor Ned-Indië daar tot 1950 gezeten en gewond geraakt toen zijn brencarrier over de kop vloog.

Oudoom vaderskant : Familie moest te eten hebben en is hij bij de organisatie TODT ingedeeld, na enkele maanden toch het gevoel dat er iets niet klopte en ontsnapt en met enkele Rotterdammers richting Nederland gereisd voornamelijk onder treinen hangen etc.

Oudoom vaderskant : Ondergedoken en bij een razzia opgepakt en afgevoerd naar een werkkamp > deze weer overleefd.

Oudoom vaderskant: Ned-Indië (geen verdere informatie tot nu toe)

Opa vaderskant : een kleine 'rotzak' voor de duitsers én geallieerden.
later is hij bij de mariniers gegaan

helaas weet ik niet veel van mijn moederkant, enkel dat mijn andere opa na dat er een vliegtuig was gecrashed wat machinegeweren uit het vliegtuig had gehaald en daar thuis mee kwam aan zetten. Deze opa was trouwens later met diensplicht een korporaal bij de Nederlandse artillerie.
Simon
Lid

Bericht door Simon »

langs mijn kant iser niet zoveel bekend, wat ik weet:

Mijn grootvader langs moeders kant: Zat in het verzet, witte brigade toen was hij 18 jaar, daarna heeft hij nog een tijd in het belgisch leger gezeten tot ongeveer 1962 denk ik en heeft nog een tijdje MP geweest

mijn overgrootvader langs moeders kant: heeft gevochten in wo1 en heeft daar een hoop medailles voor gekregen, hij heeft wo 1 overleefd en heeft wo2 nog meegemaakt, maar als burger ook dat heeft hij overleefd

mijn nonkel: Heeft in kongo gezeten, en heeft daar heel wat trauma's aan overgelaten... dus vandaar dat ik er niks overvraag, ik respecteer ook dat hij er niet graag over praat

voor de rest zou ik eens moeten navragen denk ik
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Peter M
Lid

Bericht door Peter M »

Vaderskant:
- Grootvader bij de stafcompie van het 6e Linieregiment, later verplicht tewerkgesteld aan de U-Bootwerven van Hamburg (Deutsche Werft-Finkenwärder)
- Zijn broer was naar Duitsland gestuurd als schoenmaker, ook in Hamburg (ze hebben elkaar daar kunnen ontmoeten)

- Grootmoeder zat bij de Witte Brigade-Fidelio. Ze hielden thuis tijdens de mobilisatie een aalmozenier van het 3e linieregiment ingekwartierd. Tijdens de oorlog hielden ze dan weer een joods jongetje verborgen (wat ik pas recent heb ontdekt), vlak na de bevrijding logeerden er één of meer Engelse(n) (officieren) van het Anti flying bomb command Antwerp X. Ze ontkwam aan verplichte tewerkstelling door haar geboortjeaar 'iets' aan te passen op haar identiteitskaart (1921->1927)
- Haar broer zat ook bij de Witte Brigade maar was onfrtuinlijk genoeg om gearresteerd te worden (na verraad) en gefusilleerd te worden, na enkele dagen van folteringen.

Moederskant:
- Grootvader eerst verplicht tewerkgesteld bij de OT aan de Atlantikwall in Noorwegen. Na een verlof heeft hij zich niet meer gemeld en werd uiteindelijk gearresteerd. Hij overleefde Lager E in Kahla. Hij was lid van de Nationale Koningsgezinde Beweging NKB.
Ik ben pas in contact gekomen met een dorpsgenoot van hem wiens broer in hetzelfde kamp had gezeten.
symen
Lid

Bericht door symen »

Kweet alllen dat me oma in indonesie in in een een gevangenkamp heeft gezeten.
Opgeheven account 1427

Bericht door Opgeheven account 1427 »

Opa moeders kant: Ondergedoken tijdens de oorlog: weigerde de 'Ariërverklaring' te tekenen
Broer van deze opa: commandant van de waddeneilanden in de meidagen
Oma van moeders kant: o.a. padvinder-leidster tijdens de oorlog
Overgrootvader van moeders kant (vader van oma): Assistent-resident van Sumatra, gevangen genomen door de Jappen, goed behandeld (hoge positie)

Opa vaders kant: Journalist, free-lance tijdens de oorlog
Oma van vaders kant: 'partner' van opa, woonde direct naast de V2-lanceerplatformen in Den Haag
Gino
Lid

Bericht door Gino »

Wow! mooie, gedetailleerde verhalen allemaal! :D

Mijn opa van moederskant is een paar jaar voor mijn geboorte overleden.
M'n opa van mn vaderskant is Indonesisch maar die blijkt in de oorlog ergens ondergedoken te hebben gezeten, weet hier nog het mijne van..

De opa van moederskant echter, weet ik alleen maar van vanwege verhalen van mijn oma. Mijn opa had het er nooit over, in iedergeval niet vanaf dat de kinderen kwamen. Maar wat mijn oma leuk kan vertellen is dat na de bevrijding van Zuid-Nederland, mijn opa vanuit Zuid-Holland samen met een vriend 's nachts helemaal naar Zuid-Nederland is geslopen en dat ze zich daar hebben aangesloten bij het Engelse leger. Heelaas weet ik helemaal geen details behalve dat hij op een dijk door een Duitser in Engels uniform van een paar meter afstand vol neergeschoten is. Er kwam zelfs een kogel nog erachter uit, maar wonder boven wonder is er geen een belangrijk orgaan geraakt. Hij is meteen naar een ziekenhuis in Engeland gebracht en heeft het overleefd. Ook weet ik dat er nog altijd 40 jaar later nog wel eens een klein beetje glas uit zijn been kwam, van een granaat.

Ik weet niet of deze verhalen nog onwijs verheerlijkt zijn..

Heelaas zijn er ook geen spullen, foto's e.d achtergebleven.
Maar aangezien mijn uitgebreide interesse voor WO2 nog niet zolang bestaat, en ik mijn oma sindsdien nog maar 2 keer heb gezien, zal ik nog wel van alles uit pluizen.
Maar ja, tot nu toe alleen maar vage richtleinen dus..
"Een atoomoorlog heeft ook zijn voordelen. Volgens deskundigen zou die maar acht uur duren. 's Avonds zijn we dus terug thuis.
Plaats reactie