Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
pieter de vleminck schreef:-Oom van m'n grootvader Richard Morbé imigreerde rond 1910 naar amerika hij nam dienst in het Amerikaans leger en vocht in wo1 plaats weet ik niet.
-andere oom van mijn grootvader Moris Morbé bleef in Belgie en nam dienst tijdens wo1 en vocht aan het ijzefront
- Zoon van de oom van m'n grootvader Johny Morbé nam dienst bij de US navy en raakte verbrand op pearl harbor.
-grootvader aan vaderskant Hubert De Vleminck nam dienst bij de RAF en werd machanikker "erk" Bij het 349 spitfire regiment hij werke voor de piloot Victor (vicky) Ortmans.
-grootvader aan moederskant Frans Van Bosuyt gewapende partizanen in Denderleeuw.
-vader deed legerdienst bij de pantser infanterie
dit is alles wat ik weet over mijn familie in verband met de oorlog
hallo,
nog volk uit Denderleeuw,.....
grtj
morena
Laatst gewijzigd door moeke op 12 nov 2009, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Sbf.Koch schreef:Opa moeders kant: Ondergedoken tijdens de oorlog: weigerde de 'Ariërverklaring' te tekenen
Broer van deze opa: commandant van de waddeneilanden in de meidagen
Oma van moeders kant: o.a. padvinder-leidster tijdens de oorlog
Overgrootvader van moeders kant (vader van oma): Assistent-resident van Sumatra, gevangen genomen door de Jappen, goed behandeld (hoge positie)
Opa vaders kant: Journalist, free-lance tijdens de oorlog
Oma van vaders kant: 'partner' van opa, woonde direct naast de V2-lanceerplatformen in Den Haag
dan heeft ie geluk gehad, Nederlanders werden over het algemeen niet goed behandeld door de jappen, er rolden heel wat koppen in die tijd (lett. +figuurlijk). Eigenlijk werden alle westerlingen + 'collaborateurs' in strafkampen gezet.
Undur e undur e e! Katong djangan undur e
Mari madju sama sama e, djangan undur e
Apa datang dari muka, katong djangan undur e!
Mijn Oma haar Vader zat in het Nederlandse Leger rond 1940.
Voor de rest weet ik enkel dat er hier en daar wat broers van mijn opa zijn weggebracht naar Duitsland om te werken en me opa en oma steelden altijd kolen aangezien er een rails achter hun woonplek lag.
Opa heeft een tijd met dorpsgenoten ondergedoken gezeten in een bos vlak bij zijn huis. Een paar dagen voor het einde van de oorlog zijn ze verraden en zijn toen bij een villa in het dorp voor de muur gezet. Wat daarna gebeurde heeft mijn opa nooit willen vertellen. Dus een raadsel. Laatst nog aan mijn moeder gevraagd, maar zij weet het ook niet. Eigenlijk over de hele oorlog was hij niet spraakzaam.
Van oma weet ik eigenlijk niets.
Vaderskant:
Opa zat in 1940 in het Nederlands leger ergens in de buurt van Brunssum, als aardappelschiller grapte mijn oma altijd. Eind 1944 tewerk gesteld in Wuppertal.
Oma is eind 1944 samen met andere Roermondse vrouwen en kinderen geevacueerd naar het noorden van ons land. Mijn oma is via Duitsland (westelijke maasoever was toen al bevrijdt) in Zwolle belandt.