Nederlandse SS-officieren

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
mdcoene
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2005, 21:14

Nederlandse SS-officieren

Bericht door mdcoene »

Als ik info zoek omtrent Nederlandse SS-officieren, waar kan ik dan het beste zijn op deze site??? Waar kan ik eventueel een nieuwe post beginnen???

Ben nieuw hier en nog niet helemaal gewend aan de site.
Goede site trouwens.

Gegroet,
Mike
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56

Bericht door YPPY »

Bovenaan het scherm vind je een zoekfunctie. Daar kun je de naam intikken.
Als je de namen weet, kun je ze ook hier neerzetten. Er is dan vast iemand die wat voor je kan vinden. Wil je alleen op deze site zoeken of ook op andere plekken?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
mdcoene
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2005, 21:14

Bericht door mdcoene »

Aha, had die over het hoofd gezien.
En jawel, namen heb ik, vaak ook functie die ze op een bepaalde tijd hadden. Maar wat meer info is vaak gewenst.

Ik ben ook lid van het forum op Axishistory en nog een ander.
Verder bezig ik regelmatig Feldgrau en nog een paar.
Zou lidmaatschap van waffen-ss.nl eventueel wel zien zitten(2,50 per jaar is zeker niet teveel gevraagd), maar voordat ik dat doe zou ik het forum en zo wel eens willen zien.
Verder deel ik informatie met andere leden van het Axishistory.forum en zoek ik in de boeken die ik heb.

Dat is het wel zo'n beetje.

Mike
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Bericht door siggel »

mdcoene schreef:Aha, had die over het hoofd gezien.
En jawel, namen heb ik, vaak ook functie die ze op een bepaalde tijd hadden. Maar wat meer info is vaak gewenst.

Ik ben ook lid van het forum op Axishistory en nog een ander.
Verder bezig ik regelmatig Feldgrau en nog een paar.
Zou lidmaatschap van waffen-ss.nl eventueel wel zien zitten(2,50 per jaar is zeker niet teveel gevraagd), maar voordat ik dat doe zou ik het forum en zo wel eens willen zien.
Verder deel ik informatie met andere leden van het Axishistory.forum en zoek ik in de boeken die ik heb.

Dat is het wel zo'n beetje.

Mike
een lidschap daar is zekers aanteraden er zijn er daar enkele die de fuhringsliste van john moore hebben en zekers bereid zijn om vragen tebeantwoorden. verder is het er zekers intresant.

vriendelijke groeten
ron
mdcoene
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2005, 21:14

Bericht door mdcoene »

Hallo Ron,

Bedankt voor de uitleg, weet genoeg.
Ga het eerst gewoon met een paar namen hier eens proberen, heb namelijk hier ook al wat info gevonden die ik elders niet vond dus misschien dat ik er hier ook wel aan kom.

Straks ben ik van zoveel forums lid dat ik de bomen door het bos niet meer zie en ik vind dit ook een erg goede site.

Eens zien wat er van komt, kan nog altijd lid worden van die andere.

Mike
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Waffen-SS.nl is een heel goed forum met deskundige, vriendelijke mensen. Maar post eens wat namen en ik weet zeker dat ik info heb.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
mdcoene
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2005, 21:14

Bericht door mdcoene »

Hoi Harro,

Bedankt voor de uitleg, helaas kan ik nu even niets meer aan deze hobby uitgeven. Heb alles nodig voor andere dingen. Hou het dus even bij dit forum en zie wel wie er wat voor me heeft. Ik heb gezien dat er hier namelijk ook wel wat deskundige en vriendelijke mensen bijzitten.

Een naam heb ik al gepost, die van Theunisz.
En hier heb ik er nog eentje.

Martinus van Aken: Nederlands dierenarts.
Geboren op 16 februari 1905 te Oudenbosch.
Nam tijdens de tweede wereldoorlog dienst bij de Waffen-SS en werd bevorderd tot Waffen-Sturmbannführer der SS.
Diende als dierenarts bij de SS-Artillerie-Abteilung 8 van de 8. SS-Kavallerie-Division ‘Florian Geyer’.

Is er wat meer bekend omtrent deze persoon. Waar heeft hij nog meer gediend, heeft hij nog meer rangen gehad, dat soort dingen???
Veel moet het allemaal niet zijn, ben al tevreden met het minste beetje info.

Thanks,
Mike
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

Martinus van Aken
Oudenbosch, 16.02.1905
- In oktober 1944 Stubaf. en IVc in SS-Art.Rgt. 8
- in juni 1942 Hstuf. in Kav.Rgt. 2
- in oktober 1941 Hstuf. in Freiw.L. "Niederlande"

Dit zijn geen bevorderings- of tranferdata maar slechts data waarop betreffende persoon met genoemde rang op een bepaalde positie een vermelding heeft in archiefstukken (Führerliste van Moore).
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
mdcoene
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2005, 21:14

Bericht door mdcoene »

Ik snap precies wat je bedoeld, als het bevorderingsdata waren dan had je het vast ook wel anders omschreven.

Maar data waarop iemand bij een bepaalde unit zat is ook info, of niet soms???
En voor mij is dit alweer een stukje info dat zeer welkom is, hoef niet van iedereen van die ellenlange bio's te scoren. Als ik maar iets kan vertellen omtrent een bepaald persoon, en dat in onze eigen taal.

Dus deze persoon maakte ook deel uit van een van die beruchte Kavallerie-regimenten die achter het front de vuile klusjes mochten opknappen??? Wist niet dat Nederlanders daar ook bij ingedeeld werden.

Bedankt voor de info.
Mike
Gebruikersavatar
Harro
Lid
Lid
Berichten: 4440
Lid geworden op: 03 nov 2004, 18:27

Bericht door Harro »

De man was dierenarts en ook de artillerie van Florian Geyer (idd. die divisie van de vuile klussen) was, net als de rest van de divisie, voornamelijk afhankelijk van heel veel paarden.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
mdcoene
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2005, 21:14

Bericht door mdcoene »

I see, valt dan ook wel te begrijpen.
Bij de cavalerie konden ze een dierenarts uitstekend gebruiken en al zat hij dan bij een eenheid die voor vuile klusjes werd gebruikt, hij deed dan toch goed werk want voor dieren moet ook goed gezorgd worden.
Zonder al die paarden waren ze waarschijnlijk nergens.

Thanks,
Mike

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten