Dr. Johannes Tholenaar

De persoonlijke verhalen uit de oorlog & Historische Figuren
mdcoene
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2005, 21:14

Dr. Johannes Tholenaar

Bericht door mdcoene »

Dr. Johannes Tholenaar: Nederlands arts.

Nam in 1941 dienst bij het SS-Freiwilligen Legion ‘Niederlande’ en bracht het tot Legion-Obersturmführer. Diende als IVb van het III. Bataillon bij het Legion ‘Niederlande’ en ging daarna over naar de Waffen-SS als Waffen-Obersturmführer der SS.

Wie kan er mij aan wat meer info helpen omtrent deze persoon.
Geboortedatum/geboorteplaats, wat meer info omtrent zijn dienst en wat er van hem gekomen is.

Alvast bedankt voor hetgeen er beschikbaar is.
Mike
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

het is:

Bericht door jan willem »

Dr.Johannes Toolenaar en is geboren op 20.07.1911 te Rotterdam en was bij het I.Bat. van Legion Niederlande hulparts.

De delen 1 t/m 4 van Vincx en Schotanus over Nederlanders in Europese Krijgsdienst bevat ook heel veel namen die interessant kunnen zijn.

In je vorige thread werd al de Fuhrerliste der waffen-ss van John Moore aangehaald en denk dat voor jouw interesse de delen 5a en 5b welkom zijn. Vooral 5b aangezien deze een hele serie van Personals Akten bevat van diverse Nederlandse offcieren/onder officieren in de waffen-ss/Legioen. Word op veel van de bekende forums regelmatig deze FL aangehaald en is zeer zeker de moeite waard om te hebben als je research doet in deze materie.

Toolenaar zijn Akten staan dus ook op deze Fuhrerliste! :idea:

Zou ook een lidmaatschap overwegen van waffen-ss.nl

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
mdcoene
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2005, 21:14

Bericht door mdcoene »

Hallo Jan Willem,

De naam is dus ietwat verkeerd geschreven op waffen-ss.nl, want daar heb ik de naam afgehaald.
Het moet dus zijn Toolenaar als ik goed begrijp(of moet die 'en' er ook achter??).

En wat die lijsten en zo betreft, zal toch allemaal wat moeten wachten. Ik heb de komende maanden mijn centjes nodig voor dingen in en rond het huis en de rest moet toch echt wel effe wachten.
En van die boeken van Vinx en Schotanus heb ik ook al veel goeds gehoord, die staan dus ook al op mijn lijstje.

Mischien dat ik maar al eens begin met lid te worden van die website, mischien dat sommigen mij daar al wat verder kunnen helpen. Ik help ook graag anderen dus wie weet.

Bedankt voor je antwoord, wordt uitermate op prijs gesteld.
Groetjes,
Mike
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

het is

Bericht door jan willem »

Toolenaar!

als je op de site waffen-ss.nl kijkt dan zie je dat daar ook Toolenaar staat! Veel is door de FL van John Moore aangepast of veel is verduidelijkt.

Voor mijn eigen onderzoek m.b.t. Regiment Westland ook al veel bruikbaars kunnen vinden.

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
mdcoene
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2005, 21:14

Bericht door mdcoene »

En als je verder kijkt, bij het III. Bataillon, dan staat daar duidelijk Dr. Johannes Tholenaar.
Ze maken dus zelf een schrijffout volgens mij, ervan uitgaande dat het om een en dezelfde persoon gaat. Maar dat zal wel want ze waren blijkbaar beiden arts.

En mijn onderzoek gaat niet zozeer naar units uit, ik verzamel enkel zoveel mogelijk info omtrent SS-officieren in het algemeen. En dan ook de buitenlandse vrijwilligers die het tot officier schopten bij de Allgemeine SS en/of de Waffen-SS.

Alvast weer bedankt voor de opmerking.
Groetjes,
Mike
Gebruikersavatar
jan willem
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 06 okt 2003, 00:21

interessante research!

Bericht door jan willem »

Klopt veel informatie is inderdaad gekomen uit de diverse publicaties. Dit soort zaken kom je wel meer tegen in de boeken van Vincx. Aan de hand van bijv. de FL kan je veel zaken corrigeren.



JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
mdcoene
Lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 aug 2005, 21:14

Bericht door mdcoene »

Hallo Jan Willen,

Dus toch twee keer dezelfde persoon, ga het ook gelijk corrigeren in mijn files. En ik snap best wel dat dit soort fouten voorkomen, is ook niet zo'n groot probleem maar af en toe wel lastig.

Groetjes,
Mike

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot en 0 gasten