Anus mundi

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Anus mundi

Bericht door yente »

Heren,

Ik heb zonet het boek Anus mundi van Wieslaw Kielar uitgelezen. Het boek heeft mij zo aangegrepen dat ik er meer over wil weten.
Door een tekst van de poolse wikipedia te vertalen zag ik dat deze man nog memoires heeft geschreven over zijn leven na de oorlog.

1)Weet iemand of deze boeken in het nederlands zijn uitgegeven?
2) Weet iemand of deze man nakomelingen heeft?
3) En dit is waarschijnlijk de moeilijkste vraag, weet iemand iets meer over bepaalde personen die in het boek voorkomen maar waarover hij later niets meer weet. Zo denk ik aan de vrouwen waarmee hij bevriend was. Ik vermoed toch dat, moesten mensen die in auschwitz hebben gezeten en dit boek gelezen hebben, ze dan toch contact zouden opgenomen hebben met Wieslaw Kielar? Of is dat maar een domme redenering van me?

En als laatste vind ik dat ze dit boek moeten verplichten om te lezen in het zesde middelbaar. In plaats van al die nutteloze boeken die we daar te lezen krijgen. Zo wordt de jeugd wat meer bijgebracht over het leed van toen.

Alvast bedankt. En het is waarschijnlijk 'dom' om dit op een nederlands forum te vragen ipv een pools maar mijn pools is nu niet zo goed (ik ken er zelfs geen enkel woord van :) )

Mvg Yente

Edit: Ik vond dit stukje over twee personen uit het boek: http://smutna-tkanka.blogspot.com/2011/ ... miosc.html
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Anus mundi

Bericht door yente »

Niemand? :(
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Fall Gelb
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jan 2008, 20:09

Re: Anus mundi

Bericht door Fall Gelb »

Het boek van Anus Mundi is wel degelijk in het Nederlands uitgegeven.

ISBN 9021825422

Ben zelf net in Auschwitz geweest en zeker ook van plan het boek te bemachtigen.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Anus mundi

Bericht door yente »

Ik had het over de memoires! Anus Mundi heb ik zelf ook in het Nederlands gelezen.
Zeer goed boek!
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Anus mundi

Bericht door Millcoll »

In het boek komt een Mala voor, zij ontsnapte met Edek uit het kamp en werd nadien terechtgesteld. Wel, zij was een jonge Antwerpse Joodse vrouw! In het boek van Regine Beer, ik weet niet of je dat ook gelezen hebt?
Staan er eenstuk of 2.5 bladzijde over haar geschreven, en er staat ook een foto van haar bij. Haar volledige naam was Mala Zimetbaum nr 19880.
Plaats reactie