Aanrader Neurenberg processen

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Philip Arrhidaeus
Lid

Aanrader Neurenberg processen

Bericht door Philip Arrhidaeus »

Kan iemand me een goed boek aanraden over de Neurenberg processen?

Ik stel vooral belang in de psyche van de beschuldigden in verband met de confrontatie van hun daden, bekennen en ontkenning, hun eventuele blijvende verering van Hitler, en het al of niet aanvaarden van hun straf.

Is in dit opzicht 'Neurenberg-gesprekken' van Leon Goldensohn goed?

Het onlangs verschenen 'Het proces van Neurenberg, Radlmaier, lijkt met in dit verband niets voor mij.

Liefst had ik een Nederlandstalig boek.
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Zelf ben ik erg geïnteresseerd in het proces van Neurenberg en verdiep ik me er sinds enige jaren in. Ik ben altijd weer blij als het proces ergens ter sprake komt en ik wil ook nu weer graag helpen. :)

Het recentelijk verschenen boek van Leo Goldensohn is goed, maar erg beperkt. Zo heeft hij bijvoorbeeld met sommige verdachten slechts een paar keer gesproken en zijn sommige gesprekken weinig diepgaand.

Het oudere 'Terwijl de strop hun wachtte' van de officiële gevangenispsycholoog Gilbert is in dat opzicht veel beter bruikbaar. Chronolisch geeft dit boek delen van gesprekken weer die Gilbert had met de nazi leiders. Het voldoet eigenlijk helemaal aan je beschrijving. Er staat namelijk ook een korte reactie van de verdachten op hun vonnis in.
Iedere verdachte komt meerdere malen aan bod en de gesprekken zijn erg interessant om te lezen. Een aanrader dus in dit geval.

Echt makkelijk te krijgen is het volgens mij niet meer. De Slegte wil het nog wel eens verkopen, maar misschien is een tweedehans boekensite een betere optie.

Stel gerust al je vragen!
:)
"They'll know that you've fought for your country
And no one will worry a bit..."

Siegfried Sassoon
zero
Lid

Bericht door zero »

Mich schreef:
Het oudere 'Terwijl de strop hun wachtte' van de officiële gevangenispsycholoog Gilbert is in dat opzicht veel beter bruikbaar. Chronolisch geeft dit boek delen van gesprekken weer die Gilbert had met de nazi leiders. Het voldoet eigenlijk helemaal aan je beschrijving. Er staat namelijk ook een korte reactie van de verdachten op hun vonnis in.
Iedere verdachte komt meerdere malen aan bod en de gesprekken zijn erg interessant om te lezen. Een aanrader dus in dit geval.

Echt makkelijk te krijgen is het volgens mij niet meer. De Slegte wil het nog wel eens verkopen, maar misschien is een tweedehans boekensite een betere optie.

Stel gerust al je vragen!
:)
Dit ben ik met Mich eens ook ik kan je Terwijl de strop hun wachte aanraden.
Lieve mensen ga ook eens naar de site van onze engeltje
http://www.bieuwkjemaaike.vlindersite.nl
Philip Arrhidaeus
Lid

Bedankt voor jullie reacties.
'Terwijl de strop hun wachtte' ligt hier in de bib om de hoek.
Toch heb ik liever het boek in huis. Ik zag dat het te krijgen is op internet.
Raar dat zo weinig goeie Nederlandstalige publicaties over dit onderwerp verschenen zijn.
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Raar dat zo weinig goeie Nederlandstalige publicaties over dit onderwerp verschenen zijn.
Bedoel je over het 'denken' van de nazi-leiders tijdens het proces of over het proces van Neurenberg in het algemeen?

Siegfried Sassoon
Philip Arrhidaeus
Lid

Vooral het omgaan met wat ze gedaan hadden intrigeert me, hun standpunt ten opzichte van het menselijk leed dat ze hadden helpen veroorzaken en hun aanvaarden of niet aanvaarden van de veroordeling.

Ik begrijp dat hun handelingen bepaald werden door de tijdsgeest, machtswellust en het rondom hen goedkeuren van hun daden, maar hoe gingen ze met de consequenties van hun daden om net voor, tijdens en na het proces?

Kwamen ze ten inkeer, hadden ze spijt (niet allen ten opzichte van een veroordeling), of minimaliseerden ze of ontkenden ze gewoon alles wat ze gedaan hadden?

Begrijp ik het goed dat Hess zoiets overkwam: geheugenverlies door ontkenning?

Ik heb ooit eens een boek over het proces gelezen waarin eerst na een historische context, de juridische implicaties werden geschetst en vervolgens (het grootste gedeelte van het boek) uittreksels van de verhoren werden weergegeven.
Dit kon me echter niet volledig tevreden stellen omdat de verhoren niet becommentarieerd werden en ze meestal, begrijpelijk natuurlijk, handelden over het al of niet doen bekennen van feiten.
Ik weet echter de titel van hetboek niet meer en heb het ook niet meer in mijn bezit wegens uitgeleend en niet terug gekregen. :(

Echter het historische relaas van de processen interesseert me ook, zij het meer om de mensen achter de geschiedenis te begrijpen, dan eerder de geschiedenis zelf.

Stom van me om te concluderen dat er weinig Nederlandstalige boeken over dit onderwerp zijn, na enkel de naam Neurenberg ingevoerd te hebben in een paar zoekmachines. Alsof boeken over dit onderwerp geen andere titels kunnen dragen. :oops:

Indien U me nog iets kunt aanbevelen in het kader van wat ik hierboven in de eerste drie alinea's schets, graag.
En anders een goed historisch feitenrelaas is ook welkom.
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Beste Philip,

je zit er niet helemaal naast hoor, als je beweert dat er weinig Nederlandstalige boeken over het proces zijn verschenen. Maar weinig is dan weer zo'n begrip natuurlijk. In ieder geval zijn het er niet heel erg veel. :wink:

Het 'geval' Hess is altijd een moeilijk punt gebleven. Er is noch aangetoond dat zijn geheugenverlies echt was, noch dat het nep was. Hij leed tijdens het proces inderdaad aan (hevig) geheugenverlies wat zijn verdediging natuurlijk ernstig belemmerde. Maar zoals ik aangaf is het nooit duidelijk geworden of het echt of nep was.

Je weet nu van Neurenberg Gesprekken en van Terwijl de strop hun wachtte. Het laatstgenoemde is echt het beste boek wat je over jouw onderwerp kunt vinden.

Er is een boek van Bradley F. Smith (Het proces van Neurenberg. De motieven van de rechters van Neurenberg; analyse van een rechtspraak) waarin de auteur de vonnissen individueel behandelt. Hij vertelt de beweegredenen van de rechters en geeft al dan niet aan of de vonnissen puur objectief ontstonden.
Dat gaat niet echt over jouw onderwerp en je moet redelijk veel van de verdachten individueel afweten, maar het leert je wel dat sommige vonnissen toch op een vreemde manier tot stand zijn gekomen.

Maar, zoals gezegd, Terwijl de strop hun wachtte is een absolute aanrader en ik ben benieuwd of je tevreden bent met deze suggestie. Laat het weten! :)

Siegfried Sassoon
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

'De verhoren' van Richard Ovary. Bronnenmateriaal: verhoren van de belangerijkste mannen. Ingeleid en bewerkt door Ovary. Wel een enorme pil, maar wel echt de moeite waard.

Alex
Philip Arrhidaeus
Lid

Bedankt voor de reacties.

Ik heb net ‘Terwijl de strop hun wachtte’ tweedehands besteld op het net.

‘Neurenberg gesprekken’, ‘Het proces van Neurenberg’ en ‘De verhoren’ probeer ik eerst te lezen via de bib , hier letterlijk om de hoek bij mij.

Dit vond ik op een site op het net:
……………
In totaal werden in Neurenberg 206 personen aangeklaagd.
Hiervan werden 38 vrijgesproken, 102 tot gevangenisstraffen variërend van 18 maanden tot 20 jaren en 23 personen tot een levenslange gevangenisstraf veroordeeld.
De doodstraf werd over 36 personen uitgesproken en uiteindelijk bij 24 personen volstrekt.
……………

Weet u waar (boek, net) ik een overzicht kan vinden wie welke straf kreeg?

En wat ik ook nog vragen wou:
Gaan jullie akkoord met de (individuele) veroordelingen en vrijspraken?
En de strafmaat?
Philip Arrhidaeus
Lid

Nu beantwoord ik mezelf wel zeker.

Dit vind ik op het eerste zicht een goeie site:

http://www.law.umkc.edu/faculty/project ... emberg.htm

Het antwoord op mijn eerdere vraag of de respectievelijke beschuldigden al of niet een terechte strafmaat kregen, zal voor iedereen wel een beetje anders liggen zeker?

Voorlopig doe ik er voor mij in dit verband misschien goed aan volgende criteria te hanteren:
- rekening houdende met de gretigheid waarmee bepaald initiatieven genomen werden (uit overtuiging, machtswellust, carrièredrang of gewoon gemakzucht niet tegen de heersende ideologie in te gaan)
- of rekening houdende met het niet anders kunnen dan opvolgen van bevelen, of geïndoctrineerd in die mate dat het logisch leek bepaalde 'lichtere' misdaden tegenover de menselijkheid te stellen.

Of zie ik dit verkeerd?
Mich
Lid

Bericht door Mich »

Ik wil ook graag wat inbrengen mbt je laatste vragen, maar ik denk dat het verstandiger is om een nieuw topic te starten. Deze gaat dan over de boeken die mensen je aanraden en het nieuwe kan dan gaan over de vonnissen.

Goed dat je Terwijl de strop hun wachtte hebt besteld. Je krijgt er waarschijnlijk geen spijt van!

Siegfried Sassoon
Philip Arrhidaeus
Lid

Mich schreef:
Goed dat je Terwijl de strop hun wachtte hebt besteld. Je krijgt er waarschijnlijk geen spijt van!
Ik ben er net in begonnen.
Gilbert zegt (p.7) geen notities genomen te hebben van zijn gesprekken met de beklaagden en gewacht te hebben tot hij niet meer in hun aanwezigheid was om hun woorden op te schrijven. Het valt me op dat hij wel over een zeer goed geheugen moet hebben beschikt.
Op p.41 zegt hij over het voorlezen van de notities van Hossbach dat Fritzsche indertijd aanwezig was. Dit is verkeerd, eventueel een drukfout of verkeerde vertaling. Het was natuurlijk Werner von Fritsch die Hitler aanhoorde en niet Hans Fritzsche.
Het boek leest zeer vlot en de inhoud is voor mij inderdaad dat waarop ik gehoopt had.
Plaats reactie