Invloed van het Nazisme (ook het Fascisme) op de autosport

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Kadeeke
Lid

Invloed van het Nazisme (ook het Fascisme) op de autosport

Bericht door Kadeeke »

Bestaan er goede boeken, dvd's, site's ... i.v.m. dit onderwerp?
Alvast bedankt
Davon geht die Welt nicht unter
Veltro
Lid

Bericht door Veltro »

Ik heb helaas geen boeken of links paraat geheel gefocused op de invloed van het Fascisme op de autosport, maar ik kan wel zeggen dat die invloed er zeker was.
Mussolini was zeer geintresseerd in technologie en vooral in snelheid. Hij had zijn eigen sportwagen en heeft ook zijn vliegbrevet gehaald. Hij stimuleerde de ontwikeling van voertuigen om tijdens internationale competities / races de kracht van het Fascisme te tonen. Ik denk dat je bij Fiat op google wel wat zou kunnen vinden.
Voor Duitsland geld dit volgens mij voor Mercedes.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Kadeeke
Lid

Bericht door Kadeeke »

Inderdaad voor Mercedes en Auto Union, hetgeen nu bekend staat als Audi.
Peter
Lid
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Vergeet de Volkswagen niet, die werd in het leven geroepen als de KdF ( Kraft durch Freude ) wagen, een auto voor het volk, waarvan door de oorlog weinig terecht kwam.
Daar is 'ie weer!
Kadeeke
Lid

Bericht door Kadeeke »

Onlangs heb ik gelezen dat het oorspronkelijke idee achter de Volkswagen (niet Volkswagen opzich, maar een model dat men massaal kon gaan produceren) van een Jood kwam, en dat Hitler Porsche de opdracht had gegeven om het idee uit te werken. Maar ik heb het hier specifiek over de autosport, dus daar was Volkswagen dan nog niet bij.
vincent
Lid

Bericht door vincent »

Kadeeke schreef:Onlangs heb ik gelezen dat het oorspronkelijke idee achter de Volkswagen (niet Volkswagen opzich, maar een model dat men massaal kon gaan produceren) van een Jood kwam, en dat Hitler Porsche de opdracht had gegeven om het idee uit te werken. Maar ik heb het hier specifiek over de autosport, dus daar was Volkswagen dan nog niet bij.
je hebt het vast hier over het werk van Ganz. Ferdinand Porsche heeft zich indirect ganz' werk gebruikt door zich bijv. op de Tatra V570 te inspireren, die ook gebaseerd is op het ontwerp van Ganz.
Het is oneerlijk tegenover Volkswagen en Ferdinand Porsche om Ganz als de "uitvinder van de kever" te bestempelen. Het is meer dat Ganz' theoriën over wagens voor iedereen bij auto-ontwerpers in het algemeen aansloeg en daardoor ook onvermijdelijk op het paradepaardje voor de arbeider: de Kever.

Paul Schilperoord werkt aan een boek over Ganz.
Ik heb er geen kracht meer voor
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

Kort en goed, nee, er is eigenlijk geen boek over de nazi's en de bemoeienissen met de autosport. Ik ben al een tijd lang bezig met dit onderwerp (in het kader van het NSKK).

Wel weet ik van een dissertatie van iemand die onderzoek deed naar de verhouding tussen de nazi's en de autosport. En er is het boek van Hochstetter, "Zwischen moterisierung und "Volksgemeinschaft"", maar dat gaat vooral over het NSKK.

De autosport werd in het begin gedomineerd door de ADAC, die langzamerhand steeds meer (na 1933 uiteraard) opging in het NSKK. A. Hitler was zeer gefascineerd door auto's, net als NSKK-leider Hühnlein. De laatste zette zich zeer in voor wedstrijden en erkenning van de sport. Hitler liet zich niet onbetuigd, hij forceerde een verbond tussen Audi en Mercedes: Auto Union was geboren.

Wat misschien ook helpt, google even op Rosemeyer of Carraciola. Toch twee van de beste racers uit Duitsland.

Alex

PS In mijn artikel over het NSKK in het Bulletin van de Tweede Wereldoorlog deel 8 (uitgeverij Aspekt)heb ik, helaas, de Duitse voorgeschiedenis moeten schrappen.
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Kadeeke
Lid

Bericht door Kadeeke »

Bedankt voor de info!
Plaats reactie