Thunder!.........Flash! Klikklak.....Klikklak-Klikklak.
- Loek D.
- Lid
Thunder!.........Flash! Klikklak.....Klikklak-Klikklak.
Hallo, Er zij nogal wat onduidelijkheden over de manieren waarop de Amerikaanse D-Day paratroopers in de nacht van 5 op 6 juni comminuceerden. Stephen E. Ambrose zegt: Flash....Thunder! Steven Speiberg twijfelt blijkbaar tussen de twee manieren: In "Saving Private Ryan" hoorden we Thunder....Flash!, en in "Band of Brothers" hoorden we Flash....Thunder!. Wat is nu de goede manier?
Nog zoiets: De legendarische Cricket (Krekel). Is het waar dat hij alleen door de 101st abn div, gebruit werd, of werd hij ook nog gebruikt door de 82nd? Is die "mythe" waar dat de Duitsers dit geluid probeerden na te doen met hun Kg98k -zoals te zien is in "The Longest Day"- waar? Graag wat verduidelijking !
Nog zoiets: De legendarische Cricket (Krekel). Is het waar dat hij alleen door de 101st abn div, gebruit werd, of werd hij ook nog gebruikt door de 82nd? Is die "mythe" waar dat de Duitsers dit geluid probeerden na te doen met hun Kg98k -zoals te zien is in "The Longest Day"- waar? Graag wat verduidelijking !
- Kadeeke
- Lid
Volgens mij werden zowel de krekel als de flash/thunder gebruikt. Er zijn er dan die nooit van de krekel hadden gehoord en anderen dan weer niet van flash/thunder. Ik denk dat ik dat op een dvd van d-day heb gezien. Verder dacht ik ook eens gehoord te hebben dat het thunder/flash was ipv flash/thunder. Misschien weet er iemand ander daar meer over. Zal ondertussen eens zien of ik die d-day dvd heb momenteel. Wat die krekel betreft heb ik ook al eens gezien dat de duitsers het geluid gingen immiteren door hun geweer te laden.
Davon geht die Welt nicht unter
- Harro
- Lid
Ik denk niet dat het een kwestie van "immiteren was". Het geluid leek er nu eenmaal op en dat bracht de para's in verwarring. Of de Duitsers dat door hadden en het expres deden valt te bezien.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
- Shifty
- Lid
- Contacteer:
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 4 keer
- Contacteer:
Het dubel paswoord was zeker WEL officieel en werd om de 24Hr veranderd....sobel schreef:ik denk dat zulk soort dingen iet officieel waren, het werd denk ik in de groep gegooid of iets dergelijks..
Voor zover ik mij herinner uit operatie-orders van het AB gedeelte van Overlord was het voor de eerste 24hr Flash-Thunder....(ik zou eens moeten zoeken,.....)
Crickets alleen aan het 101AB en NIET van het krekel- en/of kikkermodel!
Johan
29th Let's Go!!!!!
- IRON GONZO
- Lid
- Contacteer:
- Loek D.
- Lid
- IRON GONZO
- Lid
- Contacteer:
http://forums.ubi.com/groupee/forums/a/ ... 5771055943C. Works schreef:Wat Johan net zegt is dat het om de 24 uur verandert.
Welke zou het dan op D-Day zijn geweest? "Flash...Thunder" of "Thunder...Flash". Weet iemand trouwens de Amerikaanse uitdrukking voor Donder en Bliksem?
blijkbaar zijn ze daar ook aan het onderwerp
- Kadeeke
- Lid
Dit is wat ik ondertussen gevonden heb:
Metalen crickets werden gebruikt voor identificatie doeleinden, deze waren zeer effectief tijdens de landingen in het donker op de grond. Indien de metalen cricket zoek of verloren was, kon men gebruik maken van het wachtwoord "Flash" dat beantwoord werd met "Thunder". Sommige scenes in de film "The Longest Day", laten zien dat paratroopers van de 82nd ook gebruik maakten van de metalen crickets, maar deze werden uitsluitend gebruikt door de 101st paratroopers. De metalen cricket was een uitvinding van Generaal Taylor.
Eén klik moest beantwoord worden met klikken, indien dat niet gebeurde ging men over op de wachtwoorden. Waarvan ik nog niets sluitends gevonden heb of het thunder/flash of omgekeerd was. Is toch haast onbegrijpelijk dat Spielberg met al die veteranen die regelmatig zelfs de set bezoekten niet met zekerheid wist hoe het wachtwoord ging.
Wat het geweergeluidgeluid van de Duitsers betreft denk ik dat ik het opgepikt heb uit 'The Longest Day', maar dat is al héél lang geleden dat ik die film nog gezien heb. Misschien is er iemand die hem recenter gezien en dat kan bevestigen.
Metalen crickets werden gebruikt voor identificatie doeleinden, deze waren zeer effectief tijdens de landingen in het donker op de grond. Indien de metalen cricket zoek of verloren was, kon men gebruik maken van het wachtwoord "Flash" dat beantwoord werd met "Thunder". Sommige scenes in de film "The Longest Day", laten zien dat paratroopers van de 82nd ook gebruik maakten van de metalen crickets, maar deze werden uitsluitend gebruikt door de 101st paratroopers. De metalen cricket was een uitvinding van Generaal Taylor.
Eén klik moest beantwoord worden met klikken, indien dat niet gebeurde ging men over op de wachtwoorden. Waarvan ik nog niets sluitends gevonden heb of het thunder/flash of omgekeerd was. Is toch haast onbegrijpelijk dat Spielberg met al die veteranen die regelmatig zelfs de set bezoekten niet met zekerheid wist hoe het wachtwoord ging.
Wat het geweergeluidgeluid van de Duitsers betreft denk ik dat ik het opgepikt heb uit 'The Longest Day', maar dat is al héél lang geleden dat ik die film nog gezien heb. Misschien is er iemand die hem recenter gezien en dat kan bevestigen.
Davon geht die Welt nicht unter
- Loek D.
- Lid
In het boek D-Day paratroopers blz. 102 staat dit:
[Tekening kikker Cricket 2 aanzichten]
Een tekening gemaakt op ons verzoek door Tom Porcella, een veteraan van het 508e Parachute inf. Regiment (82 abn Division), in maart 1987. Andere veteranen hebben ook bevestigd dat zij soortgelijke crickets hebben ontavangen.
Een voorbeeld van de cricket die "allegedly" (weet iemand wat dat betekend? staat niet in m'n woordenboek) werden verstrekt aan onderdelen van de 82e abn division.
[foto groene kikker cricket 2 aanzichten]
Kadeeke, dat geval met dat klikken nadoen met je kg98k komt idd uit "The Longest Day". Er is een scene dat een US paratrooper achter een heg iets hoort ritselen... hij klikt met z'n (kikker) cricket en hij krijgt 2 klikken als antwoord. De US paratrooper komt tevoorschijn en wordt in de buik geschoten door een Duitser met een Kg98k... Hij valt dood op de grond terwijl hij nog zacht fluistert "I heard two clicks...". Dan zie je de Duitser zeer nadrukkelijk zijn kg98k laden, met volgens mij het geluid van een cricket er expres achter gezet.
[Tekening kikker Cricket 2 aanzichten]
Een tekening gemaakt op ons verzoek door Tom Porcella, een veteraan van het 508e Parachute inf. Regiment (82 abn Division), in maart 1987. Andere veteranen hebben ook bevestigd dat zij soortgelijke crickets hebben ontavangen.
Een voorbeeld van de cricket die "allegedly" (weet iemand wat dat betekend? staat niet in m'n woordenboek) werden verstrekt aan onderdelen van de 82e abn division.
[foto groene kikker cricket 2 aanzichten]
Kadeeke, dat geval met dat klikken nadoen met je kg98k komt idd uit "The Longest Day". Er is een scene dat een US paratrooper achter een heg iets hoort ritselen... hij klikt met z'n (kikker) cricket en hij krijgt 2 klikken als antwoord. De US paratrooper komt tevoorschijn en wordt in de buik geschoten door een Duitser met een Kg98k... Hij valt dood op de grond terwijl hij nog zacht fluistert "I heard two clicks...". Dan zie je de Duitser zeer nadrukkelijk zijn kg98k laden, met volgens mij het geluid van een cricket er expres achter gezet.
Laatst gewijzigd door Loek D. op 23 feb 2006, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Tim Y.
- Lid
Dat komt inderdaad uit "The Longest Day", ik denk zelf dat het wel eens voorgekomen is. Maar dan wel toevallig, het lijkt me sterk dat Duitsers expres dit geluid immiteerde. Ze moesten natuurlijk wel weten dat die "klik" een herkenningsvorm voor Amerikanen was, en aangezien dit de eerste operatie is waarbij het gebruikt werd, denk ik niet dat de Duitsers dit zo snel doorhadden.
- Voorheen: Lt. Tim_NL
A man is not dead, until he is forgotten.
A man is not dead, until he is forgotten.