Schrijven is schrappen...

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Harro
Lid
Lid

Schrijven is schrappen...

Bericht door Harro »

...om Bomans te citeren :)

Wie schrijft er hier artikelen of zelfs boeken over WO2 en welk onderzoek komt daarbij kijken? En nog belangrijker voor mij: hoe ver ga je voordat je tevreden bent met het resultaat?
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Eigenlijk ben je nooit echt 100% tevreden, want er zullen altijd elementen zijn die beter kunnen of anders, of nieuwe elementen die boven water komen nadat het artikel of boek is geschreven.

Ikzelf ben mede-auteur van een boek Vleugels boven Klein-Brabant.
Er zijn jaren in geslopen en enorm veel werk om de feiten juist - of toch zo juist mogelijk - te krijgen.
Dit onderzoek is echter nog steeds bezig, want er komen regelmatig nieuwe elementen boven water of nieuwe gegevens.
Maar het was op een punt gekomen dat het publiceerbaar werd en dat is wat ik wou ..... dat dit verhaal (crash van een Waco-glider) op papier stond.

Verder heb ik indertijd artikels geschreven voor tjijdschriften zoals "The Bulge" van CEBA (Cercle d'Etudes sur la Bataille des Ardennes, Luxembourg), "The Screaming Eagle" (101st Airborne Association), etc.

Nu hou ik me vooral bezig met artikels voor m'n persoonlijke files. Een project is het opschrijven van een soort wartime biographies van de Veteranen waarmee ik correspondeer(de).
Laatst gewijzigd door Jeeper704 op 30 mar 2006, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik schrijf wel artikelen en help mee met boeken, maar niet over de tweede wereldoorlog.

Het motto 'schrijven is schrappen' is een essentiële om goede teksten te kunnen schrijven. Ik merk dat ik vaak te snel tevreden ben. Zou eigenlijk vaker meer moeten schrappen.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
jan willem
Lid

Bericht door jan willem »

dat is een goede vraag! Hoever wil je gaan, hoever kun je gaan?
Ik ben bezig met een artikel/boek/manuskrip/chronik over de Aufklärungsabteilung 12 "HJ" en hoever wil ik gaan? Ik ben afgelopen weekend weer de grens overgeweest om een dag met 1 van deze veteranen te spreken en te vragen. Komende maand weer die kant op.

Veel tijd kwijt aan het schrijven van brieven, het voeren van telefoongesprekken en het afluisteren van gesprekken die ik heb opgenomen. Daarna zover als het kan weer een hoor en wederhoor om de informatie te controleren, te verduidelijken of aan te vullen.

De mogelijkheid van hoor en wederhoor neemt op dit moment veel tijd inbeslag om de doodeenvoudig reden dat het nu nog kan.

Ik probeer en ik wil ver gaan in het op papier zetten van de info en zover mogelijk zien uit te diepen. Ook een uitdaging opzich :wink:

Een complete namenlijst van alle manschappen is ook een doel, hoewel compleet een utopie zal zijn, probeer ik toch zoveel mogelijk namen boven water te krijgen en dan met voorkeur op Kp. niveau.

Een zo uitgebreid mogelijke lijst met Führer-Unterführer per Kp. is ook een doel.

Een doel is ook de persoonlijke verhalen uit te schrijven en in te passen, liefst van dag tot dag.

Ja dus ik wil ver gaan en dat za inhouden dat het geheel nog wel een jaar of 10 bezig is. Nadat de laatste ooggetuigen verdwenen zijn nog een aantal archieven bijlangs omdat ook daar nog de nodige informatie ligt die ik wil inzien.

JW
In fünf Jahren ununterbrochenem Einsatz an der russischen Front erwarb sich Hans Dorr den Ruf als härtester und zuverlässigster Kampfgruppenführer der gesamten SS-"Wiking".
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

Schrijven is inderdaad schrappen. Toen ik mijn artikel over het NSKK aanleverde bij uitgeverij Aspekt, kreeg ik na enige tijd het verzoek om het te halveren. Er mochten slechts 15 pagina's overblijven... Ik vond dat eerlijk gezegd een verschrikkelijk iets, het was/is toch een beetje een kind van mij.

Ik merk wel ondertussen dat ik er op een bepaalde manier genoeg van heb gekregen. Mijn gevoel zegt me dat ik het boek over Nederlanders bij het NSKK af moet gaan ronden. Ik kom daarmee op een vervelende keuze: Hoe ver wil ik/kan ik nog verder gaan met mijn archiefonderzoek of literatuuronderzoek? Vind ik nog direct betrokkenen? Zo ja, wat dan? Daarom heb ik mij een (flexibele) deadline gesteld: december 2006 moet het af zijn. Dat geeft een klein beetje een houvast, zodat ik niet in een schrijversmoeras verzand. Op een gegeven moment moet er bij mij een afgerond verhaal uit komen. Mijn stukken voor http://www.tweede-wereldoorlog.klup.nl waren/zijn mooi kort en overzichtelijk en snel af te ronden.

Nu nog op de rol (in chronologische volgorde!):

1. Van Geelkerken
2. NSKK
3. de geschiedenis van mijn (Duitse) opa (267. Division en 347. Division)

In de tussentijd probeer ik tijd te vinden om enkele kleinere dingen te schrijven (recensies, enkele andere dingen). Wat ik bij mijzelf heb gemerkt (maar ook van anderen heb gehoord), is dat het schrijven an sich niet zo'n punt is. Het probleem zit vooral in tijd. Er zijn momenten geweest dat ik moest wachten op informatie, wachten totdat ik tijd had om onderzoek te kunnen doen, enzovoort. Ondertussen heb ik ook een gezin, iets waar ook tijd in gaat zitten (Is niet erg, maar wel tijdrovend).

PS JW, ken je het boek van Timm Haasler (over de PZ Brigade 105) of Spuren der Nibelungen (auteur weet ik even niet, over de W SS Division 'Nibelungen')? Ik probeer een klein beetje voorbeeld te nemen aan vergelijkbare boeken voor bv Van Geelkerken of het NSKK. Was even een idee!
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Plaats reactie