Brieven gezocht (digitaal liefst) uit WOII

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
ET
Lid

Brieven gezocht (digitaal liefst) uit WOII

Bericht door ET »

hey hey,

Ben nieuw hier en al 3 weken bezig in groep 6 met WOII, zeer leuk en het boeit de kinderen ook echt!

Nu wil ik een stelopdracht maken:

een brief die iemand in de 2e WO geschreven heeft waarop de kinderen dan kunnen terugschrijven.

Ik heb zoiets ook al eens bij een WOI project gedaan en ik moet zeggen er kwamen leuke reacties van de kinderen op. Ze schreven als vader of moeder naar hun zoon die in de loopgraven als soldaat meevocht.

Alle brieven zijn welkom! Ik kan helaas met google weinig vinden, maar ik denk dat jullie wel wat brieven hebben die bruikbaar zijn!

gr ETienne
sobel
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door sobel »

vanavond zal ik een poging doen een nederlandse postkaart achteropbeschreven naar een sergeant majoor te ontcijferen, het handschrift is erg moeilijk te lezen en de spelling is erg oud, dus vanavond post ik het :)
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
ET
Lid

Bericht door ET »

dat zou geweldig zijn!

thxz!
Kleine Feldmaus
Lid

Bericht door Kleine Feldmaus »

Ik heb wel wat Duitstalige brieven uit concentratiekampen, maar misschien dat dat iets te heftig is? De inhoud van een daarvan gaat over hoeveel de persoon van zijn ouders houdt en hen mist, hoe het met zijn zussen gaat en met de genezing van zijn oma.
Het is goed leesbaar dus te vertalen, maar ik weet niet of je liever direct nederlandstalige post hebt :-)
Scan staat op mn pc, anders stuur even een PB als je dit wat lijkt.
sobel
Lid
Ontvangen: 1 keer

Bericht door sobel »

zoals beloofd:

Beste Sergeant majoor.

Het is voor het eerst dat ik je met deze titel mag aanspreken.
ik ben me bewust de groote eer, dat ik iemand met zo'n titel tot mijn vriend mag rekenen, ik hoop het me waardig te maken.
nou horrie {{achternaam is hornsveld}}} nu val ik weer uit mijn rol.
ja ik ben er nog niet aan gewent moet je maar denken.

hartelijke groenten van

jo en riet
''voor de oorlog wist ik niet wie een jood was en wie niet. De nazi's hebben dat onderscheid gecreëerd''
YPPY
Lid
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Nanda van der Zee heeft een boekje geschreven over 'de tandarts' van het Achterhuis. Daar staan enkele brieven in die Fritz geschreven heeft. Ik denk alleen niet dat het iets is voor kinderen van die leeftijd. Het gaat vooral om het missen van zijn vrouw.

Eentje die ik beter vind uit een boek over Kamp Vught
Verder heb je misschien al gehoord dat alle Joden in Nederland met 'n zogenaamde Jodenster op moeten lopen. 't Is een pracht exemplaar. Ik zal 't eens tekenen. Wat een mooi ding he? En 't leukste is nog dat ze knal oranje zijn. Dus iedereen die je tegenkomt roept "Oranje boven" of "Leve de Koningin". Er is afgesproken dat iedereen die iemand met zo'n ster op z'n jas tegenkomt z'n hoed voor hem afneemt. Ik vind 't helemaal niet erg om met zo'n ding te lopen, alleen is 't wel vervelend dat ik nu helemaal niet iets kan doen wat niet mag.
Geschreven door Fanny Philips, een 19-jarig joods meisje. Zij woont met familie in Vught. Ze schrijft aan haar vriendin Ans Schreurs. Ze wordt op 14 september 1943 samen met haar ouders, zus en broer vanuit Westerbork op transport gezet naar Auschwitzch. Drie dagen later sterft ze hier, als ze 20 is.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Kleine Feldmaus
Lid

Bericht door Kleine Feldmaus »

En, hoe is het afgelopen?
Ben wel benieuwd naar het resultaat :-)
"The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated." - Mahatma Gandhi
lexiebabe
Lid

Bericht door lexiebabe »

Laatse brieven uit Stalingrad. Brieven van soldaten die de laatste kans hadden om een brief naar huis te sturen. Staan erg opvallende brieven in (van enkelen die geloofden nog in de eindoverwinning, anderen waren bang voor de dood of de Russen, weer een ander schreef over de doodstrijd van soldaten. Deze riepen allemaal om hun moeder volgens de schrijver).
Foto's van Alkmaar 1939-1946, altijd welkom!
Plaats reactie