Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Peter »

Op dit moment lees ik "de Slavanstaat" door A. Speer ( jawel: dezelfde.. ). Een erg technisch boek die bloot legt hoe de SS en het Reichs Verwaltungs Haubtambt ( de economische tak van de SS ) haar greep op de oorlogsproductie en de economie verstevigde door middel van intriges en machtspelletjes. Het leest niet echt lekker weg maar het is wél erg interessant! Ter ontspanning lees ik "Hells Higway" over de 101st Airborne in onder meer Uden en Veghel ( wat tenslotte bij mij om de hoek ligt ;) ).
Daar is 'ie weer!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door asjemenou »

Momenteel ben ik "A bridge too far" aan het lezen. Een Amerikaanse druk uit 1974. Over het boek en de inhoud ervan behoef ik niets te vertellen. Dit is bij iedere WOII geïnteresseerde wel bekend.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Jim »

Ook te maken met Operatie Market-Garden: Leading the Way (21st Independant parachute company)
The Britse pathfinders.

Afbeelding
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Jan v.d. Laan
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 apr 2007, 21:15
Locatie: Leeuwarden.

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Jan v.d. Laan »

Uit de befaamde Osprey "Campaign" serie lees ik momenteel "Operation Barbarossa 1941 (1), Army Group South" (2003, Osprey Publishing Ltd., Robert Kirchubel, 96 blz.). Deze dunne maar gedegen boeken bieden veel informatie, veel overzichten, goede kaarten en veel referenties voor de échte geïnteresseerden in WO2. Samen met de delen over de Army Groups North en Center wordt het Duitse offensief en de Russische reactie daarop beschreven. Duidelijk wordt dat het Duitse offensief in augustus en september 1941 door onderlinge wedijver tussen het OKW en het OKH en de besluiteloosheid van Hitler zijn snelheid en focus verloor en dat de, kleine, kans op succes defintief werd verspeeld. De auteur weet zonder veel omhaal van woorden en op onderbouwde wijze de eerste maanden van de strijd aan het Oostfront tot leven te wekken. Ondersteund door goed kaartenmateriaal en een goed keuze m.b.t. het gepubliceerde fotomateriaal zijn de Osprey boeken een "must" voor iedereen die zich met WO2 (of krijgshistorie in het algemeen) bezighoudt.
"Those who ignore history, are condemned to repeat it"
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Veltro »

De Osprey reeks is ook befaamd om de hoeveelheid fouten die er in staan....
De Osprey reeksen zijn erg geschikt voor extra referentie naast de standaardwerken op een bepaald gebied of voor starters. Als definitief (op zichzelf staand) referentiewerk zijn ze zeker niet aan te bevelen.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Jan v.d. Laan
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 apr 2007, 21:15
Locatie: Leeuwarden.

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Jan v.d. Laan »

Veltro schreef:De Osprey reeks is ook befaamd om de hoeveelheid fouten die er in staan....
De Osprey reeksen zijn erg geschikt voor extra referentie naast de standaardwerken op een bepaald gebied of voor starters. Als definitief (op zichzelf staand) referentiewerk zijn ze zeker niet aan te bevelen.

Veltro
Over de hoeveelheid fouten kan ik niet oordelen, ik ben nog geen in het oog lopende fouten tegengekomen. De Osprey boeken kunnen niet beschouwd worden als "standaard"werken (al was het alleen al vanwege de geringe omvang van de boeken) maar als referentie dienen ze zeker een doel. De "Battle orders" en "Elite" reeksen zijn uitsluitend als referentiewerken bedoeld. Om een snel overzicht te krijgen van de diverse gevechtshandelingen en -operaties zijn de boeken uit de "Campaign" serie naar mijn mening beslist de moeite van het lezen waard. Om ze (misschien vanwege hun beperkte aantal bladzijden) als geschikt voor starters te omschrijven gaat me wat te ver.
"Those who ignore history, are condemned to repeat it"
Gebruikersavatar
Veltro
Lid
Berichten: 1378
Lid geworden op: 26 jul 2005, 21:05

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Veltro »

Enkele veel voorkomende fouten die ik er regelmatig uit haal en die door anderen in andere uitgaves worden bevestigd: eenheden welke in OOB's worden genoemd kloppen niet, positiebepalingen op kaartjes kloppen niet, tekst-foto combinaties zijn onjuist (de leukste vond ik een tekst over de Italiaanse kruiser San Giorgio met een foto van een brandende Graf Spee :P ) en het uitvergroten van kleine gegevens naast de hoofdlijn van het verhaal.
Ze zijn precies zoals jij zegt ideaal "om een snel overzicht te krijgen" en daardoor zeer geschikt voor een starter op het betreffende onderwerp. Een gevorderde lezer zal snel de bovenstaande fouten eruit halen en zijn informatie willen aanvullen met een standaard werk.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf ook 11 Osprey's en het zijn leuke boekjes, maar als ik wat moet opzoeken zijn dat niet de uitgaves waar ik naar grijp.

Veltro
Credere, Obbedire, Combattere!!!!Avanti!!!!Saluto Al Duce!!!!
Jan v.d. Laan
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 apr 2007, 21:15
Locatie: Leeuwarden.

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Jan v.d. Laan »

OK, jouw kritiek is duidelijk en onderbouwd. Ik zal me zeker niet als verdediger van de Osprey reeksen opwerpen. Maar even op jouw kritiek betreffende de fouten in de Osprey boekjes ingaand: ik persoonlijk vindt het altijd moeilijk om te bepalen welk boek foutloos is en welke niet. Of welke schrijver gelijk heeft en welke niet. Als je tien boeken over bijvoorbeeld Operatie Barbarossa naast elkaar legt en de OOB's bekijkt zul je zien dat er zeker vier of vijf verschillende zijn. Welke boek/schrijver heeft het bij het rechte eind? Ik weet het niet. Leg drie biogafieën van dezelfde persoon naast elkaar en de kans is groot dat er sprake is van drie verschillende verhalen/invalshoeken (op zich niet bepaald schokkend) maar ook vaak feiten of data die in alle drie boeken verschillen. Leg de biografieën van A. Hitler van Alan Bullock, John Toland en Ian Kershaw naast elkaar en zie dat sommige feiten in alle drie boeken soms van elkaar verschillen (bijvoorbeeld de tijd die Hitler aan het einde van de Eerste Wereldoorlog in een hospitaal doorbracht als gevolg van zijn eerder opgelopen verwondingen).

Uitaard staat dit vokomen los van een niet kloppend onderschrift bij de bijbehorende foto. Maar het "uitvergroten van kleine gegevens naast een hoofdlijn van het verhaal" zou je ook "aanvullende informatie" kunnen noemen (afhankelijk van de context van het hele verhaal).

Ik zal de "Osprey Campaign" serie beslist niet als standaardwerken aanmerken. Hooguit als een snelle "reminder" van hoe het ook allemaal weer gegaan is. Het nadeel van de omschrijving "standaardwerk" is vaak weer de volgende: op basis van wat- en door wie wordt een boek als "standaardwerk" aangemerkt. Leg ik dr. L. de Jongs "standaardwerk" omtrent "Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog" en de daarin beschreven strijd in de meidagen 1940 naast bijvoorbeeld de werken van E.H. Brongers of die van het Instituut voor Militaire Geschiedenis (i.c. H. Amersfoort en P. Kamphuis) betreffende hetzelfde onderwerp dan wijkt, op z'n minst, de teneur duidelijk van elkaar af. Maar moet ik dan L. de Jongs beschrijving boven die van de anderen stellen omdat zíjn werken als "standaardwerken" te boek staan? Ik vind het moeilijk.

Maar goed, ik wijk helemaal af van het onderwerp. Ik overweeg om na het uitlezen van de Osprey's mij te gaan wijden aan het lezen van "Mei 1940, de strijd op Nederlands grondgebied" (Herman Amersfoort en Piet Kamphuis, SDU uitgevers, 2005, 464 blz.). En zo ben ik weer helemaal "on topic"!
"Those who ignore history, are condemned to repeat it"
Jan v.d. Laan
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 apr 2007, 21:15
Locatie: Leeuwarden.

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Jan v.d. Laan »

Ik heb toch besloten om "The Crucible of War, Wavell's Command, The definitive history of the Desert War" (Barrie Pitt, Cassell & Co 2001, 332 blz.), het eerste van drie delen over de oorlog in Noord Afrika van juni 1940 (de Italiaanse deelname aan WO2) tot oktober 1942 (de slag bij El Alamein) te gaan lezen. Dit eerste deel gaat van juni 1940 tot juni 1941 (het einde van operatie "Battleaxe") en Barrie Pitt weet waarover hij schrijft. Hij is deskundig en weet de problemen van het oorlogvoeren in de woestijn haarfijn uit te tekenen. Hoewel hij (als Brit) met name de Britse kant van de zaak laat zien is er voldoende aandacht voor, met name, het optreden van generaal Rommel. Heldere kaartjes en een klein aantal foto's ondersteunen de tekst die in goed en begrijpelijk Engels is gesteld. Er wordt ook aandacht besteed aan de strijd in Oost Afrika en de invloeden van buitenaf (o.a. de strijd in Griekenland en de situatie in het Midden Oosten) worden op verhelderende wijze geïntegreerd om een duidelijk beeld te krijgen van alle problemen die generaal Wavell (en zijn opvolgers) teisterden in de periode waarin hij het commando voerde over al deze gebieden. Een aanrader voor eenieder die in de strijd in Noord Afrika is geïnteresseerd.
"Those who ignore history, are condemned to repeat it"
Jan v.d. Laan
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 21 apr 2007, 21:15
Locatie: Leeuwarden.

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Jan v.d. Laan »

Momenteel ben ik bezig in "The Pacific War 1941-1945" (John Costello, Perennial, 2002, 742 blz.) , een veelomvattende geschiedschrijving van de oorlog in de Pacific en op het aziatisch vasteland. Het boek valt niet op door zijn nieuwe en/of bijzondere ideeën en inzichten maar is een heldere beschrijving van hetgeen plaatsvond in het eerdergenoemde strijdtheater. De invalshoek is duidelijk Amerikaans en er wordt veel aandacht geschonken aan de voorsprong die de V.S hadden op het gebied van het breken- en interpreteren van de Japanse codeberichten. John Costella weet in korte- en duidelijke bewoordingen alle belangrijke oorlogshandelingen uit te duiden en besteed ruim aandacht aan de aanloop naar het grote conflict tussen Japan en de Geallieerden. Kortom: een degelijk en handzaam standaardwerk betreffende de Tweede Wereldoorlog in de Pacific en Azië.
"Those who ignore history, are condemned to repeat it"
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door thedutchdevilo »

Delfzijlpocket1 schreef:Op dit moment ben ik bezig met het boek: Wiking een nederlandse SS- er aan het oostfront. Het boek gaat over een 18 jarige nederlander die in een zucht naar avontuur en op voorspraak van zijn Duitsgezinde vader, als vrijwilliger zich aanmeld bij de Nederlandse SS. Aan het oostfront maakte hij de zware en gruwelijke gevechten mee: eerst als infanterist en later als lid van een Panthertank- bemanning. Hij raakte driemaal gewond :bonk: .
Ik heb hem net voor de tweede keer weer gelezen.....Wat een fantastisch mooi boek!
Mooi en meeslepend geschreven zonder te overdrijven en met een goed te volgen verhaal
van wat deze man allemaal heeft meegemaakt.
8)
There can be only one...!
Gebruikersavatar
iknowdintoo
Lid
Berichten: 1753
Lid geworden op: 10 okt 2007, 17:33
Locatie: Terherne, Friesland
Ontvangen: 1 keer

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door iknowdintoo »

Holt Hartmann von Himmel van Toliver Constable (in het Duits, dus het gaat wat moeizaam :P ). Leuk boek over Erich Hartmann, de meest succesvolle jachvlieger ooit.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Jan Klaassen »

Ik ben klaar met het lezen van 'De Langste Dag', 'De Laatste Slag' en 'Een Brug te Ver' door Cornelius Ryan...Aanraders!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Frontovik »

Ik heb net de laatste pagina van "Voorwaarts kameraden, wij moeten terug" gelezen.
Ik raad hem aan :) .
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
Bram.T.
Lid
Berichten: 436
Lid geworden op: 17 jun 2007, 11:26
Locatie: Lokeren O-VL Belgie

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Bericht door Bram.T. »

de schaduw van de bevrijding belgie 1944-1945
peter schrijvers
"You can manufacture weapons and you can purchase ammunition, but you can't buy valor and you can't pull heroes off an assembley line"
http://www.35thinfantrydivisionbelgium.be/
Plaats reactie