Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorlog?

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Braam
Lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 apr 2012, 12:01

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Braam »

Ben nu halverwege Veld van Eer, geschreven door Lynn 'Buck' Compton, luitenant Easy Company van het 506th Parachute Infantry Regiment, 101st Airborne Division.
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door jacob »

Zeer interresant boek van Gerard Rutten (de vader van Edwin rutten) genaamd: "Mijn papieren camera"
FryslânVerzamelaar
Lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:51

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door FryslânVerzamelaar »

Op dit moment ben ik bezig met het boek:
Het begin: D-day
van Donald R. Burgett.
Als ik die uit heb ga ik met de andere delen van Burgett beginnen en als ik de hele serie gelezen heb komt de serie van George E. Koskimaki aan de beurt :P

Groeten!
Gebruikersavatar
Bert-Jan
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:51
Locatie: Diepenheim
Gegeven: 6 keer
Ontvangen: 14 keer

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Bert-Jan »

ik lees nu:


Storm uit het noorden - Mobilisatie en Duitse inval in Twente 1939-1940




'Storm uit het noorden' kreeg dit boek, dat handelt over de mobilisatie en Duitse inval in Twente, als titel mee. Het was de boodschap die de geheime zender 'Ceram', opgesteld in de marechausseekazerne aan de Enschedesestraat in Hengelo, in de vroege morgen van de 10e mei, de ether inzond. Het bericht werd opgevangen door ontvangsttoestellen op de commandoposten van de grensbewakingsbataljons die daarop hun maatregelen troffen. De codeterm 'noorden' in de alarmboodschap duidde op een vijandelijke inval ten noorden van de Rijn. Mocht er ten zuiden van deze rivier grensoverschrijding plaatsvinden, dan luidde het bericht dienovereenkomstig: 'Storm uit het zuiden'. Ondanks het feit dat de Duitse spionagediensten van ons gehele verdedigingssysteem op de hoogte waren, was het bestaan van dergelijke geheime zenders aan hun aandacht ontsnapt!
Gebruikersavatar
Panz
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mei 2012, 21:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Panz »

Na het lezen van Tigers in the mud, van Otto Carius en Twiligths of the gods (A Swedish Volunteer In The 11Th Ss Panzergrenadier Division Nordland On The Eastern Front) ben ik op zoek gegaan naar boeken die het verhaal vertelen over de verdediging / gevechten op Duits grondgebied.
Ik wil meer weten over de situatie die de geallieerde en de Duitse leger te verduren kregen in de laatste periode.
Ik ben aan de westerse zijde begonnen via Black Edelweiss.

Nu lees ik Seven Days in January: With the 6th SS Mountain Division in Operation Nordwind, om bij de 6th SS te blijven.
Hierna ga ik door met; In Final Defense Of The Reich: The Destruction of the 6th SS Mountain Division ''Nord''
Dan laat ik de 6th SS Noord los om met; "Victory Was Beyond Their Grasp: With the 272nd Volks-Grenadier Division from the Hurtgen Forest to the Heart of the Reich", door te gaan.

Heeft iemand ervarnig met een boek over de Dirlewanger brigade, hier heb ik ook wel interesse in maar weet niet of er goede boeken over zijn.
http://www.ww2-landmarkscout.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Gi collector
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 23 mar 2008, 15:39
Locatie: Z-Limburg

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Gi collector »

Waar heb jij het boek Seven Days in January: With the 6th SS Mountain Division in Operation Nordwind gekocht? Ben er namelijk ook naar op zoek en heb al wat sites gezien maar moet nog eventjes uitzoeken waar de prijs het beste is.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Jan Klaassen »

Ah, goed dat je het topic weer omhoog haalt! Boeken moet je doen :)

Laatst het boekje "Gestold Verleden" gelezen - over de vraag wie nu eigenlijk in 1940 Middelburg heeft verwoest: Duitsers (met artillerie), Duitsers (met bommenwerpers - de gangbare versie), of Fransen (met artillerie)? Binnenkort daarover een review! :)
Op dit moment bezig in het Duitse boek "An Weihnachten sind wir zu Hause" (ook hiervan komt een review op het forum): over feldpost van soldaten aan het Oostfront, naar huis. Wordt vergeleken met de berichten van het OKW. Zeer boeiend en confronterend.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
SvN
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2012, 19:53

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door SvN »

Ben momenteel het boek "De laatste getuigen uit concentratie- en vernietigingskampen" aan het lezen. Het boek is uitgegeven door ASP en bestaat uit een aaneenschakeling van persoonlijke getuigenissen van slachtoffers welke de kampen hebben overleefd.

De getuigenissen worden onderverdeeld in verschillende hoofdstukken zoals o.a. Nacht und Nebel, Politieke gevangenen, het Verzet, oorlogswezen en ondergedoken Joodse kinderen, vrouwen in de kampen, enz.. en geven een beeld van hoe het (over)leven was in een kamp.

Een van de getuigenissen in het boek is die van de broer van mijn opa, politiek gevangene KZ Buchenwald.
Een interessant boek voor wie interesse heeft in deze materie.

ISBN 978 90 5487 737 0
Gebruikersavatar
Linkert
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 okt 2010, 22:43
Locatie: Linkhout
Contacteer:

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Linkert »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Mr Mojo Risin »

Ik lees momenteel 'With the Old Breed' van Eugene B. 'Sledgehammer' Sledge, ook wel bekend als personage in de serie 'The Pacific'. Leest heel vlot.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
JariRHV
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 mei 2012, 18:14

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door JariRHV »

Ik lees op dit moment 'Generaal van Arnhem' geschreven door Robert E. Urquhart.
6th Airborne Division
Cas
Lid
Berichten: 975
Lid geworden op: 31 aug 2005, 13:09
Locatie: Margraten

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Cas »

Old Hickory Recon - The memores of Marion M Sanford as told to Jeff Rogers.

(Persoonlijk boodschap + gesigneerd door beiden)
Adoptant van:
T/5 Raymond Leon Miller 327th Glider Infantry Regiment 101st Airborn Division
Sgt Kurt Franzman 28th Inf. Reg 8th Infantry Division
John S. Williams 120th Inf. Reg 30th Infantry Division
Harrold Rogers 119th Inf. Reg 30th Infantry Division
Gebruikersavatar
Joep
Lid
Berichten: 2196
Lid geworden op: 22 sep 2012, 14:33
Gegeven: 1 keer

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Joep »

Ik lees op dit moment Op naar Berlijn en een informatie boek over oorlogsvliegtuigen.
Dat laatste boek is niet puur wo2 maar wel voor een groot deel, de meeste vliegtuigen gaan over wo1, wo2 en alles tussen tijdvakken 1910-1970
"Luctor et Emergo"

Altijd op zoek naar alles van het Nederlandse vooroorlogse leger!
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door symen »

Net uitgelezen de tweedelige biografie van Ian Kershaw over Hitler
1001004002382033.jpg
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Welk boek lees je op dit moment van de Tweede Wereldoorl

Bericht door Jan Klaassen »

Op dit moment nog een keer "Hess - het dubbelleven van de man achter Hitler". Heb het een tijd terug al eens gelezen (zie recensies), maar is weer een beetje weggezakt - tijd voor een opfriscursus :)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Plaats reactie