Ready for the Fray, geschiedenis van het Canadian Scottish Regiment, inclusief kaarten en verslagen van gevechten.
Mocht dit Regiment gelegerd zijn geweest in Midden Limburg (aan oa aan Kanaal Wessem Nederweert) dan zou ik graag het ISBN nummer willen hebben. Ik weet dat er Canadezen gelegerd zijn geweest die onverschrokken tegen (voor mij nog onbekende regiment) Duitse Para's (Von der Heyte?) hebben gevochten.
Ben nu bezig met Band of Brothers, blijft toch indrukwekkend. Ik heb afgelopen jaar Schijngevecht gelezen:
Jasper Maskelyne is illusionist en geeft tijdens de Tweede Wereldoorlog leiding aan de zogenaamde Magic Gang, een uiterst geheim onderdeel van het Britse leger. Deze groep van meesterlijke goochelaars en illusionisten laat het Suez-kanaal verdwijnen, verandert tanks in vrachtwagens en creëert hele legers uit schaduwen.
Hun grootste triomf behalen ze wanneer Rommels Afrika-korps zich in totale verwarring terugtrekt. En dit is slechts het begin van het meest ongelooflijke verhaal uit de Tweede Wereldoorlog.
Goed boek, lekker weg te lezen.
ISBN 9022988996
Verder aanrader: Opertion JB
JB staat voor James Bond, verhaal over een operatie om een aan het einde van WOII een hoge Duitse Nazi te ontvoeren welke toegang heeft tot alle Nazi tegoeden die in Zwitserland zijn ondergebracht. Ian Fleming was 1 van de uitvoerende van de operatie. De schrijver verklaard dat het allemaal echt is gebeurd maar omdat de inhoud zo ontzettend gevoelig was zijn alle documenten vernietigd (Rusland zou bepaald niet blij zijn wanneer zou blijken wanneer UK & USA de tegoeden voorzichzelf hadden gehouden..) Op deze operatie heeft Ian Flemming later het de inspiratie gevonden voor de Film/boekenheld James Bond.
Ik heb het boekje vorig via via op de kop kunnen tikken, ik zal even de info opzoeken als ik weer thuis ben.