Hallo hier een berichtje van Ronnie uit Nijmegen.
Ben 39 jaar en vader van 2 kinderen(3 en 15 jaar).
Ben grote liefhebber van de tweedewereldoorlog en speciaal van de paratroopers.
Ik heb Band of brothers tig keer gezien en het was een soort bijbel voor mij.
Ik had ook het boek gelezen en vond dat ook super.
Nu ben ik afgelopen maart naar speciaal naar normandie gegaan om de Band of brotherstour te doen.
Deze had ik gevonden op internet en battlebus in frankrijk deed deze tour.
De kosten waren 65 euro en werd s,morgens in Bayeux opgehaald.
De tolk was een belg die uitstekend engels en frans sprak en verscheidende veteranen persoonlijk kende.
Samen met een hele hoop research maakte hij er een dag van die ik nooit meer vergeet.
Het enigste wat ik jammer vond was dat ik er achter kwam dat er veel fouten in de serie zitten.
Er waren een hoop dingen verdraaid en personen door elkaar gehaald.
Als iemand iets meer wil weten mail me even.groetjes Ronnie
dick winters
-
- Lid
- Gegeven: 4 keer
- Ontvangen: 4 keer
- Contacteer:
- Mr Mojo Risin
- Lid
- Ontvangen: 8 keer
-
- Lid
Ja al met al denk ik dat het altijd afwijkt van het werkelijke.
Maar waar het mij omging was dat de Ambush op de duiters onder een spoorviaduct helemaal geen spoorviaduct was.
Dit was op een kruising op het platteland.
Ook was de groep in Band of brothers een man of 10,en in werkelijkheid bestond ie uit 60 man.
Hier moet ook Cole bijgezeten hebben.
Ik heb ook 2 delen Brothers in arms gespeeld,en hier klopt het meeste wel van.
groetjes Ronnie
Maar waar het mij omging was dat de Ambush op de duiters onder een spoorviaduct helemaal geen spoorviaduct was.
Dit was op een kruising op het platteland.
Ook was de groep in Band of brothers een man of 10,en in werkelijkheid bestond ie uit 60 man.
Hier moet ook Cole bijgezeten hebben.
Ik heb ook 2 delen Brothers in arms gespeeld,en hier klopt het meeste wel van.
groetjes Ronnie
- Mr Mojo Risin
- Lid
- Ontvangen: 8 keer
-
- Lid
Er zijn voor de serie behoorlijk wat zaken anders voorgesteld dan de werkelijkheid, maar bij een film of serie gaat het niet altijd om 100% de waarheid te benaderen, ze willen toch een verhaallijn maken.
In dit geval bij BoB hebben ze een aantal karakters uitgekozen die ze hebben uitgelicht en die hebben ze ook daden van anderen in de schoenen geschoven. Ik ben nu het boek van David K Webster aan het lezen en lees daarin dat hij in Hagenau helemaal niet mee is geweest op patrouile en dus niet is ingevallen voor Liebgot (volgens mij). Hij dacht er overigens wel aan.
Zo zijn er tal van voorbeelden. Als je het boek Biggest Brother van Winters leest zie je ook weer meer zaken dan het boek BoB of de serie. Denk dat als je de boeken van Koskamaki en Burgett leest er nog meer zaken zijn.
In dit geval bij BoB hebben ze een aantal karakters uitgekozen die ze hebben uitgelicht en die hebben ze ook daden van anderen in de schoenen geschoven. Ik ben nu het boek van David K Webster aan het lezen en lees daarin dat hij in Hagenau helemaal niet mee is geweest op patrouile en dus niet is ingevallen voor Liebgot (volgens mij). Hij dacht er overigens wel aan.
Zo zijn er tal van voorbeelden. Als je het boek Biggest Brother van Winters leest zie je ook weer meer zaken dan het boek BoB of de serie. Denk dat als je de boeken van Koskamaki en Burgett leest er nog meer zaken zijn.
-
- Lid
hee marcfire,
ben blij dat er eindelijk ook iemand zegt dat Webster niet mee is geweest op patrouille in hagenau. want ik heb al verscheidene discussies gehad met mensen hierover(die parachute infantry niet hebben gelezen).dat hij welmee was. maar in zijn boek zegt ie da ie niet mee is geweest en krijgt daar (voor zover ik me kan herinneren) dubbele gevoelens over.
maar omdat iedereen maar vol hield dat ik geen gelijk had dacht ik dat het dan aan mijn engels moest liggen...(en dat terwijl mun hele studie in het engels is..:p)
maar er zijn wel meerdere dingen die niet kloppen.zoals dat Blithe overleed aan zijn verwondingen in 1947.maar hij heeft later nog aan andere oologen deelgenomen.
maar dit allemaalniet ten nadelen van de serie BOB, want dit is een GEWELDIGE serie die ik meerdere malen heb gezien (ben nu weer bezig). en tja..het is moeilijk omalles precies na te construeren.
ben blij dat er eindelijk ook iemand zegt dat Webster niet mee is geweest op patrouille in hagenau. want ik heb al verscheidene discussies gehad met mensen hierover(die parachute infantry niet hebben gelezen).dat hij welmee was. maar in zijn boek zegt ie da ie niet mee is geweest en krijgt daar (voor zover ik me kan herinneren) dubbele gevoelens over.
maar omdat iedereen maar vol hield dat ik geen gelijk had dacht ik dat het dan aan mijn engels moest liggen...(en dat terwijl mun hele studie in het engels is..:p)
maar er zijn wel meerdere dingen die niet kloppen.zoals dat Blithe overleed aan zijn verwondingen in 1947.maar hij heeft later nog aan andere oologen deelgenomen.
maar dit allemaalniet ten nadelen van de serie BOB, want dit is een GEWELDIGE serie die ik meerdere malen heb gezien (ben nu weer bezig). en tja..het is moeilijk omalles precies na te construeren.
-
- Lid
- Contacteer:
Marcfire schreef:Ik ben nu het boek van David K Webster aan het lezen en lees daarin dat hij in Hagenau helemaal niet mee is geweest op patrouile en dus niet is ingevallen voor Liebgot (volgens mij). Hij dacht er overigens wel aan.
Dit staat ook gewoon in het boek Band of Brothers, Webster zat tijdens de patrouille op OP2 (dacht in ieder geval 2 weet niet 100% zeker) om met een mitrailleur dekkingsvuur te geven aan de terug trekkende patrouille... Hij vond: "Voor 1 keer leek het mij nuttig om mij aan vijandelijk vuur open te stellen, al zou dit mijn leven kosten om die van 15 anderen te redden."karell schreef:ben blij dat er eindelijk ook iemand zegt dat Webster niet mee is geweest op patrouille in hagenau. want ik heb al verscheidene discussies gehad met mensen hierover(die parachute infantry niet hebben gelezen).dat hij welmee was.
Ja dat klopt, Blithe is in December 1967 overleden; na gevochten te hebben in Korea, gediend te hebben met de 82nd A/B en een uitverkiezing tot Paratrooper of the Year... dit is inderdaad een heel storende fout van de makers

"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."
http://www.freewebs.com/easycompany506th
http://www.freewebs.com/easycompany506th