Voorbij Band of Brothers

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Voor heel veel jongeren is de oorlog heel simpel. Je had de dappere Band of Brothers en je had de gemene SS.
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
koos24
Lid

Bericht door koos24 »

Harro schreef:Voor heel veel jongeren is de oorlog heel simpel. Je had de dappere Band of Brothers en je had de gemene SS.

Dat klopt.

Ik ben het gedeeltelijk met je eens, door de BOB hype krijgen veel mensen een verknipt beeld van de strijd.
Laten we eerlijk zijn, voor de Bobbers (Band of Brother boys) was de oorlog binnen 10 mnd afgelopen (juni 1944 - april 1945) en daarvan hebben ze ook nog een gedeelte in de Engelse pub rondgehangen.

Toch hoop ik dat jongeren door films & boeken over de BOB geïnteresseerd raken in de rest van de oorlog. Je moet ergens een begin maken toch?!

Ik durf zelfs nog een stapje verder te gaan, met het gevaar dat ik me op glad ijs begeef, zonder BOB was een deel van deze jongeren vermoedelijk nooit in aanraking gekomen met WO2 buiten hun verplichte geschiedenis lessen op school.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Easycompany506th
Lid
Contacteer:

Bericht door Easycompany506th »

Darryl schreef:Dan nog denken veel mensen dat Easy het hardst heeft gevochten, het dapperst was, de meeste ''eer'' verdient enz... :wink:
Ok, je hebt gelijk dat er zulken tussen zitten, maar ik vind, als dit zo is, dat je ook niet werkelijk geïntereseert bent in de geschiedenis van de wo2 en slechts een meeloper bent in de hype...

Maar we gaan een beetje off- topic... Morgen maar even de boekenhandel bellen op Voorbij BoB te bestellen :evil: :wink:
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."

http://www.freewebs.com/easycompany506th
Mr Mojo Risin
Lid
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Ze hebben wel het meeste van de tijd in de frontlijn gezeten, mede doordat bijna elke man die S-2 of S-3 was voor het bataljon een man van Easy was. Daarom hadden ze ook een goede verstandhouding met de staf.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Mr Mojo Risin
Lid
Ontvangen: 8 keer

Bericht door Mr Mojo Risin »

Hiermee wil ik dus niet zeggen dat Easy de dapperste of beste compagnie of wat dan ook was. Maar ik geef Koos24 wel gelijk.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
johan willaert
Lid
Ontvangen: 4 keer
Contacteer:

Bericht door johan willaert »

paratrooper schreef:Ze hebben wel het meeste van de tijd in de frontlijn gezeten, mede doordat bijna elke man die S-2 of S-3 was voor het bataljon een man van Easy was. Daarom hadden ze ook een goede verstandhouding met de staf.
:roll:
29th Let's Go!!!!!
Easycompany506th
Lid
Contacteer:

Bericht door Easycompany506th »

johan willaert schreef:
paratrooper schreef:Ze hebben wel het meeste van de tijd in de frontlijn gezeten, mede doordat bijna elke man die S-2 of S-3 was voor het bataljon een man van Easy was. Daarom hadden ze ook een goede verstandhouding met de staf.
:roll:
Ik denk dat paratrooper hier bedoeld dat Easy het meeste van het 506e in de frontlijn heeft gezeten, dit is ook een beeld wat geschept word doordat alles op 1 company gericht is in Band of Brothers.

Ok, ze werden vaak in gezet, en ook door de redenen die Paratrooper noemt, maar dit wil niet zeggen dat ze gelijk het meeste tijd in de frontlijn zaten andere compagniën hebben even hard en veel gevochten dan wel in het 506e dán wel in de 101st A/B en dan nog niet eens gesproken over alle compagniën/ divisies in de ETO...
"If you can read this, thank a teacher! If you are reading it in English, Thank a Veteran."

http://www.freewebs.com/easycompany506th
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Gegeven: 65 keer
Ontvangen: 114 keer

Band of brothers hype

Bericht door asjemenou »

Hierbij weer de zoveelste topic over Band of Brothers. In mijn ogen is Band of Brothers een leuke serie maar ook niet meer dan dat. Door deze serie is Dick Winters in één klap de bekendste WOII veteraan ter wereld geworden (Amerikaanse commercie). Voor mij is Dick Winters niet meer of minder dan alle andere WOII veteranen en verdient ie ook niet meer of minder aandacht dan een andere WOII veteraan. Hij deed net als de overige onbekende WOII veteranen gewoon z'n plicht/werk en door gelukkige omstandigheden heeft ie de oorlog overleeft.
Naast Dick Winters hebben vele andere WOII veteranen ook hun memoires aan het papier toevertrouwd. Hun verhalen zijn net zo boeiend/ontroerend om te lezen als het verhaal van Dick Winters.
Harro
Lid
Lid

Bericht door Harro »

Amen! Over bijvoorbeeld een Malarkey of een Guarnere worden forums vol geschreven en over mensen waar al boeken vol over geschreven zijn omdat ze in 506/E dienden willen ze alsmaar nog meer weten. Maar als ik bijvoorbeeld William Meddaugh, Albert W. Hope of Ellis W. McInnis noem dan weten bijzonder weinig mensen wie dit zijn, laat staan dat er fora zijn waarop ze tot zelfs hun schoenmaat besproken worden. Het zou zo leuk zijn als mensen eens soldaten uit andere eenheden gingen onderzoeken. Maar het hoogst haalbare lijkt voor velen toch te zijn om persoonlijk contact te hebben met de "BoB sterren".
De geschiedenis is het heden gezien door de toekomst - Godfried Bomans
"Wilders die weer wat uitkraait over criminele allochtonen: in zijn wereld is dat een pleonasme" - Alexander Pechtold
Jeeper704
Lid

Bericht door Jeeper704 »

Daar kan ik Harro in bijtreden.

Ik heb veel respect voor de E Company men, maar wordt het niet eens tijd om de anderen ook in het daglicht te zetten?
Ik heb Veteranen gekend die véél meer meemaakten dan E/506 en ik vind het een beetje scheefgetrokken en unfair dat E/506 alle glorie krijgt en zo opgehemeld wordt.
Laatst gewijzigd door Jeeper704 op 22 sep 2006, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Bring in the Hellcats! (M18 TDs)
World War II - European Theater of Operations
http://www.ww2-eto.com
PaulM
Lid
Lid

Het boek..

Bericht door PaulM »

Ben het boek nu aan het lezen, het leest beter dan band of brothers zelf.

Dit boek is geschreven in de 'ik" vorm zodat het veel persoonlijker wordt. Dick Winters beschrijft in het boek zijn eigen belevingen. Het zijn zijn ooggetuige verhalen die natuurlijk op zijn eigen manier beleefd zijn. (dus wat gekleurd). maar dat geeft nu net wat meer vindt ik.

Nadeel van band of brothers (het boek) is dat het geschreven is in verslagvorm.

Dit boek is een echte aanrader als je een ooggetuige verslag wilt lezen

Paul
Plaats reactie