"Ik heet Anne, zei ze, Anne Frank"

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56

"Ik heet Anne, zei ze, Anne Frank"

Bericht door YPPY »

'Te lang mag de brief niet worden tot ziens en een klein kusje van Anne'.

Met deze woorden eindigde de brief die Anne Frank vanaf haar onderduikadres schreef aan Jacqueline van Maarsen, beter bekend als Jopie. De brief is nooit opgestuurd en pas gelezen toen bekend was dat Anne was overleden. Voor velen was Jopie een bekende, toch verkoos Jacqueline er lang voor onbekend te blijven.

Jacqueline van Maarsen werd in 1929 geboren in Amsterdam. Daar bleef ze haar hele jeugd wonen. Haar vader was Nederlander en haar moeder Française. Na de oorlog heeft ze lang in de anonimiteit geleefd. Pas na veel aandringen mocht haar dochter aan een vriendin vertellen dat zij ‘Jopie’ was uit de dagboeken van Anne Frank. Zelfs met haar beste vrienden sprak ze er niet over. Met haar boek treedt ze nu naar buiten.

Het boek
Het eerste deel van het boek gaat over de moeder van Jacqueline en hoe zij met haar vader trouwt. Ze besluiten samen in Amsterdam te gaan wonen. Na meerdere pogingen lukt het Jacquelines vader om haar moeder ingeschreven te krijgen bij de Joodse Gemeente in Amsterdam. Met die inschrijving zijn ook Jacqueline en haar zusje joods. In de oorlog blijkt dat dit geen handige beslissing was. Omdat het hele gezin nu joods is, moeten de zusjes naar het Joods Lyceum, waar Jacqueline al snel een vriendin wordt van Anne.
“Na mijn eerste schooldag op het Joods Lyceum fietste ik over de Amsteldijk, nog vol van alle nieuwe indrukken die ik die dag had opgedaan. Plotseling hoorde ik mijn naam roepen. Een klein sprietig meisje met glanzen zwart haar en een spits gezichtje kwam buiten adem naast mij rijden. (...) ‘Ik heet Anne,’ zei ze, ‘Anne Frank’.”
De meisjes zien elkaar dagelijks en delen lief en leed. Jacqueline is daarom ook erg verbaasd wanneer Anne begin juli 1942 ineens verdwenen is. Dit hoort ze van een vriendinnetje. “Op maandag 6 juli kwam Hannah naar me toe en vertelde dat de familie Frank weg was. ‘Naar Zwitserland vertrokken!’ (...) De vorige dag hadden Anne en ik nog een tijdje aan de telefoon zitten praten, maar niets had erop gewezen dat ze de dag daarna verdwenen zou zijn.” Hannah en Jacqueline gaan nog op zoek naar het ruitjesdagboek, maar ze vinden het niet.
Langzaamaan verdwijnen steeds meer van Jacqueline’s vriendinnen. Haar moeder begrijpt dat het ook haar gezin kan overkomen. Ze besluit daarom de inschrijving bij de Joodse Gemeente ongedaan te maken en daarmee de registratie als jood bij de bezetter. Nu is Jacqueline niet-joods en veilig voor de bezetter. Jacqueline gaat van het Joods Lyceum naar het Meisjeslyceum waar ze zich niet thuis voelt. Ze heeft het gevoel nergens bij te horen en overal tussenin te zitten.
Na de oorlog hoort ze niets van Anne. “Dat vond ik vreemd. Plotseling belde haar vader bij ons aan. Ik schrok: droevige ogen, een mager gezicht, zijn versleten pak hing los om zijn magere lichaam. En hij was alleen, ik begreep hem niet.” Jacqueline hoort het verhaal over de onderduik en dat haar vriendin al die tijd zo dicht bij was. Ook nadat het nieuws komt van Anne’s overlijden komt Otto Frank vaak op bezoek bij de familie van Maarsen. Ze praten veel over Anne en Jacqueline denkt dat ze hem het gevoel geeft dat de band met zijn dochter nog niet helemaal verbroken is. Ook na de oorlog hebben Jacqueline en Otto nog veel contact.
Het boek eindigt bijna zoals het begint: met de kennismaking tussen Jacqueline’s ouders, maar dan beschreven door de ogen van haar vader.

Afbeelding

Ik heet Anne, zei ze, Anne Frank
Herinneringen van Jacqueline van Maarsen

Uitgeverij: Cossee
ISBN: 90 5936 021 4
Trefwoorden: Jodenvervolging, Nederland, Verhalen, Frank, Anne
Bronnen: http://www.oboss.nl/Blikopener/lezing001_2003.htm
http://www.joods.nl:9673/rubrieken/artikel?nr=2821
http://www.rotterdamsdagblad.nl
en het boek

Dit boek is vorig jaar verschenen en ik vroeg me af of iemand het al gelezen heeft. Ik wel dus. Het sprak me aan omdat het een iets andere kant van Anne laat zien en ik het gevoel had een beetje terug te gaan in de tijd en het ook een beetje mee te maken. Het vertelt het verhaal van Jacqueline en haar familie, niet van Anne. Toch lees je wel hoe veel invloed Anne ook na haar verdwijning nog heeft gehad op Jacqueline. Het begin vond ik zelf minder interessant, dat ging over de moeder van Jacqueline in Frankrijk. Toch was het zeker de moeite van het lezen waard. Een aanrader wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35

Bericht door Arjen »

Ik zag het staan in het ouderlijk huis van een vriend van me. Ik heb het eventjes ingekeken maar toen weer weggezet. Het gedeelte dat ik zag wat me raakte was dat het geschreven was door iemand die in eerste instantie niet maalde om een oorlog of om alle dingen die erbij kwamen kijken, voor mij leek het erop dat het geschreven was door iemand die naar voren wilde laten komen wie Anne voor haar was.
dat vond ik mooi.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56

Bericht door YPPY »

Dat denk ik ook. Dat las ik ook een interview. Anne is haar vriendin. Daarna werd ze voor anderen een held, maar voor Jacqueline was ze gewoon haar jeugdvriendinnetje.
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35

Bericht door Arjen »

ik vind het nooit zo leuk als normale mensen hun menselijkheid verliezen en opeens in een soort ander jasje komen te staan. Dat maakt alles altijd zo onwerkelijk...
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56

Bericht door YPPY »

Eigenlijk vind ik dat de 'verhelding' van Anne Frank nog wel mee valt. Haar dagboek, toch het belangrijkste document op dat gebied is geschreven toen ze nog gewoon een standaard meisje was. Misschien is het ook daarom dat ik de biografieen over haar niet zo interessant vind. Wat er te vertellen is, staat in haar dagboek, de rest is niet ontzettend interessant. Dit boek is juist wel weer goed, omdat het vanuit een vriendinnetje geschreven is.
Ik ben hierom wel extra benieuwd naar het tweede deel. Dat gaat juist over na de oorlog, toen Anne beroemd werd.
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

Khoor inderdaad wel van meer dat ze het boek van Anna Frank niet echt boeiend vinden.
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56

Bericht door YPPY »

Welk boek bedoel je symen? Dit boek?
Voor lieve berichtjes, schattige dieren of wat anders leuks kun je altijd mailen.

*Weer alleen*
Gebruikersavatar
symen
Lid
Berichten: 540
Lid geworden op: 29 sep 2005, 20:57

Bericht door symen »

Nee het dagboek van Anna Frank.
Virus of Life
Lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 dec 2007, 21:17

Bericht door Virus of Life »

Ik hebn ondertss al gevonden dat er 2 verfilmingen zijn over Anne Frank

Welke is de moeite waard om aan te schaffen of zou ik beter op zoek gaan naar een docu?
Gebruikersavatar
Wendy_1982
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 apr 2007, 11:08

Bericht door Wendy_1982 »

Ik heb het boek zien staan in de winkel,Ik wil het boek volgende week gaan halen. Zoals ik in de eerste bericht de beschrijving van het boek heb gelezen, lees je hoe Jacquline tegen Anne aankeek en wat er door haar heen ging. Dit lijkt me een heel interresant boek.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ClaudeBot, Facebook en 2 gasten