Ik verplaats dit topic even naar Teksten & Publicaties..
IJsbrand schreef:Oh ja? Gaat Jan een boek uitgeven? Het zal wel een wiedergutmachung zijn, nu hij al behoorlijk in de herfst van zijn leven is beland.
Uit een betrouwbare bron heb ik vernomen, dat deze Jan Beijering in de tijd van zijn grote horeca-accomodatie
nog behoorlijk wist af te geven op alles wat maar joods was.
Velen die hem uit die tijd nog kennen, of uit 40-45 geloven dan ook weinig van zijn berouw.
Maar een boek geschreven met krokodillentranen, kan nog een leuke aanvulling worden op zijn pensioen
Dat geloof ik ook.. Wiedergutmachungsbuch om't zo maar te noemen.
Of spijt oprecht is, valt nooit te beoordelen. Je kan nooit zeker weten wat er in het hoofd van die man om is gegaan. Hij heeft er in ieder geval nooit zo zwaar onder zijn oorlogsverleden geleden dat hij zichzelf maar om heeft gebracht.
De Amerikanen hebben na de Tweede Wereldoorlog een grote hoeveelheid getuigenverklaringen opgenomen bij (Waffen) SS'ers, over oorlogsmisdaden en de jodenvervolging. Uiteraard werd er door iedere getuige gezegd dat hij het verschrikkelijk vond en dat hij nooit de trekker heeft overgehaald wanneer er een joods kind voor zijn voeten stond. De mannen van de politiebataljons waren hier ook verdomd goed in. Het was altijd de man naast hem, komisch want zo heeft iedereen het gedaan..
Het zal denk ik wel een interessant boek zijn, maar misschien is het handig om een potlood te pakken zodat je door alle spijtbetuigingen en ontkenningen heen kan strepen.
Wat ik wil zeggen, en ik geloof dat IJsbrand dit ook wil zeggen, is dat wanneer je dit boek koopt, je kritisch moet lezen.
In mijn ogen is een oprechte spijtbetuiging van iemand die oorlogsmisdaden heeft begaan óf monnik worden, óf van een hoog gebouw afspringen.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944