Biografie Jan Beijering (ex-Waffen SS'er)

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Biografie Jan Beijering (ex-Waffen SS'er)

Bericht door Rednas »

Ik heb het helaas niet helemaal gezien, maar bij 4 in het land kwam Jan beijering langs. Ik had hem al eens gezien bij de docu: Het geweten, elite soldaten van Hitler.
Nu kwam hij in het programma omdat zijn boek (over zijn tijd bij de Waffen SS) vrijdag uitkomt. Hij zag de Waffen SS echt als een elite tot hij te horen kreeg van de kampen ed. Na de oorlog voelde hij zich zeer schuldig.

Morgen zal het artikel en het filmstukje hierop staan:

http://www.rtl.nl/(/actueel/4inhetland/ ... week13.xml

Meer info heb ik niet kunnen vinden, maar morgen zal je in bovenstaande link meer vinden...

Afbeelding
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Oh ja? Gaat Jan een boek uitgeven? Het zal wel een wiedergutmachung zijn, nu hij al behoorlijk in de herfst van zijn leven is beland.
Uit een betrouwbare bron heb ik vernomen, dat deze Jan Beijering in de tijd van zijn grote horeca-accomodatie
nog behoorlijk wist af te geven op alles wat maar joods was.
Velen die hem uit die tijd nog kennen, of uit 40-45 geloven dan ook weinig van zijn berouw.
Maar een boek geschreven met krokodillentranen, kan nog een leuke aanvulling worden op zijn pensioen :lol:
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

IJsbrand, anti semitisch zijn is een ding, maar misschien wist hij er ECHT niks vanaf. en die man zat natuurlijk niet voor niets bij de SS..
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

IJsbrand, je kan zeggen wat je wilt, maar ken jij deze man persoonlijk?
Op mij komt zijn spijt oprecht over, en ik ga het boek zeker kopen.
Deas Gu Cath
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Of hij anti-semitisch is weet ik niet, en dat maakt ook niet echt uit (hoeveel mensen zijn er tegenwoordig wel niet anti-islam). Maar na het zien van die kampen kreeg hij een enorm schuldgevoel (als hij bv zag wat er met kinderen werdt gedaan). Wat hij vooral moeilijk vond was het vereffenen van zijn daad. Zo zegt hij in de docu dat hij elke keer na de voetbalwedstrijd ging eten bij de Jood als persoonlijke manier om zijn daden te vereffenen.

Ik ga iig vrijdag het boek halen.
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Gezien de leeftijden van zijn bovenstaande bewonderaars is het meer een jongensboek geworden, dat zijn denk ik
ook de enigen die deze man nog geloven.
Veel leesplezier trouwens. :roll:
Wouter
Lid
Berichten: 1174
Lid geworden op: 24 apr 2006, 19:30
Locatie: Deventer

Bericht door Wouter »

Je zal niet de eerste zijn die iemand verkeerd inschat door naar de leeftijd te kijken.
Deas Gu Cath
Gebruikersavatar
Mike.H
Lid
Berichten: 3298
Lid geworden op: 20 dec 2005, 21:54
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Mike.H »

IJsbrand schreef:Gezien de leeftijden van zijn bovenstaande bewonderaars is het meer een jongensboek geworden, dat zijn denk ik
ook de enigen die deze man nog geloven.
Veel leesplezier trouwens. :roll:
Hier kan ik dus weer niet tegen he, je kan niks bewijzen, het enigste wat je doet is deze man beschuldigen zonder bewijs te leveren of wat dan ook.. en nu ligt het ineens aan onze leeftijd? en je kan veel zeggen maar wij "stomme jonkies" moeten vaak "oudere mensen" verbeteren op hun fouten die ze maken over WOII dus vergis je niet zoals Wouter al zei.
Go, tell the Spartans, stranger passing by,
That here, obedient to their laws, dead we lie. —
King Leonidas at Thermopylae
Gebruikersavatar
Dodo
Lid
Berichten: 6247
Lid geworden op: 20 jun 2004, 11:52
Locatie: Den Haag

Bericht door Dodo »

Ik verplaats dit topic even naar Teksten & Publicaties.. ;)
IJsbrand schreef:Oh ja? Gaat Jan een boek uitgeven? Het zal wel een wiedergutmachung zijn, nu hij al behoorlijk in de herfst van zijn leven is beland.
Uit een betrouwbare bron heb ik vernomen, dat deze Jan Beijering in de tijd van zijn grote horeca-accomodatie
nog behoorlijk wist af te geven op alles wat maar joods was.
Velen die hem uit die tijd nog kennen, of uit 40-45 geloven dan ook weinig van zijn berouw.
Maar een boek geschreven met krokodillentranen, kan nog een leuke aanvulling worden op zijn pensioen
Dat geloof ik ook.. Wiedergutmachungsbuch om't zo maar te noemen.
Of spijt oprecht is, valt nooit te beoordelen. Je kan nooit zeker weten wat er in het hoofd van die man om is gegaan. Hij heeft er in ieder geval nooit zo zwaar onder zijn oorlogsverleden geleden dat hij zichzelf maar om heeft gebracht.

De Amerikanen hebben na de Tweede Wereldoorlog een grote hoeveelheid getuigenverklaringen opgenomen bij (Waffen) SS'ers, over oorlogsmisdaden en de jodenvervolging. Uiteraard werd er door iedere getuige gezegd dat hij het verschrikkelijk vond en dat hij nooit de trekker heeft overgehaald wanneer er een joods kind voor zijn voeten stond. De mannen van de politiebataljons waren hier ook verdomd goed in. Het was altijd de man naast hem, komisch want zo heeft iedereen het gedaan.. :P

Het zal denk ik wel een interessant boek zijn, maar misschien is het handig om een potlood te pakken zodat je door alle spijtbetuigingen en ontkenningen heen kan strepen.

Wat ik wil zeggen, en ik geloof dat IJsbrand dit ook wil zeggen, is dat wanneer je dit boek koopt, je kritisch moet lezen.
In mijn ogen is een oprechte spijtbetuiging van iemand die oorlogsmisdaden heeft begaan óf monnik worden, óf van een hoog gebouw afspringen.
Laatst gewijzigd door Dodo op 28 mar 2007, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
"However, the German infantry halted abruptly after finding and drinking a large cache of kirsch liquor in a garage along the route"
The Lorraine offensive 1944
IJsbrand
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 16 apr 2006, 07:10
Locatie: Overijssel

Bericht door IJsbrand »

Mike H.

Doe dan goed je best om ouderen te verbeteren op hun fouten, dan kun je bij deze meneer beginnen.

En voor de ouderen onder ons, kan ik nog mededelen, dat het altijd een grote vriend was van de zanger Gert Timmerman.
Die heeft met zijn vrouw Hermien daar vroeger veel optredens in het zalencentrum verzorgd.
En zoverre ik beide heren ken, en hun levensstijl, dan zijn ze uit hetzelfde hout gesneden.
Ze waaien met iedere wind mee, zeggen ze in Drente.
Rednas
Lid
Berichten: 1147
Lid geworden op: 17 jul 2006, 16:39

Bericht door Rednas »

Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Bericht door Stefan »

Ik heb het filmpje eens bekeken,en op het einde zegt ie dat er nog een deel is.Waar is die dan?

-edit- Ik bedoel het eerste filmpje.
Gebruikersavatar
thedutchdevilo
Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 apr 2005, 23:08
Locatie: Groningen

Bericht door thedutchdevilo »

Ik woon in hetzelfde dorp als Jan Beijering en Jan staat bekend om zijn overdreven verhalen(hij beweerde aan het eind van de oorlog samen met Rost van Tonningen de overgave te hebben besproken met de Engelsen in hotel de Wereld)
Tevens staat Jan hier bekend om zijn gebrek aan aandacht en krokodillentranen.
Hij zal alles doen om maar onderwerp van gesprek te zijn.
Hij heeft hier in het verleden een fantastische horeca gelegenheid opgebouwd waar in de jaren 1955-1980 alle sterren kind aan huis waren.
Op zijn afscheid kwamen bv. BZN,The Cats,George Baker en the Golden Earing spelen.
Maar dat neemt niet weg dat hij heel erg fout was in de oorlog.
Hij tekende in 1942 en niet in 1940 en bij de Nederlandse SS zaten geen mensen die nergens van wisten...
There can be only one...!
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

@thedutchdevilo

Welke zaal had hij dan? Ik ben Groninger van geboorte maar ik ken de man niet.
Plaats reactie