DOORWERTH - De locatie voor het geheime Duitse vliegveld op Deelen bij Arnhem is door Duitse spionnen al in 1937 uitgezocht.
Op de fiets ploegden jonge Duitse technici door de mulle Veluwse zandpaadjes om de omvang van het toekomstige Fliegerhorst te bepalen.
Uiteindelijk legden de Duitsers in 1940 in recordtempo een enorm vliegveld aan en bouwden ze honderden gebouwen in de vorm van Veluwse brinkdorpjes, om herkenning van uit de lucht te bemoeilijken.
Dat staat in het boek Duits Deelen, dat in opdracht van de Hoenderloo Groep is geschreven door Ineke Beltman uit Doorwerth.
Sinds vorig jaar zijn op Deelen een aantal groepen jongeren geplaatst, die niet in een jeugdgevangenis thuishoren, maar waarvoor elders nog geen plek is.
De directie van de Hoenderloo Groep vond dat zij en hun begeleiders iets moesten weten van de historische omgeving waarin ze wonen.
Beltman heeft haar boek voornamelijk geschreven vanuit de visie van de Duitse soldaat die op Deelen gelegerd was.
Ze heeft nauw contact gehad met Wolfgang Falck, die op 26 juni 1940 commandant van de 1e Nachtjagd divisie werd.
De Nachtjagd divisie was het geheime Duitse wapen tegen de Engelse luchtaanvallen.
Falck is na de oorlog geroemd om de vooruitstrevende vernieuwingen die hij in de militaire luchtvaart doorvoerde.
Falck, die dit voorjaar op 97-jarige leeftijd in Oostenrijk is gestorven, heeft een eigen hoofdstuk in Duits Deelen geschreven.
„Ik heb goede contacten met alle vliegers, ook met Britse piloten.
Wij beroepsmilitairen van de luchtmacht kennen geen vijandschap.
We wilden geen oorlog”, schrijft hij.
Falck is in 2003 nog op bezoek geweest in Deelen, om zijn woonhuis en commandocentrum Klein Heidekamp nog eens te bekijken.
Fliegerhorst Deelen is groter dan het huidige Schiphol.
De Duitse bezetter koos opzettelijk voor die enorme omvang, zodat het complex er vanuit de lucht uit zou zien als een verzameling dorpjes met wat wegen er tussen.
Alle militaire gebouwen en bunkers werden gebouwd als boerderijen.
De jongeren van de Hoenderloo Groep wonen op de Kop van Deelen in huizen met metersdikke muren en dikke stalen luiken voor de ramen.
Voordat de Duitsers hun oog op de Veluwse zandgrond lieten vallen, hebben ze in heel Nederland rondgekeken, zo blijkt uit het boek van Beltman.
De Betuwe viel af, omdat de grond te drassig was en de Duitsers bovendien dijkdoorbraken van de grote rivieren vreesden.
Dat gold ook voor het hele gebied rond Utrecht, waar de Nieuwe Hollandse Waterlinie lag.
„Die Nederlanders hoeven maar enkele dijken door te steken, een paar sluizen open te zetten en hele gebieden lopen onder”, zo tekende de schrijfster op uit bewaard gebleven briefwisselingen.
Deelen lag precies op de vliegroute vanuit Engeland naar het Duitse Ruhrgebied.
Boven Deelen is tussen 1940 en 1945 een hevige luchtoorlog uitgevochten.
Pas kort voor de capitulatie in mei 1945 verlieten de Duitsers hun zelfgebouwde complex.
Canadese bevrijders namen Airport Deelen in gebruik als depot voor legermaterieel en munitie.
Nog steeds wordt er in de omgeving van Deelen veel oorlogstuig gevonden.
In januari 2007 is het hele militaire vliegveld beschermd rijksmonument geworden.
De „Heimatschutz Architektur” van het hele complex, waarbij zelfs nepramen met planten in de vensterbank op bunkers werden geschilderd, is nog overal en op de meest onverwachte plekken te zien.
Bron: De Telegraaf van 6 juni n2007
Duitsers zochten Fliegerhorst Deelen al in '37 uit
- PPL
- Lid
- Berichten: 1889
- Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
- Locatie: Amsterdam
Duitsers zochten Fliegerhorst Deelen al in '37 uit
Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
- Charly1975
- Lid
- Berichten: 3211
- Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
- Locatie: Betuwe