Canon Tweede Wereldoorlog van het NIOD

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
okke
Lid
Gegeven: 3 keer

Canon Tweede Wereldoorlog van het NIOD

Bericht door okke »

Op http://www.niod.nl/canon.asp heeft het Niod een discussieforum gestart voor een Canon van de Tweede Wereldoorlog. Gezien de onderwerpen is de focus vooral gelegd bij de ervaring van Nederlanders, dus de bezetting en bevrijding, de inzet van Nederlandse burgers in de Duitsland (hoewel de Prinses Irene brigade en inzet van Nederlandse vrijwilligers bij het Oostfront niet genoemd worden). Ook Nederlands Indië is vertegenwoordigd in de Canon.
De enige gebeurtenis die in de Canon voorkomt, maar waar Nederlanders niet bij betrokken waren zijn de Amerikaanse aanvallen op Nagasaki en Hiroshima.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Rednas
Lid

Re: Canon Tweede Wereldoorlog van het NIOD

Bericht door Rednas »

okke schreef:Op http://www.niod.nl/canon.asp heeft het Niod een discussieforum gestart voor een Canon van de Tweede Wereldoorlog. Gezien de onderwerpen is de focus vooral gelegd bij de ervaring van Nederlanders, dus de bezetting en bevrijding, de inzet van Nederlandse burgers in de Duitsland (hoewel de Prinses Irene brigade en inzet van Nederlandse vrijwilligers bij het Oostfront niet genoemd worden). Ook Nederlands Indië is vertegenwoordigd in de Canon.
De enige gebeurtenis die in de Canon voorkomt, maar waar Nederlanders niet bij betrokken waren zijn de Amerikaanse aanvallen op Nagasaki en Hiroshima.
Ik meen mij een documentaire te herinneren waarin gezegt werd dat er Nederlanders doodgingen door de Atoombom, of in ieder geval radio-actief werden besmet. Dit kwam omdat ze dichtbij in een gevangenenkamp zaten.

En er mocht inderdaad wel een duidelijker stukje komen over de militaire inzet, het stukje 'Duitse militaire dienst' is wat aan de korte kant en ik mis de Nederlanders in het Engelse leger (bv de PIB, maar ook de zeevaarders).
Plaats reactie