Enkele boeken gezocht over Nederland na WO2

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
rutger
Lid

Enkele boeken gezocht over Nederland na WO2

Bericht door rutger »

Geachte forumleden,

voor een werkstuk van school heb ik een paar boeken nodig over Nederland na WO2 betreffende politiek en economie. Is er iemand die mij een paar goede titels kan aanraden?

Alvast bedankt!

Mvg,

Rutger
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Internetsites zijn trouwens ook welkom!
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Hellmond
Lid

Bericht door Hellmond »

Hey rutger,

vorige week zelf nog paar video's bekeken over je onderwerp.
Misschien heb je er wat aan...

http://geschiedenis.vpro.nl/dossiers/24969741/

Veel succes met je werkstuk
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Dat kan ik goed gebruiken! Bedankt voor de tip Hellmond!

Nelson Mandela
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Is er iemand die mij kan vertellen hoe groot het tekort was aan huizen na WO2. En hoeveel huizen er in WO2 zijn vernietigd?

Mvg,

Rutger

Nelson Mandela
rutger
Lid

Bericht door rutger »

rutger schreef:Is er iemand die mij kan vertellen hoe groot het tekort was aan huizen na WO2. En hoeveel huizen er in WO2 zijn vernietigd?

Mvg,

Rutger
Niemand die mij kan helpen?

Nelson Mandela
karell
Lid

Bericht door karell »

ik weet niet of dit echt expliciet bekend is. wanneer is iets vernield? wanneer er een gedeelte kapot is maar wel bewoonbaar? of wanneer het volledig onbewonnbaar is?

in sommige steden (bijv. Rotterdam en Nijmegen), zijn grote gedeelten van de binnenstad plat gebombardeerd, maar of er daadwerkelijjk cijfers van zijn, i don't know. Ik weet niet of er een boek over is, zo ja, wil ik dat ook graag weten! verder kan ik je adviseren naar de gemeenten zelf te gaan, en daar navraag te doen.

zoals ik uit dit topic opmaak, gaat dit over politiek en de economie van Nederland na wo2, dus waarschijnlijk ben je niet van plan om erg diep in te gaan op het 'huizendilemma' (als ik het even zo mag noemen). Maar anders heb ik nog wel een ander interessant aspect, betreft dit onderwerp. Toen mijn omaa terug kwam van evacuatie, stond het huis van hun eerste onderduikadres er nog, helemaal zonder enige schade, echter waren de eigenaren nog niet terug van evacuatie, deze kwamen enkele dagen later. de oorlog was toen voorbij, en toch was hun huis na die enkele dagen met de grond gelijk. wat bleek nou, bouwbedrijven, hadden het met de grond gelijk gemaakt om zo voor meer werk te zorgen voor hunzelf, daarnaast was al het bruikbare materiaal (stenen, balken enz.) netjes in goede staat meegenomen. De bouwbedrijven zorgde zo voor een grote werkgelegenheid voor henzelf. Dit blijkt in veel plaatsen zo gebeurd te zijn. Misschien een beetje off-topic. maar wou ut toch even hier neerzetten als je het niet erg vind :)
rutger
Lid

Bericht door rutger »

Ik vind het helemaal niet off-topic. Juist leuk dat je dit meedeelt. Van het slopen van niet vernielde huizen heb ik nog nooit van gehoord. Leuk om te weten. Kan ik ook wel gebruiken voor mijn werkstuk. Bedankt voor de info Karell.

Mvg,

Rutger

Nelson Mandela
frikandel1985
Lid

boeken

Bericht door frikandel1985 »

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar de schrijver is Klemann. Ik heb les van hem op de Erasmus Universiteit. Het boek gaat over de sociaal- economische ontwikkelingen van 1938-1948 in Nederland. Misschien heb je er wat aan!
rutger
Lid

Re: boeken

Bericht door rutger »

frikandel1985 schreef:Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar de schrijver is Klemann. Ik heb les van hem op de Erasmus Universiteit. Het boek gaat over de sociaal- economische ontwikkelingen van 1938-1948 in Nederland. Misschien heb je er wat aan!
Bedankt voor de info frikandel1985!

Nelson Mandela
Plaats reactie