Russische Memo's

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
Leroy
Lid

Russische Memo's

Bericht door Leroy »

http://militera.lib.ru/memo/other/rado_s/index.html

Zou iemand deze Memo's voor mij kunnen vertalen? Of in iedergeval vertellen wat er ongeveer in staat? Ik ben namelijk bezig met een "onderzoek" naar "Lucy", en zou dus zoveel mogelijk informatie willen verzamelen. Maar aangezien mijn Russisch niet zo goed is, snap ik er dus niets van wat daar staat. Want als goed is heeft het betrekking tot "Lucy".

Alvast bedankt.
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008

Bericht door Auke »

Het is een korte beschrijving van het boek ''Onder het pseudoniem Dora" van Sandor Rado, uitgegeven door uitgeverij Vojenizdat in 1973, 320 pagina's, 65.000 exemplaren gedrukt.

Ik zal de inleiding (geschreven door de uitgever) even vertalen:

"Al ver voor de Tweede Wereldoorlog begon in Zwitserland een groep inlichtingenofficieren acties te ondernemen. Zij voorzag de Generale Staf van onze krijgsmacht van informatie over agressieve plannen van Hitler-Duitsland en Fascistisch Italië. Toen Hitler de USSR aanviel groeide het aantal anti-fascistische inlichtingenofficieren, en het noodlot van de eerlijke, progressieve mensen uit Frankrijk, Duitsland, Hongarije en Zwitserland en andere landen, was onvermijdelijk de kampen voor de strijders tegen het fascisme, waarna zij samen gingen werken met acties van de Sovjet-Unie en haar roemrijke leger. Het verkrijgen van gegevens over de opbouw en de positionering van de Wehrmacht-troepen, reserves, bewapening en verliezen van de vijand bleek nuttig voor Sovjetcommandanten tijdens de gevechten bij Moskou, Stalingrad en tot aan de saillant van Koersk! Aan het hoofd van de groep stond de Hongaarse leerling-cartograaf Sandor Rado, die in zijn boek beschrijft hoe blij hij was toen hij een inlichtingenofficieren van de Sovjets werd, hoe hij een werkgroep formeerde, en over gecompliceerde en dramatische gevechten van groepen tegen Hitler-agenten. Momenteel is Sandor Rado een wetenschapper met wereldwijde faam, een professor, een doktor in de geografische en economische wetenschappen en winnaar van de Kosjoet-prijs. Hij woont in Boedapest."

Daaronder staan een voorwoord van de auteur en links naar de vijf delen van het boek.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Leroy
Lid

Bericht door Leroy »

Hartstikke bedankt!

Weet je of er vertalingen zijn, van die boeken, naar het Nederlands en/of Engels?
Plaats reactie