Shatted Sword nieuwe inzichten over slag bij Midway

Boeken, tijdschriften en websites met betrekking tot WOII
Plaats reactie
marcston
Lid

Shatted Sword nieuwe inzichten over slag bij Midway

Bericht door marcston »

Hoi,

Shattered sword, een heel dik boek vna 568 pagina's is wat mij betreft een van de beste boeken die ik ooit gelezen heb. Ik was in het
begin erg sceptisch over dit boek door het "revisionistische" karakter. Het boek gooit een aantal vaststaande waarheden over midway omver.

Het boek, herschrijft bijna de slag bij Midway door Japanse studies te integreren met de westerse. Het gaat zeer diep in op "carrier operaties" en beschrijft glashelder
waarin de japanse methodes en doctrines afweken van de Amerikaanse.

Een paar van dingen die naar voren komen:
- Op het moment van het (voor de jappanners) fatale bombardement waren de dekken van de carriers praktisch leeg, de bommenwerpers stonden niet bij te tanken. Konden ze ook niet want omdat de
Jappaners keer op keer jagers omhoog moesten sturen konden helemaal geen bombardementsgroep naar boven brengen.
- Doordat japanse vliegdekschepen permanent afgesloten benedendekken hadden konden hun vliegtuigen ook niet warmdraaien (en duurde het voorbereiden van een missie langer)
- De aanval op de Alueten (en de verovering van Kiska en Attu) was een apart offensief, helemaal geen afleidingsmaneuvre (Midway was marine de Aleuten leger)
- Zelfs als Japan de slag bij Midway gewonnen had hadden ze Midway zelf hoogstwaarschijnlijk niet kunnen veroveren (ze hadden veel te weinig strijdkrachten voor de landing).
- Het was met name de japanse doctrine (complexe plannen en eenheden die veel te ver vanelkaar af waren om te ondersteunen) die problemen opleverde.
Tja en zo zijn er nog een paar.

Het boek is bijzonder goed gedocumenteerd en wetenschappelijk geschreven. Met het laaste bedoel ik peer reviewed, glasheldere bronvermeldig, en uitleg van militaire concepten zoals "doctrine", het boek is ook uiterst
gedetaillerd m.b.t. bouw van de schepen, inzet en verliescijfers op elk moment van de slag. (sommige revisionistische boeken bestaan uit een extreme stelling en dan de geschiedenis plunderen voor citaatjes die goed uitkomen in de stelling :? ) Deze luie weten duidelijk WEL wat wetenschappelijk schrijven is.

http://www.shatteredswordbook.com/index.htm[*]

Ik vond het boek ontzettend goed dus!
Plaats reactie